Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce află rușii despre război, de la televiziunile Kremlinului?

russia_television.png

Televiziunea de stat RT este considerată de mulți observatori politici drept principalul instrument folosit de regimul Putin pentru dezinformarea populației
Sursa imaginii: 
Kirill KUDRYAVTSEV AFP via France24

O întrebare circulă în spațiul public din primul moment în care Rusia a invadat Ucraina: cum de rușii nu protestează într-o măsură cu mult mai mare împotriva războiului? Cum de nu sunt impresionați de amploarea bombardamentelor, de pierderile pe care le generează unei națiuni pe care o consideră soră?

Caracterul represiv al regimului poate fi un răspuns parțial.

Dar ar trebui să aruncăm un ochi și spre dezinformarea practicată pe scară largă de mediile controlate de statul rus. Deci, ce află telespectatorii ruși despre război? BBC a realizat o sinteză a știrilor și comentariilor prezente pe cele mai populare televiziuni rusești.

De exemplu, la Canalul 1, controlat de stat, unul dintre cele mai populare din Rusia, prezentatorul anunță că ”pe internet continuă să circule filmări care nu pot fi descrise ca fiind altceva decât false” . Pe Rossiya 1 forțele ucrainene sunt acuzate de crime de război în regiunea Donbas. Amenințarea la adresa civililor din Ucraina nu vine de la forțele ruse, ci de la „naționaliștii ucraineni”, spune prezentatorul Rossiya 1.

„Ei folosesc civilii drept scut uman și intensifică bombardarea orașelor din Donbas”. Evenimentele din Ucraina nu sunt denumite război ci ”operațiune de demilitarizare care vizează infrastructura militară” sau o „operațiune specială de apărare a republicilor populare”.

Prezentatorii și corespondenții folosesc un limbaj și imagini emoționante pentru a face „paralele istorice” între „operațiunea militară specială” a Rusiei în Ucraina și lupta Uniunii Sovietice împotriva Germaniei naziste.

 

Ucrainenii se bombardează singuri

„Tacticile naționaliștilor care folosesc copii pentru a se proteja nu s-au schimbat de la cel de-al Doilea Război Mondial”, spune prezentatorul unei emisiuni matinale de pe Rossiya 24, televiziunea soră a postului Rossiya 1.

„Se comportă ca niște fasciști, în chiar sensul acestui cuvânt: neonaziștii folosesc armele grele nu doar asupra zonelor locuite, ci acolo unde copiii se adăpostesc în subsoluri”, spune prezentatorul Rossiya 24 într-un reportaj video intitulat „Fascismul ucrainean”.

Televiziunile nu recunosc vreo victimă de partea Rusiei și nici ofensivele purtate în alte părți ale Ucrainei decât republicile separatiste.

Ediția de după-amiază a știrilor, NTV a menționat ceva despre bombardamentele asupra orașului Harkiv la șase ore după ce BBC începuse să acopere evenimentul.

Cu toate acestea, este dezmințită orice informație conform căreia forțele ruse ar fi responsabile. Prezentatorii susțin că bombardamentele au fost lansate din nord-vest, unde ”nu există forțe rusești”. Patru ore mai târziu, un buletin al lui Rossiya 1 merge mai departe, dând vina pe Ucraina însăși pentru bombardament.

"Ucraina se lovește singură și minte Occidentul. Dar este posibil să înșeli oamenii?", se întreabă prezentatorii.

În timp ce de la Rossiya 1 aflăm care este „obiectivul principal” al Rusiei în Ucraina: „Apărarea Rusiei împotriva amenințării din Occident, care folosește poporul ucrainean în confruntarea cu Moscova. "

 

Există și o represiune media

Pentru a contracara ceea ce sunt descrise drept „știri false și zvonuri” despre Ucraina care circulă online”, se anunță că guvernul rus lansează un nou site web unde „vor fi publicate doar informații adevărate”.

Posturile de televiziune sunt obligate de către organul de pază Roskomnadzor să urmeze linia oficială.

Totuși, după cum observă BBC, un număr tot mai mare de ruși tineri tind să-și ia știrile de pe site-uri web independente sau de pe rețelele de socializare, iar cu cât războiul durează mai mult, cu atât apar mai multe imagini și videoclipuri cu soldații morți și prizonierii de război.

Dar autoritățile răspund la acest lucru prin strângerea șurubului. Roskomnadzor a ordonat TikTok să elimine conținutul militar și politic din sugestiile sale adresate minorilor, plângându-se că „în cele mai multe cazuri, aceste materiale au un caracter pronunțat anti-rus”.

De asemenea, a cerut Google să elimine informațiile pe care le descrie drept false despre pierderile raportate de armata rusă, iar Reuters raportează că s-a reimpus o încetinire a vitezei de încărcare a Twitter din cauza „rapoartelor false” despre „operațiunea militară specială” a Moscovei și s-a restricționat accesul la Facebook.

Site-urile postului de televiziune independent online Dozhd și ale popularului post de radio liberal Ekho Moskvy au fost blocate pentru presupuse apeluri la extremism și violență și pentru „difuzarea sistematică a informațiilor false despre activitățile armatei ruse”.

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

 
Eurocronica din 3 martie 2022