Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Rețeaua de AUR: Ce se ascunde în spatele ei?

pressone.jpg

Image sourse: pressone.ro

"Rețeaua de AUR. Partidul plătește Facebook pentru a-și amplifica mesajele sub identități false" - sub acest titlu PressOne.ro dezvăluie modul în care partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) coordonează o rețea de cel puțin  șapte site-uri și pagini de Facebook care se prezintă publicului drept „publicații independente” sau neafiliate politic: patrioții.info, Ropres, RoVox și criticii.ro.  Unele dintre ele promovează și mesaje care instigă la ură, explică la RFI Codruța Simina, reporter la PressOne.

 

Codruța Simina: Mi s-a părut important să arăt că există posibilitatea ca un partid să își disimuleze mesaje pe o rețea socială și ele să ajungă la public ca și cum ar veni din partea unor ziare. 

Partidul și-a substituit identitatea cu niște entități care imită publicații, care pretind că sunt ziare, dar care nu respectă sau nu au niciun fel de transparență în ceea ce privește ownership-ul lor, în ceea ce privește jurnaliștii sau presupușii autori care lucrează la aceste publicații. 

Pot să vă spun că din dialogul pe care l-am avut cu deputatul Claudiu Târziu, care este și copreședinte al partidului, dânsul a admis că partidul plătește publicitate pe Facebook pentru promovarea partidului.

Dar susține în continuare că respectivele publicații, chiar dacă ele sunt înregistrate în același spațiul unde este social al partidului, nu au nicio legătură cu partidul. Puteți să vedeți declarația din presă în care domul Claudiu Târziu spune că a aflat de la mine că este în căsuța redacțională a unuia dintre aceste ziare. El susține că nu știa până acum lucrul ăsta. 

Reporter: Aceste site-uri se adresează alegătorilor AUR sau sunt în căutare de noi adepți?
CS: Nici asta nu aș putea să spun. Ar trebui să fiu omul din spatele strategiei. Nu îmi dau seama care este strategia din spate. 
Dar  este foarte clar  că aceste pagini ale publicațiilor sponsorizează uneori conținut fals și alte ori conținut propagandistic care îndeamnă la ură și că Facebook acceptă publicitate pentru genul acesta de conținut. Asta mi s-a părut problematic și demn de menționat într-un material jurnalistic.

Rep: Care e problema ca un partid să procedeze astfel, să se ascundă în spatele unor site-uri, să trimită astfel de mesaje și să nu și le asume?
CS: Ca cetățean poți să îți pui întrebarea care este onestitatea unui partid care apelează la genul acesta de proceduri. 
Până la urmă, de ce ai nevoie ca partid înregistrat, ca partid parlamentar să îți disimulezi mesajele și să faci să pară că ele vin de la niște ziare dacă nu ai nimic de ascuns și dacă joci corect pe piața politică. 

Să știți că nu numai AUR face asta. Și PSD obișnuia să facă asta în trecut și cred că face în continuare cu aceeași rețetă de site-uri care pretind că sunt publicații, dar care nu au căsuță redacțională. 
Mai există sau cel puțin am documentat asta în PressOne acum doi ani, publicații cu ownership asumat, care făceau ele publicitate pentru materialele politice care se refereau la PNL, de exemplu.

Rep: Pe de altă parte vorbim de o formațiune care e în parlament și care prin mesajele pe care le transmite prin intermediul acestor site-uri instigă la ură.
CS: Unele dintre mesaje da.

Rep: Credeți că se va schimba ceva după articolul dumneavoastră sau e suficient că știm că există?
CS: Bineînțeles că eu pot să sper că se va schimba procedura prin care Facebook solicită transparentizarea datelor acestor advertiseri. De asta avem nevoie cel mai mult, de niște proceduri care să asigure o transparență. 

 
Codruța Simina, jurnalist pressone, intervievată de Andreea Orosz