Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Penuria de benzină se accentuează în Marea Britanie, guvernul și comercianții fac apel la calm

benzinarie_esso.jpg

Benzinărie în nordul Londrei
Image source: 
Petru Clej

Aproape jumătate din benzinăriile din Regatul Unit nu mai au benzină, potrivit Asociației Comercianților de Carburanți cu Amănuntul. Guvernul și comercianții au făcut apel la calm, dar problema este nu lipsa combustibilului, ci a șoferilor de autocisterne care fac aprovizionarea benzinăriilor.

La o benzinărie Esso din nordul Londrei este pus un afiș pe care scrie “No fuel” – “Nu sunt carburanți”. Câteva mașini sunt staționate în fața pompelor, dar nu este clar cu ce scop. Este o scenă comună nu doar în nordul Londrei, ci și în întreaga capitală și de fapt în întreaga țară.

Traficul este destul de lejer pentru o zi de luni după amiază, semn că șoferii fie nu mai au benzină ca să iasă pe străzi cu mașinile, fie economisesc benzină pentru călătorii importante sau urgente.

Într-o declarație comună a comercianților cu amănuntul de carburanți, inclusiv BP, Shell și Esso, se spune că industria se așteaptă ca cererea să revină la nivelurile normale “în următoarele zile”.

Există combustibil suficient la rafinăriile și terminalele petroliere din Marea Britanie și, ca industrie, colaborăm cu guvernul pentru a ne asigura că combustibilul este disponibil pentru a fi livrat la benzinăriile din întreaga țară.” se spune în comunicat.

Guvernul spune că penuria de combustibili se datorează cumpărării în panică de la sfârșitul săptămânii și a făcut apel la calm.

Lipsa șoferilor de TIR

Problema este însă lipsa șoferilor de auto-cisternă pentru a transporta benzina de la rafinării la pompe. Guvernul a răspuns cererilor comercianților și a acceptat să aprobe emiterea a 5.000 de vize temporare de lucru pentru șoferi străini nerezidenți. Recrutarea va începe pe 1 octombrie, iar vizele de lucru vor fi valabile până pe 24 decembrie.

Șofer de TIR în UK
Deficitul de șoferi de TIR în UK depășește 100.000
Image source: 

Elisabeth de Jong de la firma Logistics UK a declarat la BBC că în ultimii doi ani au părăsit Marea Britanie 72.000 de șoferi de camioane grele, în special datorită Brexit și majoritatea nu s-a mai întors.

O altă cauză a fost pandemia de Coronavirus care a dus la suspendarea examenelor de șoferi, iar agenția publică DVLA care emite permisele spune că s-a format o coadă de 54.000 de cereri de permise de conducere pentru camioane grele.

Salariile șoferilor de TIR au crescut, iar ofertele de serviciu abundă, dar deficitul de solicitanți este mare, un alt motiv fiind pensionările. Ministrul transporturilor Grant Shapps spunea că vârsta medie a acestor șoferi este de 55 de ani, 99% dintre ei fiind bărbați albi.

Guvernul a aprobat și emiterea a 5.500 de vize de muncă temporare pentru lucrători străini nerezidenți din industria cărnii de pasăre, care se confruntă cu un mare deficit de locuri de muncă, mai ales în perspectiva sporirii cererii de produse din carne pasăre pe măsura apropierii Crăciunului.

 
Ascultați reportajul realizat de corepondentul RFI la Londra, Petru CLEJ