Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Rareș Bogdan la RFI: Ridicarea MCV, o victorie. Următoarele zile, capitale pentru aderarea la Schengen

Rares Bogdan Romania Schengen ridicare MCV victorie.jpg

Rareș Bogdan salută ridicarea MCV
Rareș Bogdan salută ridicarea MCV
Sursa imaginii: 
Facebook/Rareș Bogdan

Ridicarea MCV nu trebuie privită ca o încheiere a reformelor din România, declară la RFI eurodeputatul Rareș Bogdan, prim-vicepreședinte PNL. El crede în contextul Schengen că temerile Olandei pot fi depășite, că Suedia a fost doar un foc de paie și o alarmă falsă și că în Austria a fost mai degrabă o poziționare internă a ministrului de Interne, care are alegeri în propriul land.

Comisia Europeană cere ridicarea MCV. ”România a făcut reformele necesare”, spune președintele Klaus Iohannis. La rândul său, premierul Nicolae Ciucă apreciază că România și-a îndeplinit angajamentele asumate la nivel european.

Rareș Bogdan analizează șansele României de a adera la Spațiul Schengen, după anunțul privind ridicarea MCV: ”Sigur că nu există certitudine, dar eu sunt un optimist și spun că eforturile diplomatice reale făcute de președinte, premier, ministrul Justiției, ministrul de Interne, ministrul Afacerilor Externe, delegațiile de europarlamentari, echipele tehnice din diplomația românească din capitalele europene duc la un rezultat care se va vedea. Cred că temerile Olandei pot fi depășite, sigur, prin acțiune diplomatică și nu altfel. Cred că în Austria a fost mai degrabă o poziționare internă a ministrului de Interne, care are alegeri în propriul land, în Austria Inferioară, pe 23 ianuarie și partidul său este pe locul trei, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 60 de ani în landul respectiv. Chiar ieri am vorbit cu colegii mei europarlamentari din Austria (...) și ei au fost extrem de clari: noi susținem în continuare aderarea României la Spațiul Schengen și poziția ministrului de Interne (...) nu este aceeași cu a noastră. Suedia a fost doar un foc de paie și o alarmă falsă. În realitate, a fost strict o bătălie politică internă a fostei puteri pentru actuala putere de dreapta, un vot de blam dat în Comisia Juridică (...). Următoarele 20 de zile sunt capitale, sunt vitale și sunt absolut convins că noi vom face tot ce ne stă în putință, pentru a îndrepta această nedreptate la adresa României și vom reuși să depășim toate piedicile, dar există o rezervă, pe care trebuie să fim conștienți să o realizăm, care din punctul meu de vedere în acest moment este mult-mult mai redusă față de momentele anterioare de accedere a României în Spațiul Schengen”.

 

Klaus Iohannis, despre ridicarea MCV-ului pentru România: Avem confirmarea clară că țara noastră a făcut reformele necesare pentru consolidarea statului de drept

 

Laura Ștefan despre MCV și Schengen: Cred că urmează luni interesante. Nu e nimic bătut în cuie în acest moment

 

Eurodeputatul declară că ”această ridicare a MCV ne va aduce mult mai aproape de atingerea obiectivului nostru de țară, al treilea mare obiectiv de țară din ultimii 30 de ani, aderarea la Spațiul Schengen, foarte important, pentru că încheie o etapă (...). În ultimul raport MCV, dacă nu mă înșel, undeva în iunie 2021, lucrurile de atunci până acum au evoluat într-un mod real și progresele au fost constante și cu privire la elaborarea legilor justiției și cu privire la modul în care aceste legi au fost elaborate, prin consultare publică, prin angajarea tuturor actorilor importanți, ONG-uri, asociații, CSM, adică nu este o chestiune care privește numai Guvernul, Ministerul Justiției sau puterea politică din România, ci privește mult mai larg, inclusiv modul în care România a evoluat din punct de vedere al elaborării unor legi, prin consultare publică și prin implicarea părții asociative, părții de ONG, în cadrul elaborării legilor”.

 

”Ridicarea MCV trebuie privită ca o victorie”

 

Reporter: Dar există organizații ale magistraților care spun că aceste legi ale justiției nu arată bine și că aceste consultări cu asociațiile profesionale au fost mai degrabă de fațadă. Sunt în continuare unele restanțe indicate chiar de Comisia de la Veneția. Există riscul să ne îmbătăm cu apă rece? Am scăpat de MCV, e o mare victorie, dar de fapt, nu e chiar așa.

