Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Protest media la nivel național în Polonia

presa_polonia.png

Protest fără precedent al mass-mediei din Polonia. Pe ecranele monitoarelor sau televizoarelor, în locul programelor obișnuite, au apărut mesaje ca cel din imaginea de mai sus: ”Aici trebuia sa fie programul tau preferat”
Image source: 
polskatimes.pl

Când vine vorba despre Polonia, atunci protestul este cuvântul de ordine. De această dată, media poloneză, cu excepția segmentului de piață aflat în proprietatea statutului polon, a inițiat un protest fără precedent ca amploare pe piața din Polonia. Este vorba despre canale de televiziune, posturi de radio, importante ziare naționale și agenții de știri online. De facto, Polonia s-a aflat ieri în stare de semi-izolare informațională auto-indusă. La originea acestui protest este o taxă progresivă pe publicitate pe care guvernul Morawiecki planifică să o introducă începând cu luna iulie a acestui an. 

Acțiunea de protest la nivel național ce a avut loc ieri a fost cauzată de intenția anunțată săptămâna trecută de către guvernul polonez de a introduce o taxă progresivă pe publicitate pentru a combate, așa cum pretinde ministrul culturii polonez Piotr Glinski, ”concurența megaplatformelor de internet”, în special Google și Facebook.

Guvernul intenționează să creeze, printre altele, un fond special care ar încasa cea mai mare parte din suma colectată de pe urma acestei taxe, urmând ca acest fond special să dispună de o bună parte din acești bani pentru a susține cultura poloneză și patrimoniul național, în timp ce o altă parte a acestei sume ar compensa efectele negative ale pandemiei de Covid-19 în sistemul de sănătate.

Conform celor mai optimiste scenarii ale guvernului, suma totală colectată ar trebui să atingă o cotă de aprox. 800 de milioane de zloți, adică aprox. 200 de mln. de Euro. Acesta ar fi în mare parte narativul oficial al guvernului Morawiecki.

Pe de altă parte, aparent aceasta nu este o sumă critică pentru nevoile guvernului polonez, în special dacă facem o simplă comparație cu suma alocată anual de către guvernul Morawiecki pentru a subvenționa canalul de stat TVP și Polskie Radio. Cei doi mari jucători media de stat beneficiază de o sumă de aprox. 450 mln de euro, adică de cel puțin două ori mai mult decât ar colecta guvernul de pe urma taxei pe publicitate care vizează în primul rând mediile de opoziție.

În același timp, acești bani obținuți din publicitate sunt esențiali pentru viabilitatea financiară a mediilor independente de pe piața poloneză. În ultimii ani, giganții Google și Facebook au preluat până la 70% din cota de piață de publicitate online, iar în 2020, din cauza pandemiei, veniturile din publicitate ale celor mai mari jucători de pe piața media au scăzut cu încă 50% față de anii precedenți – este vorba despre grupul media independent polonez Agora S.A. și cel mai mare canal de televiziune TVN24, aflat în proprietatea unui grup media american. Ambii jucători media concentrează cele mai importante surse informaționale de opoziție în Polonia.  

Acțiunea de protest a fost numită ”Media fără alegere”, și s-a manifestat prin faptul că aproximativ două treimi din piața media poloneză nu a emis ieri nicio știre, buletin de știri, emisiuni analitice la TV sau radio, și desigur nu s-au vândut cotidiene în presa scrisă sau online. În acest mod, mediile independente poloneze au intenționat să sugereze cum ar putea să arate spațiul public informațional în urma aplicării acestei taxe începând cu luna iulie.

Pe termen mediu și lung, efectul primar al acestei taxe va fi slăbirea financiară a mediilor comerciale naționale, deținute adesea de corporații media americane sau germane. Cea mai mare parte a acestor medii sunt în opoziție față de guvernarea partidului Lege și Justiție, și sunt una din sursele principale ale menținerii Poloniei per ansamblu în spectrul regimurilor democratice.

În cazul falimentării acestor corporații media, companiile și băncile de stat poloneze sunt pregătite să le preia, așa cum s-a întâmplat deja în luna decembrie anul trecut, atunci când gigantul de stat din sfera petrolieră PKN Orlen a preluat cel mai mare jucător de pe piața presei locale din Polonia; este vorba despre preluarea holdingului Polska Press cu o cotă de piața de 60% din media locală și regională.

Miza acestui protest fără precedent ca amploare pentru media poloneză este, așadar, simplă și în egală măsură de o importanță vitală: libertatea cuvântului și pluralismul în Polonia.

Aparent, guvernul polonez, sub umbrela motivațională a crizei economice ca urmare a pandemiei de Covid-19, a decis să pună presiune pe mediile independente, acum, când acestea se află în cel mai vulnerabil moment din punct de vedere financiar.

Marea majoritate a profesioniștilor din mediile poloneze înțeleg că dacă guvernul actual va ieși învingător din această bătălie pentru controlul mediilor de orice tip, vor urma organizațiile neguvernamentale și desigur universitățile private. Modelul a fost deja bine șlefuit în Ungaria lui Viktor Orban, și iată este preluat pas cu pas în Polonia prin atingerea a ceea ce este numit cu ironie în Polonia ”suveranitate informațională”.

Nu mai rămâne decât să ne reamintim că în ultimii cinci ani Polonia a căzut constant în clasamentul libertății media în Uniunea Europeană, fiind trist devansată la acest capitol doar de Ungaria (89) și Bulgaria (111). În 2020 Polonia a căzut pe un rușinos loc 62 în clasamentul mondial al libertății presei, și e foarte posibil ca în acest an poziția Poloniei să scadă și mai mult.

 
Corespondență din Varșovia de la Oktawian Milewski