Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


”Vrem F-16, Rafale și Gripen!” Ucraina solicită avioane de luptă din Occident

lockheed_ucraina.jpg

Sursa imaginii: 
defensehere.com

Abia dacă s-a încheiat campania pentru transferul de tancuri moderne în Ucraina, campanie în rezultatul căreia Ucraina va primi de la statele occidentale nu mai puțin de 321 de tancuri, că, iată, a început din plin campania pentru livrarea de avioane militare multirol. Logica și scenariul acestei campanii poate părea deja ușor previzibilă: guvernul ucrainean solicită sisteme de luptă lansând o campanie publică, acesta este susținut de un număr de state, adesea aceleași state occidentale, după care urmează o perioadă de dezbatere și refuzuri preliminare, ca într-un final majoritatea statelor ce au rezerve în ce privește livrarea de armament să furnizeze exact tipul și cantitatea solicitată inițial de Ucraina. Așadar, ne putem deja întreba, când vor începe statele occidentale să livreze avioane militare în Ucraina?

MiG-urile poloneze și slovace

Din capul locului, poate părea surprinzător (sau nu!), dar un anumit număr de avioane de luptă au fost deja livrate Ucrainei începând cu vara anului trecut. Aceste avioane, însă, nu sunt de producție occidentală și nu sunt avioane avansate, de generația a patra așa cum își dorește Ucraina. Este vorba despre avioanele MiG-29 din dotarea forțelor aeriene poloneze și slovace.

De unde știm că aceste avioane de producție sovietică au fost deja livrate? Mai întâi de toate, guvernul polonez a declarat în repetate rânduri că a livrat piese de schimb pentru MiG-urile din dotarea armatei ucrainene. În realitate, e un secret public faptul că sub această acoperire Polonia a livrat cel puțin o escadră de avioane MiG-29 încă în lunile iunie-iulie, iar până în prezent au fost donate și alte avioane de acest tip. În al doilea rând, nu a fost trecut cu vederea faptul că avioanele MiG-29 din Ucraina au început a folosi rachete aer-sol de tip HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) de producție americană pentru distrugerea sistemelor radar rusești încă din luna august. Acest tip de armament nu fusese integrat pe MiG-urile ucrainene până atunci. Astfel, se confirma prezența în spațiul aerian al Ucrainei a avioanelor de luptă donate de Polonia. În prezent se presupune că a venit rândul avioanelor MiG-29 din Slovacia să fie livrate Ucrainei ca măsură tranzitorie și de scurtă durată, deoarece este vorba despre doar 12 astfel de avioane de luptă.   

Avioane de generația a 4-a de producție occidentală

Într-un foarte recent interviu acordat ziarului spaniol El Pais, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene, gen. Iurii Ihnat, a declarat că pentru început Ucraina ar avea nevoie de 24 de avioane de luptă de tip F-16, sau practic două escadre de avioane de luptă. Acesta ar fi scheletul sau efectivul de sistem aerian occidental în baza căruia Ucraina va putea construi și integra un număr mult mai mare de avioane de luptă occidentale în perspectivă medie și lungă, adică începând cu toamna acestui an, pe măsură ce, așa cum a declarat gen. Iurii Ihnat, Ucraina va intra în posesia mai multor baterii de apărare anti-aeriană cum ar fi sistemele Patriot, IRIS-T, NASAM și SAM-PT. Odată instalate aceste sisteme, Ucraina își va putea adapta și dezvolta infrastructura pentru staționarea, deservirea logistică și lansarea acestor avioane de luptă în războiul de eliberare împotriva Rusiei. În egală măsură, Ucraina are nevoie urgentă de a școli nu numai un număr important de piloți militari, dar și de sute dacă nu chiar mii de ingineri și mecanici care vor asigura mentenanța avioanelor de luptă occidentale. Din declarațiile generalului Iurii Ihnat, provocarea ar consta nu atât în școlirea piloților în timp util, cât a echipelor de ingineri și mecanici. Acesta a declarat că o listă de piloți ucraineni pregătiți să fie instruiți pe avioane F-16 a fost întocmită încă din toamna anului trecut, însă provocarea va veni la nivel logistic și de mentenanță.

Urgența deciziei de a livra avioane F-16

Livrarea avioanelor de luptă Ucrainei va corela cel mai probabil cu contraofensiva pentru eliberarea peninsulei Crimeea, cu condiția ca până atunci Ucraina să izbutească a elibera teritoriile din Donbas, Zaporijie și Herson, iar Rusiei de partea sa să nu-i reușească o altă tentativă de invazie. Este doar o problemă de timp până ce aceste sisteme de luptă vor fi integrate și angrenate în efortul de război al Ucrainei și a aliaților săi. Astfel, ne putem face o idee în plus și despre durata acestui război. Dacă presupunem că avioanele F-16 și posibil avioanele franceze Rafale sau chiar cele suedeze – SAAB Gripen, vor fi livrate spre finalul acestui an sau chiar mai târziu, atunci ne putem da bine seama că avem în față încă cel puțin un an și jumătate de război. Între timp însă, Ucraina este în criză de timp din punct de vedere al familiarizării, instruirii, pregătirii logistice și integrării acestor sisteme de luptă în strategia sa de război. Procesul de integrare în condițiile actuale ar dura în cel mai optimist scenariu de la 6 până la 9 luni.

Avioanele F-16 sunt, așadar, pe lista de dorințe a guvernului de la Kyiv încă de la începutul invaziei, atunci când președintele ucrainean făcea apel către Occident de a fi ajutată să ”închidă cerul Ucrainei”. Ne aducem aminte în acest context de campania Poloniei din lunile martie și aprilie a anului trecut de a i se permite la nivelul alianței NATO să livreze avioanele MiG 29. Ei bine, la aproape un an de la invazie a venit momentul luării deciziei ”pe bune”, adică luarea unei decizii care nu mai poate fi amânată. De această dată, mingea este în curtea executivului american și mai ales a Casei Albe. La nivel de alianță, state ca Olanda, Norvegia și Polonia, ar fi dispuse să transfere Ucrainei un prim lot de avioane F-16, însă de această dată decizia aprobării de re-export aparține Statelor Unite, care la rândul său nu mai pare a se împotrivi atât de mult acestui moment cu potențial transformativ major al războiului. Decizia ar trebui luată în următoarele săptămâni.

 
Corespondentul RFI Oktawian Milewski despre avioanele cerute de Ucraina