Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franța și Marea Britanie: "Aici nu se plimbă câinii cu covrigi în coadă"

cazeneuve_may.jpg

Miniștrii de interne ai Franței și Marii Britanii, Bernard Cazeneuve și Theresa May
Miniștrii de interne ai Franței și Marii Britanii, Bernard Cazeneuve și Theresa May, au semnat în comun un articol în Daily Telegraph
Image source: 
www.sudouest.fr

Situația migranților de la Calais care încearcă prin toate mijloacele să ajungă în Marea Britanie prin Eurotunnel reprezintă o prioritate de vârf pentru guvernele Franței și Marii Britanii, au afirmat miniștrii de interne ai celor două țări, Bernard Cazeneuve și Theresa May. Cei doi au semnat în comun un articol publicat de duminicalul londonez Sunday Telegraph.

Într-un articol intitulat "Migranții cred că străzile noastre sunt pavate cu aur" care pe românește s-ar traduce "câinii care se plimbă cu covrigi în coadă", cei doi miniștri reamintesc de evenimentele ultimei săptămâni, când mii de migranți, proveniți cu precădere din Asia și Africa, au încercat să forțeze perimetrul de securitate de la Coquelles, în suburbia orașului Calais, din jurul terminalului feroviar unde sosesc și pleacă navetele cu TIR-uri, autocare și autoturisme care circulă prin tunelul de sub Canalul Mânecii.

Cazeneuve și May scriu că situația de la Calais s-a acutizat în cursul ultimei săptămâni, dar ea nu este nouă și că guvernele celor două țări au cooperat pe parcursul ultimului an pe măsură ce numărul migranțlor care traversează Marea Mediterană s-a mărit constant.

Marea Britanie a alocat 16 milioane de euro sporirii securității în regiunea Nord-Pas-de-Calais încă de anul trecut, iar în cursul ultimei săptămâni a deblocat alte 10 milioane de euro pentru întărirea măsurilor de securitate la Coquelles.

La rândul său, guvernul Franței a desfășurat 550 de membri ai forțelor de ordine în jurul terminalului de la Coquelles, 120 fiind adăugați în ultima săptămână.

În același timp, guvernul Franței și mai multe organizații non guvernamentale pun la dispoziție ca ajutor umanitar masă caldă pentru 2000 de persoane pe zi și instalații sanitare, acordând asistență celor circa 900 de persoane care au solicitat azil politic în Franța.

Problemă globală

Dar cei doi miniștri atrag atenția că situația de la Calais nu este doar o problemă a Franței și a Marii Britanii, ci una globală.

"Suntem confruntați la ora actuală cu o criză globală a migrației. Situația nu poat fi privită ca o problemă doar pentru cele două țări ale noastre. Ea reprezintă o prioritate atât la nivel european cât și la nivel internațional. Mulți dintre cei de la Calais care încearcă să traverseze Canalului au ajuns acolo prin Italia, Grecia și alte țări. De aceea presăm alte state membre - și întreaga Uniune Europeană - să ia măsuri la rădăcina problemei."

Cei doi miniștri scriu că trebuie făcută diferența între victimele reale ale persecuției care se refugiază în Europa și migranții economici și că lunar sunt retrimiși în țările de origine circa 200 de migranți fără justificare de refugiați politici. 

O altă prioritate pentru cele două țări, se scrie în articol, este combaterea traficanților care fac profituri uriașe de pe urma migranților care traversează Marea Mediterană, supunându-se adeseori riscului de înec în ambarcațiuni improvizate. 

"Pe termen lung însă soluția problemei rezidă în reducerea numărului de migranți care ajung în Europa din Africa. Mulți privesc Europa, mai ales Marea Britanie, ca pe un loc care oferă perspectiva unui câștig financiar. Lucrurile nu stau așa - străzile noastre nu sunt pavate cu aur", mai scriu cei doi miniștri în Sunday Telegraph.

Critici suedeze

Într-o primă reacție venită din Europa, ministrul justiției și al migrației din Suedia, Morgan Johansson, a declarat la BBC că scenele de la Calais reprezintă un rezultat al faptului că Franța și Marea Britanie nu-și asumă responsabilitatea acceptării mai multor refugiați. 

Johansson l-a criticat pe premierul britanic David Cameron pentru folosirea termenul "roiuri" cu referire la migranți, acuzându-l că se dedă la jocuri politice. 

Suedia acceptă orice refugiat din Siria și anul trecut a primit 30000 de refugiați, față de doar 10000 în Regatul Unit, deși are o populație de aproape șapte ori mai redusă.

Guvernul intenționează, potrivit unor informații diulgate de duminicalul Sunday Times, să elimine beneficiile sociale plătite familiilor azilanților respinși în așteptarea expulzării, actualmente 36,95 lire sterline (232 RON) pe săptămână, pentru a face mai puțin atractivă Marea Britanie pentru migranți.

În ultima săptămână, noapte de noapte, sute, uneori peste o mie de migranți au vandalizat gardul de securitate de la Coquelles, pătrunzând în interiorul terminalului, unii dintre ei reușind să se suie în vehiculele de pe navetele Eurotunnel. 

Un migrant, aparent de origine din Somalia, a murit, probabil strivit de un TIR care făcea dezambarcarea de pe navetă, a noua persoană care-și pierde viața în acest mod de la acutizarea crizei în luna iunie a acestui an.

Dezordinile de la Calais au perturbat grav traficul pe sub Canalul Mânecii, ducând la întârzieri importante ale traficului de persoane și autovehicule. 

Autrostrada M20 care face legătura între Londra și terminalul Eurotunnel de la Folkestone, pe partea britanică, a devenit practic o parcare pentru mii de TIR-uri blocate, iar pierderile transportatorilor aut de mărfuri sunt estimate la circa 15 milioane de euro pe fiecare săptămână, iar pentru Marea Britanie în ansablu s-ar putea ridica la 350 de milioane de euro pe săptămână.

Premierul Cameron este sub presiunea politicienilor din toate partidele de a cere compensații din partea Franței pentru pierderile suferite de turiști și companii, după ce transportatorii au amenințat cu procese de daune.