Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bruxelles promite să reglementeze mediul online, în sprijinul autorilor și în apărarea democrației

stiri_online.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Într-un editorial publicat în aceste zile în mai multe medii din Europa (printre care și G4Media în România), doi comisari europeni promit sprijin pentru presa independentă și ridică problema dominației giganților Google și Facebook pe piața de publicitate.

Autorii articolului sunt Věra Jourová, vicepreședintă a Comisiei Europene, responsabilă cu valorile și transparența, și Thierry Breton, comisar european pentru piața internă. Și chiar această alăturare, între valori și piață internă, este semnificativă în acest context.

Potrivit celor doi comisari, ne aflăm într-o situație paradoxală. Media nu s-a bucurat niciodată de atâția cititori, ascultători și telespectatori. Cu toate acestea, veniturile scad din cauza pierderilor legate de publicitate.

Tehnologiile digitale au adus în același timp și noi riscuri pentru libertatea de exprimare și pluralismul mass-mediei. Aceste riscuri – spun cei doi comisari -  sunt strâns legate de rolul de gardian pe care îl joacă platformele online, de puterea de piață a acestora, de volumul enorm de date și de cota de publicitate pe care o dețin. Numai Facebook și Google au peste 50 % din piața publicității online.

Iar situația economică a sectorului mass-media nu reprezintă decât jumătate din problemă.

Mijloacele de informare sunt în continuare vulnerabile la ingerințele politice, în special atunci când condițiile lor economice sunt instabile.

Distribuirea publicității de stat poate fi utilizată ca instrument de presiune pentru a reduce la tăcere jurnaliștii și pentru a-i împiedica să pună întrebări incomode.

Regimurile totalitare se tem de oamenii informați. Puncte de vedere diverse înseamnă o dezbatere mai amplă, promovarea ideilor și o sursă de inspirație. Avem nevoie de acest lucru pentru a progresa ca societate.

Când a izbucnit pandemia în China, am văzut că limitarea fluxului liber al informațiilor a avut consecințe dramatice asupra sănătății și protecției oamenilor, amintesc comisarii europeni.

În editorial, ei fac apel la statele membre să își adapteze de urgență legislația în conformitate cu noile norme europene privind serviciile mass-media audiovizuale.

Acestea consolidează independența autorităților de reglementare și, foarte important,  încurajează transparența în ceea ce privește proprietatea asupra mass-mediei și protejează cetățenii, în special copiii, împotriva conținutului ilegal și dăunător.

În paranteză fie spus, dacă astfel de norme ar fi fost mai bine aplicate în România, dacă am fi putut ști cu exactitate cui aparțin unele dintre platformele care distribuie conținut fals sau vădit partizan, poate am fi avut o campanie electorală mai puțin agresivă. 

Revenind la articolul celor doi comisari, ei se angajează ca până la sfârșitul anului să prezinte o serie de inițiative menite să consolideze democrația, statul de drept, drepturile fundamentale și să sprijine sectorul mass-mediei.

Iar planul istoric de redresare, care va stimula economia, ar trebui să sprijine sectorul mass-mediei, respectând în același timp pe deplin independența acestuia, promit comisarii Jourova și Breton.

Promisiunea este, așadar, lansată.  Însă felul în care vor putea fi armonizate interesele legate de democrație, libertatea mediei, drepturile de publicitate și dominația giganților internetului rămâne un subiect de dezbatere foarte delicat.

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

 
Eurocronica din 30 septembrie 2020