Alegerile prezidențiale din SUA: trolii ruși revin cu forțe proaspete

troli.png

Sursa imaginii: 
© Studio Graphique France Media Monde

FBI, Facebook și Twitter au descoperit că Internet Research Agency, agenția de propagandă rusă care a fost foarte activă la alegerile prezidențiale din 2016 din SUA, a reintrat în scenă. E vorba de o operațiune de propagandă bazată pe un site de știri false destinate alegătorilor de stânga ai Partidului Democrat.

„Echipa Joe Biden-Kamala Harris arată cum stânga occidentală fac jocul populismului de dreapta” sau „Politicile lui Donald Trump permit extremei drepte să câștige teren”. Aceste titluri ale site-ului Peace Data, care atrag atenția, vor încânta cu siguranță susținătorii de stânga ai Partidului Democrat American. Dar acesta din urmă nu va fi încântat să afle că aceste articole aparțin Internet Research Agency (IRA), faimoasa agenție rusă de propagandă cu sediul în Sant Petersburg care, s-a remarcat în timpul alegerilor prezidențiale SUA în 2016.

Peace Data se află în centrul unei operațiuni de propagandă rusă dezvăluită de Facebook și Twitter, rețele care au fost alertate de existența acestei amenințări de către FBI. Acesta este primul caz confirmat al implicării IRA într-un efort de a influența campania prezidențială din SUA în 2020.

 

Descurajarea alegătorilor de extremă stângă

Facebook a blocat treisprezece conturi și două pagini care par a fi asociate cu Peace Data, în timp ce Twitter a suspendat cinci conturi asociate operațiunii. FBI-ul și cei doi giganți ai rețelelor de socializare par să fi tăiat craca de sub picioarele propagandiștilor ruși înainte ca operațiunea să decoleze cu adevărat.

Înființată în decembrie 2019, Peace Data a început să-și publice propriile articole abia în primăvara anului 2020. IRA „nu a avut timp pentru a genera atât de mult angajament (prin retweet-uri , sau like-uri ) ca în 2016”, notează Graphika, o agenție americană de analiză a rețelelor sociale care a colaborat cu Facebook pentru a diseca operațiunea rusă.

Însă această confirmare a revenirii agenției care în campania prezidențială din 2016 a promovat alegerea lui Donald Trump cu orice preț, rămâne totuși îngrijorătoare pentru corectitudinea viitoarelor alegeri din Statele Unite. „Folosesc aceeași strategie ca în 2016, dar și-au îmbunătățit tehnicile pentru a trece neobservate”, a spus pentru France24 Bharath Ganesh, specialist în propagandă online la Universitatea din Groningen, care studiat modul de operare al IRA.

Propagandiștii ruși continuă operațiunea din 2016: încearcă să „construiască un ecosistem media alternativ capabil să amplifice temele conflictuale pentru a influența opinia politică a populației americane”, rezumă Bharath Ganesh.

Dacă în 2016 IRA era preocupată în primul rând de motivarea conservatorilor pentru a-l vota pe Donald Trump, de data aceasta, se pare că a pus ochii pe electoratul de stânga. „Faptul că Partidul Democrat a optat pentru un candidat moderat, Joe Biden, deschide o ușă pentru IRA, care ar putea încerca să-l discrediteze în ochii alegătorilor, în speranța de a-i descuraja pe aceștia din urmă să meargă la vot în noiembrie”, analizează Friedolin Merhout, cercetător în sociologia mass-media de la Universitatea din Copenhaga și coautor al unui studiu privind impactul propagandei IRA asupra comportamentului politic din Statele Unite.

 

Jurnalist real, fotografie de profil falsă

Pentru a-și atinge obiectivele, agenții ruși și-au actualizat instrumentele. Au profitat în special de ultimele progrese în materie de inteligență artificială pentru a crea de la zero fotografii ale presupusei echipe editoriale a Peace Data. Această alegere de a utiliza fotografii de profil generate de inteligența artificială, în loc de a folosi imagini fără drepturi de autor, „complică identificarea conturilor false”, observă Friedolin Merhout.

Majoritatea articolelor de pe site au fost, de asemenea, scrise de jurnaliști nord-americani, care credeau că au fost recrutați de o nouă publicație online de stânga când de fapt lucrau pentru IRA. „Am fost liberi să ne alegem subiectele, atâta timp cât acestea se potriveau liniei editoriale generale, iar textul a fost rareori editat”, a declarat unul dintre cei prinși în capcană pentru The New York Times.

Această utilizare a forței de muncă locale a fost deja utilizată în timpul eforturilor de propagandă ale IRA în Africa, în aprilie 2020. „Astfel se evită erorile gramaticale sau de sintaxă care au făcut posibilă identificarea în 2016 a publicațiilor agenților ruși ”, subliniază Martin Linnes, directorul Institutului de Cercetare în Securitate al Universității Cardiff, contactat de France 24.

IRA crede că își poate repeta succesul din 2016 doar pentru că și-a îmbunătățit puțin metodele, dar agenția de propagandă rusă se află în vizorul oficialilor americani care doresc să împiedice implicarea Moscovei în alegerile prezidențiale.

 

Manipularea emoțiilor

Pentru cercetătorul de propagandă online Bhareth Garesh, Internet Research Agency nu are niciun motiv să-și schimbe fundamental abordarea, deoarece a realizat că „răspunsul de pe platformele online, precum Facebook, a fost foarte nesatisfăcător”. Rețelele sociale s-au concentrat, de fapt, pe urmărirea informațiilor false, în timp ce „agenții ruși nu s-au orientat doar spre dezinformare pentru a-și atinge obiectivele”, subliniază el.

Acest expert explică faptul că IRA „se bazează mai presus de toate pe emoții” pentru a crea furie, frică și pentru a dezbina populația. Nu trebuie să inventeze informații de la zero pentru a ajunge acolo. Ceea ce face Peace Data este suficient: își alege subiectele cu înțelepciune și folosește un titlu și un ton alarmist. Faptul că IRA își poate permite să se bazeze pe munca jurnaliștilor locali reali, care nu știu că participă la o operațiune de propagandă, dovedește că dezinformarea nu este sau nu mai este singura armă din arsenalul acestei agenții.

În realitate, această “farmacie” nu trebuie să depună prea mult efort în 2020 pentru a obține aceleași rezultate ca în 2016, susțin experții intervievați de France 24. Din cauza situației actuale din Statele Unite (succesul teoriilor conspirațiilor și a violenței sociale) rușii „nu trebuie să fie la fel de buni ca în 2016, pentru că alții fac munca în locul lor” , subliniază Martin Linnes, director de cercetare la Universitatea Cardiff. Nu este nevoie să înființeze rețele de activiști falși pe Internet care să amplifice articolele incendiare atâta timp cât „președintele american, Donald Trump o face deja foarte bine”, confirmă Bhareth Garesh.

 

Traducere de Anda Costiuc după France24