Dovezi că centrul comercial din Ucraina distrus de ruși era deschis și a fost lovit direct (France24)

mall_ucraina_incendiu.jpg

Centrul comercial în ziua atacului
Sursa imaginii: 
© Les Observateurs / France24

De când armata rusă a atacat pe 27 iunie un centru comercial din Kremenciuk, în centrul Ucrainei, pe rețelele de socializare circulă foarte multe informații false. Moscova susține că nu centrul comercial este cel carea fost vizat, ci mai degrabă un depozit de muniție din apropiere. Centrul ar fi luat pur și simplu foc în mod accidental. Potrivit Rusiei, centrul comercial nu era deschis. Însă dovezile strânse de echipa les Observateurs a postului France24 dovedesc cu totul altceva.

Verificarea pe scurt:

  • Ministerul rus al Apărării, susținut de conturile pro-ruse de pe rețelele de socializare, susține că centrul comercial Amstor din Kremenchuk a luat foc accidental, în urma unor lovituri care au vizat depozite de muniții. Potrivit Moscovei, centrul nu era "funcțional". Imaginile camerelor de supraveghere și imaginile din satelit contrazic această versiune.
  • Potrivit imaginilor false difuzate pe rețele sociale, centrul comercial lovit de bombardamentul rusesc din Kremenchuk era închis de un an. Dar cu ajutorul fotografiilor de pe chitanțe și al înregistrărilor video, putem confirma că centrul comercial era de fapt funcțional și deschis publicului.

Atacul a distru mall-ul la 27 iunie, provocând moartea a cel puțin 18 persoane și dispariția a aproximativ 40, potrivit guvernului ucrainean.

Potrivit Moscovei, atacul viza de fapt niște depozite de armament din apropiere.

La 28 iunie, Ministerul rus al Apărării a transmis că la ora atacului centrul comercial era "nefuncțional" și a fost afectat de un incendiu provocat de bombardamentul unui depozit de muniții din apropiere.

Declarația a fost postată pe contul de Twitter al ambasadei Rusiei în Marea Britanie, adunând peste 1.000 de "like-uri".

https://twitter.com/RussianEmbassy/status/1541718651593695233

Imaginea explicativă publicat de ambasadă a fost realizat de site-ul "WarOnFakes",  un site care pretinde că identifică informațiile false publicate de presa ucraineană, dar care a fost identificat ca fiind un site care servește propaganda rusă de către presa franceză de verificare a faptelor.

Potrivit acestei imagini, două lovituri de rachete au vizat fabrica de mașini rutiere Kremenciuk și o stație de triaj din apropiere. reiese că centrul comercial nu a fost vizat în mod direct, dar a luat foc după atacurile asupra primelor două locații.

Nici urmă de distrugere în jurul mall-ului

O înregistrare video postată pe Twitter la 28 iunie, captată de o cameră de supraveghere video situată în Misky Park, la nord de fabrică și de centrul comercial, și îndreptată spre ambele situri, arată două lovituri de artilerie.

Planet, o companie care furnizează imagini din satelit, a trimis observatorilor France 24 imagini din 28 iunie, a doua zi după lovituri, care arată locația celor două lovituri cu rachete.

După cum a explicat Bellingcat, o publicație de verificare a informațiilor, imaginea din partea celor de la  Planet arată că centrul comercial este avariat.

Pagubele pot fi observate și în locul unde se află fabrica de utilaje rutiere.

Pe de altă parte, se pare că nu există pagube semnificative în zona dintre cele două lovituri. De asemenea, imaginile de pe Planet nu arată niciun semn de distrugere la triajul feroviar Kremenciuk, aflat în apropiere, la est de centrul comercial Amstor, așa cum susțin autoritățile ruse.

Centrul comercial pare să fi fost lovit direct, deoarece nu există niciun semn de impact de rachetă în zona din jurul lui.

Conform acestor dovezi, prima rachetă pare să fi lovit mai întâi centrul comercial Kremenciuk, așa cum se arată în înregistrarea video, iar apoi o a doua rachetă a lovit fabrica de utilaje rutiere, la un kilometru nord de centrul comercial.

În plus, o înregistrare video partajată de un consilier prezidențial ucrainean la 28 iunie pare să arate prima rachetă apropiindu-se de centrul comercial și apoi explodând. Camera filmează în apropierea mall-ului, într-o zonă de depozitare cu rezervoare și vegetație.

Potrivit armatei ucrainene, centrul comercial a fost lovit de rachete rusești X-22 lansate de bombardiere Tu-22M3 care au zburat de pe aerodromul Shaykovka din regiunea rusă Kaluga.

Mall-ul era deschis

Mai multe conturi pro-ruse de Twitter au sugerat că atacul a fost o manevră de propagandă ucraineană, cum ar fi această postare pe Twitter din 27 iunie, care susține că mall-ul nu mai era funcțional. Alții au postat capturi de ecran ale orarului, în care se preciza că centrul comercial Amstor era închis definitiv. Potrivit acestor relatări, aceasta ar fi o dovadă că nu au existat civili în mall.

Aceste afirmații sunt false.

După cum a raportat Bellingcat https://www.bellingcat.com/news/2022/06/29/russias-kremenchuk-claims-ver..., un canal de știri Telegram din orașul Krementchouk a partajat o captură de ecran care pare să arate un mesaj din 23 iunie de pe un grup de știri Telegram pentru angajații Amstor. În mesaj se precizează în limba rusă că magazinele continuă să funcționeze între orele 8.00 și 21.00 ca de obicei, în ciuda sirenelor antiaeriene.

După cum arată Bellingcat, pe Twitter, mai mulți utilizatori au distribuit fotografii ale unor bonuri de casă care dovedesc că centrul comercial era deschis cu câteva ore înainte de loviturile rusești.

Mai multe canale Telegram au publicat mesaje care ofereau informații despre persoanele dispărute în orele de după lovituri.

O înregistrare video din centrul comercial a fost postată pe YouTube pe 27 iunie. Ea arată o familie care face cumpărături în mall.

După cum a remarcat și publicația italiană de verificare a faptelor Open, la minutul 17'06 se poate observa că eticheta de pe punga de cumpărături este datată 26 iunie, ceea ce indică faptul că centrul era deschis cu o zi înainte de loviturile rusești.

În concluzie, imaginile distribuite pe rețelele de socializare și relatările jurnaliștilor prezenți la fața locului arată că centrul era într-adevăr deschis și frecventat de clienți în ziua atacului și a fost vizat în mod direct, contrar afirmațiilor autorităților ruse.

 

Traducere de Vrabii Nadina, după articolul postat de France 24

Editor Șerban Georgescu