Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce vedem pe rețelele sociale? Un "PNL care vrea să dezumfle USR"

pnlusr.jpg

Ce vedem pe rețelele sociale?: Un "PNL care vrea să dezumfle USR". Sursă foto: PNL/ USR Foto: Wikipedia

Măsurile implementate de România în contextul pandemiei sunt printre cele mai relaxate din Europa, transmite premierul Florin Câțu pe pagina de Facebook, mulțumind în același timp oamenilor pentru acest lucru. ”Vă mulțumesc vouă pentru asta, pentru că ați fost responsabili”, a transmis șeful Guvernului. Ce se ascunde însă în spatele acestor postări de pe internet? Decriptăm împreună cu Adriana Săftoiu, specialist în comunicare, fost purtător de cuvânt în Administrația prezidențială.

Măsurile implementate de România în contextul pandemiei sunt printre cele mai relaxate din Europa, transmite premierul Florin Câțu pe pagina de Facebook, mulțumind în același timp oamenilor pentru acest lucru. Vă mulțumesc vouă pentru asta, pentru că ați fost responsabili, a transmis șeful Guvernului.

Câteva postări mai târziu, tot șeful Guvernului vine cu "Vești fantastice pentru români!". România primește suplimentar, în luna martie, peste 170.000 doze de vaccin produs de BioNTech-Pfizer,  Hai să continuăm așa! Doar împreună putem învinge pandemia, îndeamnă premierul.

Problema este însă, din punctul de vedere al specialiștilor, că nu e nimic "împreună", ci doar fiecare membru al Guvernului își transmite propriul mesaj, încercând să acapareze imaginea de așa zis erou.

Dacă privim mesajele transmise pe rețelele sociale, vedem cum un "PNL încearcă să dezumfle USR", comenteaza la RFI Adriana Săftoiu, specialist în comunicare, fost purtător de cuvânt în Administrația prezidențială.

"Ce am remarcat în comunicarea publică între premier și miniștri, care sunt responsabili cu această pandemie, dau senzația că nu comunică între ei și că sunt mult mai interesați de impactul mediatic.

Și asta nu face decât să creeze foarte multă confuzie. Parcă este mult mai important să dai bine în imagine, pe rețele sociale, decât să fii eficient în ceea ce înseamnă relația cu publicul...

Am putea spune că obsesia e prea mare pentru imaginea proprie și nu pentru ceea ce ar însemna eficiența măsurilor pe care le iau. Ar fi nevoie de o mult mai multă coordonare a cauzei și efectului și mai puțin despre tine ca persoană.

Sentimentul pe care îl lasă în acest moment este că fiecare încearcă să se apere pe sine, fiecare încearcă să-și creeze o  imagine de erou în această pandemie, erou singular, unic, și că nu e un demers unitar al Guvernului, să avem o singură voce în situații de criză...Asta o spune manualul, nu o spun eu, ai nevoie de o singură voce care îți spune de ce ai luat măsurile, pentru cât timp le-ai luat și care e previziunea, la ce trebuie să ne așteptăm...

Sunt de acord să stau o lună în casă, două, dar spunem pentru ce și ce se va întâmpla după acea.
În acest moment sentimentul pe care îl lasă publicului este că fiecare încearcă să-și apere orgoliul propriu. Problema e că dincolo de orgoliile dintr-o alianță, pentru că România are deja un trecut al alianțelor și până acum aproape  nicio alianță nu a arătat că poate să funcționeze în România, de ce ar fi o altă discuție,,,probabil că aceste alianțe nu se bazează pe evaluări comune, ci doar pe interese de moment.

Și atunci când ai doar niște interese de moment "să ajung la guvernare, să-mi plasez mai mulți oameni de-ai mei" evident că ajungem unde ajungem...Deci n-ai valori comune, ci doar interese, nu are cum pe termen lung să iasă bine."
Pentru a gestiona această pandemie ai nevoie de o strategie solidă și să comunici unitar, pentru că după un an de restricții oamenii încep să-și piardă răbdarea, și e explicabil acest lucru, mai explică Adriana Săftoiu.

"Mai ales în prima parte a pandemiei, românii, în mare parte,  chiar au respectat restricțiile... Și atunci când vii după un an cu alte restricții, trebuie să comunici mult mai solidă și mult mai transparentă.

Faptul că fiecare ministru responsabil în această problemă a pandemiei vorbește singular, repet, fiecare îți lasă senzația că vrea să-și creeze această imagine de erou, care salvează națiunea nu face decât să creeze confuzii, iritare și to ceea ce vedem în spațiul public.

Rep: Dacă ați fi fost într-un punct din acesta important al coordonării a comunicării? Ați fi făcut ceva diferit?

A.S: Clar, da. Cred că primul lucru ce aș fi vrut să-l fac e să stabilesc e, cum se spune în comunicare,  titlul comunicării,  adică  ce anume vreau să ajungă la oameni, care e ideea principală, mesajul principal pe care vrei să-l afle lumea.  
Există doar mesaje foarte personalizate, există mesaje doar despre EU și aici puneți d-voastră ce nume vreți, EU sunt cel care rezolvă problema. Iar asta e o nebunie în pandemie....

Într-o pandemie îți trebuie un mesaj clar, un titlu clar. Vreau să-i conving pe oameni că eu am grijă de ei și vreau să-i protejez prin măsurile pe care le iau ca stat.

Și dacă ăsta este titlul, vreau s-mi protejez cetățenii, în momentul ăla vin și înșir următoarele submesaje și instrumentele pe care le am. Dar acum eu ce pot să înțeleg? Eu ca cetățean ce să înțeleg? Că domnul Voiculescu a încălcat nu știu ce reguli prin faptul că de fapt a transparentizat un proces de vaccinare?

Că de fapt se bat două partide din alianță? Mă rog, dacă te uiți pe rețelele de socializare, asta înțelegi. Că de fapt e o bătălie între PNL și USR, PNL care vrea să dezumfle USR:

 
Adriana Săftoiu, specialist în comunicare, fost purtător de cuvânt în Administrația prezidențială, intervievată de Andreea Orosz