Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


RT, armă de luptă a Kremlinului împotriva democrației. Cum poate fi gestionată situația?

putin_rt.png

Președintele Putin la sediul RT din Moscova, în 2015
Image source: 
SNA via Der Spiegel

Revista germană Der Spiegel a descoperit documente care atestă că personalul german al platformei RT, finanțată de Kremlin, este obligat să urmeze instrucțiunile politice de la Moscova. RT face parte dintr-o rețea de media rusă care mai include agenția de știri video Ruptly și compania de producție Redfish.

Platforma publică articole, fotografii și videoclipuri pe propriul site web, pe YouTube și prin intermediul altor rețele sociale. Detaliile se află deja în atenția serviciilor germane, după cum arată Der Spiegel.

Revista vorbește despre un apel video venit de la Moscova pe 23 octombrie 2020. În acea zi de vineri, brațul german al canalului de televiziune rus finanțat de stat, a difuzat o știre pe site-ul său web: „China și Germania devin superputeri”.

Aceasta era o afirmație a lui Vladimir Putin, care a mai spus că dominația absolută a SUA este de domeniul trecutului.

Dar Kremlinul nu era fericit. Nu pentru că povestea era cumva inexactă, ci pentru că a apărut în online tocmai la 20 de ore după ce Putin a făcut remarcile.

Așa că personalul filialei germane a fost chemat la ordine. „Au intrat cu adevărat în noi”, au spus unii dintre cei vizați. Li s-a spus că așa ceva nu ar trebui să se mai întâmple niciodată. Declarațiile importante ale lui Putin trebuia să apară mult mai repede.

Agenția de informații interne din Germania, Oficiul pentru Protecția Constituției, care a urmărit platforma, spune că există legături strânse între stație și cei care încearcă să submineze ordinea democratică din Germania, pe lângă teoreticienii conspirației. Și consideră că știrile difuzate de branșa germană a RT DE fac parte dintr-o campanie de dezinformare orchestrată de statul rus.

În ultimele luni, notează Der Spiegel, RT DE a devenit una dintre principalele platforme pentru așa-numita mișcare Querdenker din Germania, formată din coronasceptici care se opun măsurilor sanitare.

Platforma finanțată de Kremlin s-a ocupat – cum era de așteptat – și de subiectul opozantului rus Aleksei Navalny.

”Pacientul rus - Teatrul politic de la Spitalul Charité din Berlin ", a fost titlul unui videoclip postat în august.

Materialul sugerează că nu Rusia trebuie să clarifice ce s-a întâmplat ci, dimpotrivă, Occidentul are „de răspuns la întrebări”.

Iar videoclipul este doar unul dintr-o serie care urmărește să absolve Rusia de vinovăție și încearcă să reducă gravitatea cazului. Nu este întâmplător - există instrucțiuni clare de la Kremlin.

Un e-mail din februarie, de exemplu, spunea că RT DE nu trebuie să vorbească despre o „otrăvire” în cazul Navalny, ci despre o „otrăvire suspectă”. Până la trimiterea e-mailului, nici măcar RT DE nu formula îndoieli că Navalny a fost otrăvit.

Mesajele pe care Der Spiegel le-a văzut arată că, în general, personalul din Berlin este obligat să respecte dorințele Moscovei.

Un membru de rang înalt al RT, Sebastian Range, a scris de ani de zile articole pentru revista conspiraționistă Hintergrund .

Dintre partidele politice germane, în primul rând membrii Alternativei pentru Germania (AfD), formațiune de extremă dreapta, apar adesea în emisiunile RT DE.

Când politicienii AfD s-au întâlnit cu reprezentanții regimului Assad susținut de Putin în Siria, în 2019, RT DE a oferit o acoperire adecvată a evenimentului.

Dar RT DE este și mai popular printre elementele Partidului Die Linke, ale cărui rădăcini duc către partidul comunist est-german. Partidul de stânga a angajat chiar și un jurnalist de la RT. Acum lucrează în departamentul de presă și relații publice al partidului din Bundestag.

Dezvăluirile revistei germane ridică o problemă sensibilă. În lumea democratică este garantată libertatea de expresie, care în mod obligatoriu cuprinde libertatea de a critica puterea. Această libertate este garantată – evident - și pentru redactorii serviciilor publice.

Dar cum să gestionezi situația în care o putere străină se folosește de aceste libertăți nu pentru a aduce o critică legitimă puterii ci pentru a submina bazele democratice ale statului?

Răspunsul la această întrebare este esențial pentru coeziunea democrațiilor occidentale, din care face parte și România.

Iar dacă și la noi vedeți medii care încurajează corona-scepticismul și protestele împotriva măsurilor sanitare, uneori cu personaje anume menite să atragă atenția, atunci să nu vă mirați!

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

 
Eurocronica din 8 martie 2021