Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Facebook impune restricții înaintea alegerilor prezidențiale din SUA

Facebook a început să ia măsuri din ce în ce mai sticte pentru a lupta împotriva dezinformării odată cu apropierea alegerilor prezidențiale americane, însă fără a schimba fondul problemei, după cum transmit observatorii postului TV France24. Platforma a anunțat recent că în ultima săptămână dinainte de vot nu va fi autorizată niciun fel de publicitate politică.

Facebook a anunțat joi, 3 septembrie, că nu va autoriza nicio promovare politică în săptămâna dinainte de alegerile prezidențiale din 3 noiembrie în SUA. Agenții de publicitate vor putea continua însă să difuzeze mesaje de promovare pe Facebook înainte de această perioadă.

Directorul rețelei sociale, Mark Zuckerberg, a considerat mult timp că declarațiile făcute de personalități politice sunt intangibile în numele libertății de exprimare și a valorii lor informative. Așadar, Facebookul  a permis acest tip de promovare politică, în timp ce Twitter le-a interzis deja din această toamnă. Dar sub valul de declarații problematice și inflamatorii ale miliardarului republican și sub presiunea numeroaselor organizații, Facebookul a fost nevoit să facă acest compromis.

„Mă gândesc că în general cel mai bun antidot în momentul în care există astfel de discursuri problematice este și mai multă vorbă pe această temă”, a explicat fondatorul rețelei californiene pe canalul de televiziune CBS. „Însă, ca și în cazul de dezinformare din cursul ultimelor zile, nu va fi suficient timp pentru o dezbatere necesară...De aceea este important să existe restricții suplimentare”, a adăugat acesta.

Vot „sigur” prin corespondență

Rețeaua socială a hotărât totodată să elimine postările care sugerează că mersul la vot te expune la contaminarea cu coronavirus sau orice altă tentativă de a-i descuraja pe cetățeni să meargă la urne. Republicanii sunt deseori acuzați că recurg la tactici precum „anularea votului” vizavi de minoritățile de culoare sau hispanice, care în general îi votează pe democrați.

Donald Trump le-a sugerat recent partizanilor săi să voteze de două ori, suscitând astfel reacții de indignare iar Twitter și Facebook au trimis înștiințări la mesajele eronate.Trimițând buletinul de vot prin poștă și mergând și la urne pe data de 3 noiembrie, „fiți siguri că prețiosul dvs vot va fi înregistrat”, a transmis Trump. Facebook a amintit faptul că votul prin corespondență este „sigur” de mult timp în SUA, „iar un organism independent asigură că și anul acesta va fi”.

Un pas mic

Deciziile luate de Facebook au fost considerate un pas în direcția bună de către mai multe mișcări de apărare a drepturilor civile americane. Dar doar unul mic.

„Este un progres important (...) dar totul depinde de cum este pus în aplicare”, a răspuns Vanita Gupta, președinte al grupului The Leadership Conference on Civil and Human Rights.

Interzicerea publicității în ultima săptămână înainte de vot „nu va diminua volumul total de pe platformă”, remarcă Casey Fiesler, profesoară în știința informării la Universitatea Colorado Boulder, care susține o „verificare solidă a faptelor prezentate în toate publicitățile politice înainte de postare”.

Mark Zuckerberg  și echipa sa luptă pe toate fronturile de luni de zile pentru a demonstra că Facebookul s-a schimbat, că nu mai este rețeaua unde s-au propagat campaniile de infuență masivă, în special orchestrate de Rusia, în timpul alegerilor din 2016 (alegerile prezidențiale și Brexit în Regatul Unit).

„Schimbări superficiale”

Dar „Facebook realizează schimbări superficiale în loc să se aplece asupra problemei: un motor care implică utilizatorii și amplifică dezinformarea și ura pentru a face profit”, a declarat pe Twitter Ellen Pao, avocat, investitor și fostul director al platformei Reddit.

Este doar „o operațiune de relații publice periculoasă și fără miez”, a declarat Tara McGowan, a cărei organizație Acronym este specializată în consiliere strategică a candidaților democrați. „Postările de dreapta, precum cele de la Breitbart, Federalist și The Daily Caller, pot atrage milioane de alegători prin minciuni și dezinformare în fiecare zi pe Facebook, fără a cheltui niciun dolar pentru publicitate”, a subliniat aceasta într-un comunicat.

Anunțul nu a fost bine primit nici de extrema dreaptă, care acuză în mod regulat platformele pentru cenzură și prejudecăți antirepublicane, în ciuda imensei prezențe ai partizanilor lui Donald Trump pe rețelele sociale.

Pregătiri pentru scenarii catastrofale

În acest stadiu, nivelul tensiunilor politice în SUA îngrjiorează de altfel mai mult rețelele sociale decât tentativele rusești de a crea disensiuni. Facebook, Twitter și alte rețele se pregătesc pentru scenarii catastrofale în cazul în care platformele lor vor fi utilizate pentru a contesta rezultatul votului, care ar putea nici să nu fie făcut cunoscut „timp de zile bune sau chiar săptămâni”, a insistat Mark Zuckerberg.

Acesta este neliniștit cu privire la posibilele violențe de stradă și a anunțat că dacă un candidat sau un partid încearcă să-și revendice victoria înainte ca rezultatul să fie public, un link atașat la mesajul lor îi va redirecționa pe cititori către rezultatele oficiale.

 

Traducere de Smaranda teodoriu după France24