Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Va putea fi reconstruit celebrul avion cargo An-225 Mriya, ”visul” ucrainean distrus de ruși?

antonov_mriya.jpg

Sursa imaginii: 
Facebook / Antonov Company

Autoritățile ucrainiene intenționează să reconstruiască avionul cargo An-225 Mriya, unul dintre cele mai mari avioane din lume, distrus în primele zile ale invaziei rusești, dar costurile foarte mari ale programului impun pentru moment amânarea acestor planuri, scrie publicația Suspilne Media.

Publicația ucraineană relatează că în 24 februarie a.c., chiar în prima zi a invaziei trupelor rusești, avionul Mriya  (cuvânt care în ucraineană înseamnă  vis) se afla pe aeroportul Gostomel de lângă Kiev, la fel ca cea mai mare parte a avioanelor companiei Antonov Airlines. ”Hangarul unde se afla avionul se vede foarte bine din biroul meu. Sub ochii mei, chiar atunci, mai multe elicoptere au început să tragă cu rachete în clădirile aeroportului. La un moment dat am văzut nori de fum ieșind din hangarul acela”, își amintește Kharitin Starsky, atașatul de presă al Brigăzii a 4-a de intervenție rapidă ”Sergey Mikhalchuk”.

Aeronava distrusă în hangarul de pe aeroportul Gostomel, 5 aprilie 2022. Foto: Elizaveta Servatinska / Public via suspilne.media

Potrivit expertului în aviație Valery Romanenko, care a analizat epava, aeronava a fost distrusă în mod intenționat: ”Partea din față a căzut, de asemenea aripile. Asta înseamnă că bomba a explodat chiar în mijloc. L-au distrus intenționat, în așa fel încât să nu mai poată fi reparat”, spune el.

La jumătatea lunii martie comandantul echipajului aeronavei, Dmitry Antonov, spunea pe canalul său de Youtube că prezența avioanelor Antonov pe aeroportul Gostomel reprezintă o neglijență a autorităților: ”Aeroportul din Leipzig era pregătit să preia întreaga flotă a companiei Antonov, inclusiv Mriya. A rămas la Gostomel numai din cauza neglijenței autorităților. Era suficient un simplu ordin și avionul ar fi fost mutat imediat de acolo”, a declarat comandantul aeronavei.

În replică serviciul de presă al companiei Antonov a precizat că avionul a trebuit să rămână pe aeroportul din Ucraina pentru reparații la unul dintre motoare. Cu toate acestea, Anatoliy Vovnyanko, principalul proiectant al celebrei aeronave, spune că aceasta putea zbura foarte bine fără unul din cele șase motoare ale sale, precizează publicația citată: ”Odată am zburat cu acest avion către Statele Unite, cu un transport umanitar. Chiar când am început traversarea Atlanticului unul din motoare a făcut pană. Am ajuns la destinație cu doar cinci motoare în funcțiune, și asta cu avionul încărcat”, a spus Anatoliy Vovnyanko.

Între timp Poliția ucraineană a început o anchetă cu privire la circumstanțele distrugerii aeronavei, iar conducerea concernului Ukroboronprom, care deține compania Antonov, a decis eliberarea din funcție a directorului Sergei Bychkov. Noul director, Yevhen Gavrilov, a anunțat recent începerea unui audit financiar la nivelul companiei.

Aeronava distrusă în hangarul de pe aeroportul Gostomel, 5 aprilie 2022. Foto: Elizaveta Servatinska / Public via suspilne.media

”Distrugerea acestui avion legendar, unic în istoria aviației, de către forțele rusești reprezintă un dezastru nu doar pentru compania noastră, ci pentru întreaga comunitate internațională. De aceea reconstrucția lui Mriya este un obiectiv crucial pentru noi”, a transmis compania ucraineană Antonov pe pagina sa oficială de Facebook la mijlocul lunii aprilie.

Ukroboronprom, care dorește reconstruirea aeronavei, estima, la 27 februarie a.c. costul întregului proiect la 3 miliarde de dolari.  O lună și jumătate mai târziu concernul revenea cu precizarea că ”suma finală aferentă proiectului va fi stabilită de o comisie specială”, mai amintește Suspilne Media.

Pe de altă parte, Anatoliy Vovnyanko, proiectantul avionului, spune că suma necesară este mult mai mică. ”Potrivit estimărilor mele, 100 sau 150 de milioane de dolari ar ajunge. Dar nici așa, nu este viabil din punct de vedere economic: chiar dacă ar aduce profituri de cca 1 milion de dolari pe an, costurile s-ar amortiza în 150 de ani...”, spune el, recunoscând, în același timp că ”eroismul forțelor aeriene ucrainiene ar merita un simbol precum An-225 Mriya”.

 

R Moldova: Între Kiev și Chișinău ar exista o ”înțelegere tacită” (expert)

Ucraina „nu va mai tolera foarte mult” existența unui focar de amenințare la granița sa vestică și va ajuta mai mult Republica Moldova la soluționarea conflictului transnistrean, a declarat într-un interviu pentru postul Europa Liberă, secțiunea în limba moldovenească, preşedinta Asociaţiei Experts for Security and Global Affairs, Angela Grămadă.

„Ucraina nu va mai tolera foarte mult existența acestei surse de amenințări la frontiera cu Republica Moldova și va insista cel mai probabil ori pe reformarea, ori pe schimbarea de paradigmă chiar în cadrul dialogului, dacă nu va fi posibilă o reformatare a formatului 5 plus 2”, a spus experta de la București, originară din Republica Moldova.

Ea mai spune că între Kiev și Chișinău ar exista o înțelegere “tacită” a nevoilor și că autoritățile celor două state fac eforturi pentru a se ajuta, fără a se „fragiliza” reciproc.

Despre miza recentelor incidente armate din Transnistria, experta crede că autoritățile de la Chișinău trebuie să ia în calcul toate ipotezele, de la rivalități între grupuri de interese la Tiraspol până la interese de a genera panică și a pregăti populația pentru includerea Transnistriei în ofensiva rusă împotriva Ucrainei în regiunea Odesa.

Săptămâna trecută o serie de explozii din regiunea estică a Republicii Moldova, necontrolată de autoritățile de la Chișinău, au deteriorat sediul așa-numitului Minister al Securității de la Tiraspol și au distrus antene de radio din satul Maiac, existând de asemenea relatări că s-a tras lângă satul Cobasna, la granița cu Ucraina, unde se află un mare depozit de muniții din epoca sovietică, păzit de militari ruși.

 

Au contribuit la realizarea Revistei presei Europa Plus:  

Mariia Serhiienko – Ucraina

Maria Ionel – Republica Moldova

 

Alte articole din seria Europa Plus a RFI România: https://www.rfi.ro/tag/europa-plus

Proiect în parteneriat cu Agenția Universitară a Francofoniei

 
Revista presei Europa Plus din 4 mai 2022