Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Societatea civilă are din nou acces la ședințele săptămânale cu proiectanții și constructorii de la CNAIR

Este victoria obținută de asociațiile civice din Iași și parlamentari din Iași, Neamț și Harghita Moldova în urma unei discuții cu ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu și liderul PSD, Marcel Ciolacu. Vă reamintim că în programul investiţional pentru următorii opt ani, în dreptul sectorului montan al A8 Târgu Mureș-Tîrgu Neamț scrie doar atât: “după 2027”. 

Ceea ce s-a mai obținut a fost prelungirea dezbaterii pe acest program de investiţii până la sfârșitul anului și nu până la 14 decembrie cum era iniţial, după cum a declarat istoricul Dorin Dobrincu, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei.

Dorin Dobrincu: Am avut o chestiune care ținea de problemele tehnice legate de autostrăzile Moldovei, de prioritizarea lor. În primul rând, problema A8, care este mereu în pericol de fi declasificată prin aranjamente subterane. Nu am lăsat deoparte Autostrada A13 dar vrem să fie respectat Master Planul General de Transport, Legea 291 pe 2018, astfel încât să avem, în cele din urmă, o străpungere a Carpaților care să ajute la scoaterea din subdezvoltare a Moldovei și la ridicarea ei în perioada următoare. Am cerut, de asemenea, reluarea ședințelor de la CNAIR, care fuseseră întrerupte acum o lună de zile în mod inexplicabil și inacceptabil pentru societatea civilă, pentru organizațiile civice. S-a acceptat asta. Am obținut o prelungire a termenului de consultare publică, astfel încât să fie cu adevărat o dezbatere. Am ținut și noi cont de faptul că trebuie să ne încadrăm în perioada în care se trimit observații legate de acest proiect de dezvoltare a infrastructurii 2020-2030.

Sectorul montan al A8 a revenit pe loc prioritar?

Dorin Dobrincu: Am ridicat problema din punct de vedere al reprezentării publice, al influențelor subterane și din punctul de vedere al Master Planului General, plus legea 291pe 2018,. Am adus argumente și ministrul Transporturilor a spus că trebuie să ținem cont de priorități. Bineînțeles, din punct de vedere politic, parlamentarii sau miniștrii încearcă să spună că proiectele nu sunt concurențiale.Că sunt complementare. Ideea este că noi nu suntem împotriva vreunui proiect, dar suntem împotriva rearanjării acestor proiecte în funcție de interese subterane. Adică, dacă avem în Master Planul General de Transport că Autostrada A8 este prioritară, atunci aceasta să rămână prioritară. S-a ridicat problema dacă noi, statul român, avem resurse pentru a face două autostrăzi pe Carpați în același timp. Este evident că trebuie să prioritizăm aceste autostrăzi, inclusiv din perspectiva alocării resurselor bugetare. Vorbim de A8 și A13. Nu avem vreo problemă cu vreo autostradă, dar nu vrem ca perdelele de fum trebuie să acopere interese ascunse, nelegitime. Răspunsul ministrului a fost parțial diplomatic, în sensul că se va respecta ce avem în Master Planul General și în legea 291. Cele două capete ale A8 vor fi făcute mai departe. Din punctul nostru de vedere, este un pas. Nu ne putem culca pe o ureche. Suntem foarte atenți pentru că politicienii sunt puțin credibili, chiar dacă toți sunt la fel. Ideea este că vom continua cu monitorizarea și cu presiunea pe care noi o putem pune pe instituțiile publice, în primul rând pe CNAIR, Ministerul Transporturilor și Guvern în ansamblu.

Trebuie un ritm susținut și la Ministerul Transporturilor și la CNAIR pentru ca proiectul A8 să acceseze fonduri europene. Întârzierile în studiul de fezabilitate duc mai departe la alte întârzieri.

Dorin Dobrincu: Noi avem lucruri care țin de lipsa de eficiență a CNAIR și a Ministerului Transporturilor. Și am spus lucrul acesta public. Avem un studiu de fezabilitate care trebuie refăcut în baza unei licitații la un nivel foarte jos din 2019 .În condițiile în care noi, membrii asociațiilor civice am spus atunci că este nefezabil pentru că nu ai suficiente resurse bugetare pentru un studiu de fezabilitate serios. Și atunci, ministrul de atunci Cuc ,ne-a asigurat că se va face. Am ajuns în acel punct. CNAIR-ul a spus că studiul de fezabilitate actualizat este iarăși prost, cu mari goluri. Credem că presiunea noastră este necesară. Suntem singura regiune care a dat asociații care pun presiune pentru modernizarea unei autostrăzi. Nu vezi asta nici în Muntenia, nici în Oltenia, nici în Banat, nici în Transilvania. A fost important să reafirmăm lucruri pe care miniștrii nu le rețin pentru că instituțiile românești au o memorie instituțională în formă foarte slabă. Se rețin mai mult balivernele și mai puțin lucrurile tari. Trebuie să le aducem aminte asta mereu.Vine un ministru din altă parte, are interese, este ghidonat altfel și așa mai departe.