Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Iuliana Scântei, judecătoare CCR, la RFI: Motivările deciziilor trebuie să vină mai repede și să fie mai bine explicate

iuliana_scantei_ccr_motivari_decizii_curte_constitutionala.jpg

Iuliana Scântei, numită judecătoare CCR
Iuliana Scântei, numită judecătoare CCR
Sursa imaginii: 
Facebook/Iuliana Scântei

Curtea Constituțională trebuie să aibă o deschidere către societate, declară la RFI Iuliana Scântei, proaspăt numită judecătoare la CCR. Ea își dorește unele schimbări în modul în care comunică instituția, ca punct de pornire într-un proces de reformă. Judecătoarea precizează că ponderea cea mai mare a activității Curții o reprezintă dosarele venite de la instanțe, pe calea ridicărilor de excepții de neconstituționalitate: ”Puțini știu că aceasta este ponderea cea mai mare și că durează circa trei-patru ani ca soluțiile CCR să se întoarcă în dosarele venite de la instanță”.

Iuliana Scântei spune ce-și propune în calitate de judecătoare CCR: ”Îmi propun să fac ceea ce am jurat, respectiv prin exercitarea dreptului meu de vot în plenul Curții, să apăr drepturile și libertățile fundamentale, pentru că asta înseamnă de fapt să apăr Constituția. Constituția nu este o carte cu o colecție de norme de Drept, pe care să le citească doar specialiștii Dreptului. Constituția, dacă este să explicăm într-un limbaj uzual, este acea carte în care drepturile și libertățile cetățenilor au fost prevăzute, garanțiile pentru apărarea lor, pentru apărarea exercitării lor libere au fost de asemenea prevăzute. De ce? Tocmai pentru un eventual abuz de putere, tocmai pentru că în general, cetățenii ca indivizi nu au toate resursele necesare pentru a se apăra singuri și atunci era nevoie de un astfel de compendiu, să spunem așa, această Constituție, care să fie o oglindă a drepturilor lor, a garanțiilor și a mijloacelor prin care pot fi apărați împotriva abuzurilor statului, împotriva abuzului de putere din partea autorităților publice sau a puterilor statului, văzut din prismă constituțională. Și atunci dacă eu am jurat să respect și să apăr Constituția, înseamnă că am jurat pentru a apăra exercitarea liberă, potrivit Constituției, a drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, garantând astfel că prin modul în care funcționează celelalte autorități, instituții și puteri ale statului, aceste drepturi nu sunt încălcate”.

 

Schimbări în comunicarea CCR

 

Iuliana Scântei anunță schimbări la nivelul comunicării CCR: ”Da, se va modifica, am și avut discuții într-o primă ședință și chiar în ședința de alegeri sau în contextul ședinței de alegere. Am constatat și ca parlamentar și ceilalți membri ai plenului au constatat acest lucru, se impune o deschidere către societatea românească a Curții. În ce sens? În sensul de a explica mai bine rolul Curții, care îi sunt atribuțiile, pentru că puțini știu de exemplu că marea majoritate a activității, ponderea cea mai mare a activității Curții o reprezintă dosarele venite de la instanțe, pe calea ridicărilor de excepții de neconstituționalitate de către cetățeni, de către părți. Or puțini știu că aceasta este ponderea cea mai mare și că durează circa trei-patru ani ca soluțiile CCR să se întoarcă în dosarele venite de la instanță. Or cred că este rolul acestui plen să schimbe această modalitate de necomunicare corespunzătoare de până acum. Încheiem o epocă a CCR, în existența sa de la înființare, de 30 de ani și cred că după 30 de ani, o Curte care să vină în fața cetățenilor și să explice semnificația unei decizii, după ce a fost dată, să explice care sunt atribuțiile, rolul Curții, în mod deschis și să-și și transparentizeze activitatea, cred că va fi benefic și societatea va putea să vadă din acest exercițiu de comunicare publică și de transparentizare dorința de schimbare. De fapt, cred că de aici începe un proces de reformă a CCR”.

Întrebată dacă asta înseamnă că motivările deciziilor CCR vor veni mai repede de acum înainte, judecătoarea Curții a răspuns: ”Mai repede și mai bine explicate, sigur că da, asta înseamnă de fapt eficiența, vorbim despre eficiența unei jurisdicții constituționale. Așa cum vorbim în timp de eficiență pentru instanțele de drept comun, instanțele judecătorești în ceea ce privește pronunțarea și motivarea și publicarea motivărilor, cred că putem să avem această exigență și la nivelul Curții Constituționale. Trebuie să vedem de ce nu există această eficiență și repet, să nu ne gândim doar la cele câteva sute de dosare care reprezintă în activitatea Curții Constituționale obiecțiile de neconstituționalitate formulate de titulari în controlul exercitat înaintea promulgării, înaintea intrării în vigoare a legilor, să ne gândim, au existat pe durata activității Curții, până în prezent, zeci de mii de dosare de excepții ridicate de cetățeni, care se consideră afectați de legi care sunt în vigoare și pe care Curtea este chemată cât mai repede să se pronunțe, tocmai pentru a opri efectele vătămătoare, dacă așa sunt, ale acelor legi și ordonanțe, care au fost criticate de către cetățeni, în dosare aflate pe rolul instanțelor și care își așteaptă soluția din partea Curții. Or nu cred că putem să vorbim despre eficiența Curții, atunci când transmite o astfel de soluție după trei-patru ani și nici atunci când așteaptă, deși a anunțat public, într-un comunicat de presă, o anumită soluție, mai așteptăm câteva luni foarte bune, pentru publicarea și a motivării”.

 
Iuliana Scântei, despre mandatul ei de judecătoare la CCR