Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Unde au apărut abuzurile la votul din străinătate?

moldova.jpg

Cozi la secţii de votare din Chişinău

Mii de români aflaţi în străinătate nu au reuşit să voteze duminică în cadrul scrutinului prezidenţial. Cozi uriaşe s-au format la Paris, la Londra, la Munchen, la Bruxelles. Instituţiile ce sunt responsabile de votul românilor din diaspora - Ministerul de Externe şi Biroul Electoral Central - au părut iniţial să se acuze reciproc. Ulterior, atât şeful diplomaţiei, cât şi şeful guvernului au dat vina pe procedurile antifraudă de la vot. Decizii în acest sens ar putea fi luate azi, când reprezentanţii MAE se întâlnesc cu cei ai Biroului Electoral Central să repare ce mai e de reparat până la cel de-al doilea tur de scrutin, ce are loc pe 16 noiembrie.

Duminică, au reuşit să voteze peste hotare peste 161.000 de români. E un număr record faţă de câţi au votat la alte alegeri. E totuşi un număr mult mai mic faţă de câţi ar fi putut vota de fapt. La Chişinău, la Paris, la Londra s-au format cozi uriaşe, mii de oameni au aşteptat degeaba ore în şir. Nemulţumiţi, aceştia  au cerut demisia ministrului de Externe. Tot demisia i-au cerut-o şi tinerii care s-au strâns duminică seara în faţa Ministerului de Externe. Ministrul Titus Corlățean spune însă că vina nu trebuie căutată la MAE.

"Totul a fost acolo, toate buletinele de vot. Nu a lipsit nimic. Nu au lipsit cabine de vot, n-au lipsit ștampile. Atunci când însă reprezentanții  din partea partidelor politice în birourile secțiilor de votare nu s-au prezentat în dimineața votului, s-a redus componența biroului, pe de-o parte și pe de altă parte a fost această procedură care a asigurat securizarea votului, antifraudă, dar care a luat mai mult timp."

Premierul a venit să-şi sprijine ministrul şi spune că MAE şi-a făcut treaba, că nu organizarea ar fi fost defectuoasă, că numărul de secţii de votare e identic cu cel din 2009, iar asta în condiţiile în care numărul de români din străinătate s-ar fi redus, nicidecum să crească, spune şeful guvernului.

 

Ce spune legea?

 

Ministerul de Externe este principala instituţie care se ocupă, logistic, de votul românilor din străinătate. Conform legii 370 din 2004, MAE trebuie să asigure sediile pentru secţiile de votare, completarea membrilor secţiilor de votare dacă numărul celor propuşi de partide nu e suficient. Un articol al legii, art. 12, arată că organizarea secţiilor de votare din străinătate se stabileşte de către ministrul Afacerilor Externe. Un alt articol, 33, stabileşte că, prin grija MAE, sunt confecţionate ştampila biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi ştampilele birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate.

Ministerul a explicat încă dinainte de vot că a luat toate măsurile pentru ca votul să se desfăşoare normal. A explicat ulterior că procedurile suplimentare de la vot sunt cele care au dus la aglomeraţie.
Ar fi vorba în principal de formularul pe proprie răspundere prin care un cetăţean asigură că nu a mai votat în altă parte. Iată ce spune şi ce propune premierul Victor Ponta. "Întârzierea a venit de la acel formular antifraudă, de altfel un pricipiu corect , fie vorba între noi. Prin acea procedură, nu s-a fraudat niciun fel de vot, dar au apărut acele întârzieri. Motiv pentru care Biroul Electoral Central poate să dispună - nu noi, nu Ministerul de Externe, ci doar BEC - ca acea procedură să ie simplificată. Şi repet propunerea MAE, dacă va fi însuşită de BEC, de a avea formularul descărcat, doar semnarea trebuie făcută în faţa biroului secţiei de vot. Va reduce timpul cu siguranţă de la 8 minute la 2 minute".

