Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


PSRM va acționa în judecată publicația BILD care a scris că Kremlinul ar fi investit peste 11 mln de euro pentru a-l face de Dodon președinte

Partidul Socialiștilor din R.Moldova va acționa în judecată ziarul german BILD după ce, joi, a publicat un articol în detalii despre cum Kremlinul ar fi investit peste 11 mln de euro pentru a-l face pe liderul socialiștilor, Igor Dodon, noul președinte al R.Moldova, dar și pentru a-și consolida influența în Europa Centrală. Socialiștii susțin că sunt ”invenții calomnioase” și resping categoric acuzațiile care le sunt aduse.

Într-un comunicat de presă al socialiștilor se arată că finanțarea campaniei prezidențiale a lui Igor Dodon, precum și întreaga activitate a Partidului Socialiștilor, ”a fost și se desfășoară pe baze legale, în strictă conformitate cu legislația Republicii Moldova”. Partidul Socialiștilor și candidatul său, Igor Dodon, nu au primit niciun ban ajutor din exterior pentru desfășurarea campaniei electorale”, precizează socialiștii.

”Calificăm apariția unor astfel de publicații în toiul campaniei electorale ca un act de denigrare intenționată a partidului care face parte din Blocul electoral al Comuniștilor și Socialiștilor și, totodată, ca o pregătire a terenului pentru interzicerea Partidului Socialiștilor de către regimul dictatorial al președintelui Maia Sandu care într-adevăr beneficiază deschis de sprijinul extern. Iar apariția acestui articol calomnios în publicația germană confirmă acest fapt odată în plus. Partidul Socialiștilor din Republica Moldova va înainta în instanțe de judecată acțiuni împotriva ziarului german BILD”, susține PSRM.

Potrivit ziarului german, Federația Rusă ar fi investit 11.453.000 euro, pentru a-l face pe Igor Dodon președinte al Republicii Moldova, la alegerile din toamna anului 2020, dar și pentru a-i consolida influența în Europa Centrală. Jurnaliștii germani susțin că dețin mai multe documente ale Serviciului de Informații și Securitate din R. Moldova, care demonstrează acest lucru. BILD a publicat un extras care arată cum urmau a fi cheltuiți banii.

Patru milioane de euro ar fi fost oferiți, ca mită pentru ”candidați prietenoși”, care urmau după scrutinul din toamnă să pună în practică politicile Moscovei în R. Moldova. În jur de 740 de mii de euro ar fi fost oferiți ca și onorarii reprezentanților staff-ului electoral. Aproape 530 de mii de euro erau destinate proiectelor media de propagandă, peste 390 de mii de euro – observatorilor electorali străini, iar jumătate de milion de euro ar fi mers la procesarea rezultatelor de la fiecare secție de votare.

Jurnaliștii germani susțin că serviciile speciale moldovenești ar fi identificat mai multe ”proiecte” pe care Kremlinul le-a realizat sau urma să o facă pentru a influența alegătorii moldovenii.

 Proiectul „ADOLF” - Planul era de a crea un „pro-Moldova” și un „pro-Sandu” – „anti-erou” care, cu „personalitatea sa scandaloasă anti-rusă”, ar aduce simpatia pentru tabăra pro-europeană. Declaratul „extremist de dreapta” ar trebui „să critice extrem de mult toți candidații, cu excepția Maiei Sandu”, atât pe rețelele de socializare, cât și la diferite posturi TV.

Totodată, serviciile secrete rusești ar fi pus la cale și „Proiectul plictisitor”. În acest caz, timp de trei luni, pe Facebook urmau să fie generate patru videoclipuri, cu un actor în rolul principal, care ar fi urmat să participe la diverse talk – show-uri naționale, scrie TV8. ”Un actor „bine-cunoscut, pro-european”, „poate proprietar de club de noapte”, ar trebui să pună la îndoială moderat și politicos obiectivele partidelor pro-occidentale și să aducă în discuție contradicții din ce în ce mai mari. Ar trebui să critice toți politicienii, dar să se concentreze în principal pe Maia Sandu”, mai scriu jurnaliștii de la BILD.

Amintim că, alegerile prezidențiale din toamnă au fost câștigate detașat de liderul Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu, cu peste 57 la sută din voturi.

 

 
Corespondenta RFI Valeria Vițu despre reacția fostului președinte moldovean Igor Dodon după dezvăluirile publicației germane BILD