Rareș Bogdan: Nu, e important și trebuie privită ca o victorie. Sigur, noi, ca români, marile victorii nu le privim ca niște realizări majore, în schimb, atunci când primim critici majore, transformăm asta într-un dezastru și considerăm că în România nu s-a întâmplat nimic. Nu, România a evoluat, ăsta este adevărul pur (...), lucrurile au evoluat extrem de mult în ultimii ani (...). Există un mecanism comun, pentru toate țările europene, este vorba de mecanismul Rule of Law, care are inclusiv posibilitatea de a penaliza țări care nu respectă statul de drept și am văzut cazul Poloniei și Ungariei, în momentul în care au fost derapaje grave, s-au blocat inclusiv fondurile europene, respectiv încheierea PNRR-ului pentru cele două țări. Ridicarea MCV nu trebuie privită ca o încheiere a reformelor din România, trebuie privită ca o etapă importantă pentru continuarea reformelor, dar în același timp, trebuie să recunoaștem că România și-a îndeplinit obiectivele (...), pentru că altfel nu s-ar fi ridicat MCV-ul doar înainte cu două săptămâni de marea discuție pe Schengen (...).

 

Reporter: România va fi monitorizată prin mecanismul european privind statul de drept, care li se aplică tuturor țărilor membre, cum spuneați, iar acolo riscăm să pierdem fonduri europene, dacă nu facem ce trebuie. În condițiile astea, MCV-ul, care nu era la fel de eficient, pentru că dacă nu făceai ce scria acolo, nu pățeai nimic, părea varianta mai soft a acestui mecanism european privind statul de drept.

Rareș Bogdan: El era o penalitate la adresa României, deci România era penalizată prin MCV, în timp ce prin Rule of Law România este doar monitorizată, la fel ca toate statele europene, de către Comisie și de către organismele europene (...).

 

Reporter: Dar vor exista niște consecințe, dacă România nu va respecta criteriile privind statul de drept.

Rareș Bogdan: Noul mecanism este foarte eficient, pentru că el dispune de instrumente de corecție. Dincolo, în MCV, erau recomandări, pe care România le putea respecta sau nu. Sigur că dacă nu le respecta, era un blam public de la Bruxelles și în același timp o blocare din punct de vedere al accesului în Spațiul Schengen, o blocare a României în cadrul unor organisme europene. În cadrul acestui nou sistem, aici există o pârghie, prin care Comisia își exercită dreptul de a bloca, în cazul în care o țară derapează, în cazul în care un Guvern, un lider politic ajunge să aibă o putere cvasiabsolută într-un stat UE (...) și să încerce să schimbe regulamente în țara respectivă sau să o îndepărteze de ceea ce înseamnă statul de drept. Ei, atunci, sigur că după modelul Ungariei sau Poloniei, Comisia poate interveni abrupt. România nu cred că este în această situație și nu va fi în această situație. Mecanismul prin care funcționează în momentul ăsta echilibrul și controlul între puterile din România este real (...).

 

”Politicienii români s-au schimbat”

 

Reporter: Ridicarea MCV este o dovadă a progreselor înregistrate de România în domeniul justiției sau mai degrabă o consecință a contextului geopolitic, ținând cont de războiul din Ucraina și de implicarea activă a României în gestionarea fluxului de refugiați?

Rareș Bogdan: Implicarea României în ceea ce înseamnă criza refugiaților din Ucraina sau asigurarea a tot ceea ce înseamnă parte de ajutor pentru Ucraina este reală și a fost aplaudată la Bruxelles și în marile capitale europene. Sigur că este un context internațional favorabil, dar trebuie spus un lucru, că politicienii români au înțeles extrem de clar că România trebuie să fie un stat de drept, România nu poate să meargă spre influențarea deciziilor din justiție din zona politică, că trebuie să existe independența justiției într-un mod real. N-ați mai văzut atacuri violente, cum am văzut cu ani în urmă, la DNA, la procurorii generali, la judecători, la Curtea Supremă. Și politicienii români s-au schimbat, au înțeles că nu poate exista democrație decât cu o putere judecătorească care să fie independentă. În același timp, ridicarea MCV este și un efect al faptului că în ultimii șapte-opt-zece ani de zile, lupta anticorupție a fost una reală, sistemul judiciar și-a găsit anticorpi și a funcționat din ce în ce mai bine în ultimul timp și eu cred că nimeni nu poate să conteste faptul că progresele importante făcute de România în consolidarea statului de drept au fost confirmate practic de decizia Comisiei Europene.