Întrebat de RFI dacă aceste proceduri au fost cele care au dus la întârzieri, purtătorul de cuvânt al Biroului Electoral Central, Marian Muhuleţ, insistă că declaraţia nu îngreunează procesul de votare. "Având în vedere că în România s-a considerat că votul multiplu e un fenomen, această declaraţie nu a venit decât în scopul stopării unor astel de tentative. Şi ea, nu, nu îngreunează procesul de votare." Declaraţia este prevăzută în legislaţia electorală românească privind alegerea României încă din 2004, mai spune oficialul citat.

 

"Un abuz"

Felul în care a fost folosit acest formular e o absurditate şi un abuz din partea BEC, consideră Georgiana Iorgulescu, director executiv al Centrului de Resurse Juridice.

 "E ca şi când românul nu ştie să scrie declaraţia pe proprie răspundere şi e un formular. Numai că atât BEC, cât şi purtătorul de cuvânt folosesc greşit termenul de tipizat. Pentru că tipizat înseamnă ceva care este oficial, este înseriat. Dar dacă vorbim despre un formular, adică ceva scris la calculator, fără număr, fără serie, nu putem vorbi de originalul unui astfel de formular, pe care îl poate scrie oricine la calculator. Prin  urmare, a spune, cum a spus BEC-ul, că nu pot fi multiplicate de către cetăţeni, ci numai de instituţii ale statului, e o aberaţie. Pentru că ele nu sunt tipizate în sensul de înseriere, numerotare, prin urmare nu are nicio importanţă dacă multiplicarea o face autoritatea  sau cetăţeanul. Prin urmare este un abuz faptul că li s-a interzis cetăţenilor să-şi xeroxeze. BEC-ul a făcut un abuz. De asemenea, este un abuz în a spune că, în ceea ce îi priveşte pe românii din străinătate, dacă li s-a distribuit  în curte ca să fie completate mai repede aceste formulare, nu li s-a permis semnarea lor decât în faţa membrilor biroului electoral din secţia de circumscripţie. Este un abuz pentru că o declaraţie, în formular sau scrisă de mână purtând semnătura e la fel de valabilă şi dacă o scriu în curte inclusiv cu semnătură şi dacă o scriu în faţa unui reprezentant al secţiei de votare pentru că eu îmi asum când depun ceva şi conţinutul, şi semnătura".

 

 Care sunt soluţiile?

Marţi va fi discutată, promite premierul, simplificarea procedurii antifraudă în aşa fel încât să fie scurtat timpul alocat. Alegătorii, în loc să o completeze în ambasade sau în secţiile consulare, să o printeze, să vină cu ea completată şi doar să o semneze în momentul votului.

Este însă posibilă şi suplimentarea secţiilor de vot între cele două tururi? Iată ce răspunde oficialul de la Biroul Electoral Central Marian Muhuleţ.

 "Nu,nu se poate. Singurele soluţii pe care le vedem în momentul de faţă sunt o mai bună organizare a activităţii privind votul în străinătate.

Rep.: Dar, dacă nu mă înşel, citeam despre organizarea unor secţii în alte localităţi...

Asta este posibil.Este posibil de asemenea să se organizeze secţii acolo unde alegătorii cu domiciliu stabil în străinătate doresc să se organizeze secţii, dar, aşa cum se practică în anumite state europene, la solicitarea unui anumit număr de alegători".

S-ar putea de asemenea mări numărul de cabine de vot din cadrul secţiilor. Ce va decide BEC-ul, ministerul va pune în aplicare, promite ministrul de Externe. Dincolo de asta, şeful guvernului a anunţat că va convoca pentru instructaj  personalul consular din mai multe state europene, lăsând de înţeles că au fost totuşi şi deficienţe în organizare. Rămâne de văzut aşadar ce se va decide  azi la întâlnirea dintre MAE şi Biroul Electoral Central în vederea celui de-al doilea tur de scrutin şi mai rămâne de văzut cum vor fi puse în aplicare deciziile.