Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Teodosie, cod Mache la Securitate - "ultimul ierarh care să invoce revoluția din '89" - interviu

teodosie_3_fb_arhiepiscopie.jpg

ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului
Image source: 
Facebook Arhiepiscopia Tomisului

Pentru că pelerinajul e îngrădit de carantină, ÎPS Teodosie trimite toți preoții la peștera Sf. Andrei în interes profesional, în ziua de 30 noiembrie. Municipiul Constanța și multe ale localități sunt în carantină, iar județul are cea mai mare rată de infectare din țară, totuși Patriarhia Română consideră că este necesar ca autorităţile să facă o excepție și să permită pelerinajul. Într-o scrisoare transmisă premierului Orban, Teodosie invocă revoluția din 1989 și avertizează că oamenii ar putea ieși în stradă „pentru a se putea ruga și trăi liber, fără o nouă dictatură”. E ultimul ierarh care să invoce revoluția din '89 tocmai pentru că a semnat un anagajament cu fosta securitate, spune istoricul Cristian Vasile.

 Județul Constanța are cea mai mare rată de infectare din țară: incidența cazurilor de covid-19 este de 7.54 la mia de locuitori. Sunt în carantină municipiul Constanța și localitățile Agigea, Costineşti, Techirghiol, Medgidia, Lumina, Mihail Kogălniceanu, Valu lui Traian, Ovidiu, Năvodari, Eforie şi Lazu. Vineri, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU) a propus carantinarea altor trei localităţi: oraşul Cernavodă, comunele Cumpăna şi Târguşor.

În ciuda pandemie de coronavirus, Arhiepiscopul Teodosie insistă ca pelerinajul la peștera Sfântului Apostol Andrei să aibă loc și în acest an. Astfel, el îi trimite acolo pe toți preoții și monahii din eparhia Tomisului, în interes profesional, în ziua de 30 noiembrie. Asta prevede un document intern al arhiepiscopiei apărut după ce instituția a pierdut în instanță procesul prin care cerea anularea hotărârii CJSU care permite pelerinajele religioase doar pentru cetățenii din localitatea în care se află respectivul lăcaș de cult.
Mai mult, arhiepiscopia a întreprins o nouă acțiune în instanță și a cerut emiterea unei ordonanţe preşedinţiale pentru desfăşurarea pelerinajului. Și acest demers a fost însă respins, dar decizia poate fi atacată prin recurs.

Într-o scrisoare adresată premierului Orban, Arhiepiscopul Teodosie invocă revoluția din 1989 și avertizează că oamenii ar putea ieși în stradă „pentru a se putea ruga și trăi liber, fără o nouă dictatură”. În sprijinul său a intervenit și Patriarhia Română care a transmis joi că este necesar ca autorităţile să facă o excepție în virtutea faptului că statul a recunoscut “rolul excepţional avut de către Sfântul Apostol Andrei în viaţa poporului român”.

E ultimul ierarh care să pomenească de revoluția din '89 tocmai pentru că a semnat un angajament cu fosta securitate, spune Cristian Vasile, istoric la Institutul Nicolae Iorga, autor al unor monografii consacrate BOR și Bisericii Greco Catolice și membru în Comisia Prezidențială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România.

În context pandemic, presiunile pentru pelerinaj nu pot avea motivație spirituală

În opinia lui Cristian Vasile, este regretabil și reprobabil că se întâmplă așa ceva și că Patriarhia Română validează astfel de demersuri necugetate în contextul în care celelalte culte respectă regulile și legislația. “Astfel de demersuri, la limită, pot fi interpretate ca instigare la nerespectarea legii”. Cu atât mai mult pentru că traversăm o pandemie, aplicarea regulilor ar trebui să fie unitară și în spiritul legii privind libertatea cultelor: “Nu există o biserică națională, favorizată prin lege. Există o legislație care se aplică tuturor. Nu știu de ce Arhiepiscopul Teodosie și BOR îndeamnă la excepții care excedează legislația”. “E un precedent absolut nefericit și o singularizare în care BOR se plasează, și nu spre lauda sa… Pentru că asta înseamnă o contestare a legislației într-o situație epidemiologică absolut nefericită și toți ceilalți au înțeles să se supună, să respecte aceste reguli, care nu sunt pentru totdeauna, sunt în această situație specială”, spune Cristian Vasile.

Presiunile Arhiepiscopului Teodosie în sensul desfășurării pelerinajului nu pot avea o motivație spirituală, crede istoricul. El declară că un ierarh responsabil, așa cum sunt toți ai celorlalte culte, nu ar fi făcut așa ceva. “Arhiepiscopul Teodosie își pune în pericol propriii enoriași”. Cristian Vasile amintește că mulți dintre cei care participă la pelerinaje sunt oameni în vârstă, aflați în grupa de risc pentru această boală și, după cum s-a văzut la astfel de evenimente recente, regulile nu sunt respectate de toată lumea, în ciuda promisiunilor organizatorilor sau ale eforturilor jandarmeriei.

BOR și jocurile de putere în prag de alegeri parlamentare

Amintind de contextul electoral, Cristian Vasile declară că “poate e vorba și de un joc de putere sau de o încercare destul de puțin creștinească de a arăta o anumită forță”. El amintește și de înalții ierarhi ortodocși din alte state europene care și-au pierdut viața în urma infecției cu SARS-COV-2 tocmai pentru că nu au respectat regulile: “E un joc extrem de periculos care putea fi evitat dacă anumiți ierarhi dădeau dovadă de mai multă smerenie și chiar urmau un model hristic și nu un model lumesc de ierarh care dorește să-și scoată în evidență puterea nu doar spirituală prin pondere și număr de credincioși”.

Arhiepiscopul Teodosie a recunoscut în 2006 că a colaborat cu Securitatea "în probleme majore ale statului"

Autor al volumului “Biserica Ortodoxă Română în primul deceniu comunist” și membru în Comisia Prezidențială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, Cristian Vasile socotește drept deranjantă “invocarea libertățiii religioase și a spiritului Revoluției din decembrie ‘89. Atunci Biserica, prin ierarhii săi, nu prea a fost de partea revoluției, nici la Timișoara în 16 decembrie, nici la București în 21 decembrie” și amintește că “Patriarhul Teoctist a fost silit să demisioneze, un fapt fără precedent în istoria ecleziastică românească, tocmai la presiunile studenților teologi ortodocși și ale opiniei publice. Biserica, prin arhiereii de atunci, nu a fost de partea revoluției și a libertății de la început”. Mai mult, spune Cristian Vasile, Arhiepiscopul Tomisului este “ultimul ierarh care să invoce spiritul revoluției pentru că înainte de ‘89, prin angajament, s-a situat de partea unor instituții ne-civile ale acelui regim. Prin urmare mi se pare un pic frauduloasă această invocare a revoluției și a spiritului anti-comunist”.