Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


UK: Debut oficial al campaniei pentru referendumul privind UE

buletin_de_vot_referendum.jpg

Buletin de vot pentru referendumul din 23 iunie 2016
Electoratul britanic va decide pe 23 iunie dacă Regatul Unit va rămâne membru sau va părăsi Uniunea Europeană
Image source: 
www.independent.co.uk

În Marea Britanie a fost dat startul oficial al campaniei electorale pentru referendumul din 23 iunie care va decide dacă țara rămâne membră sau părăsește Uniunea Europeană. Sondajele arată o egalitate aproape perfectă între partizanii lui IN (rămânere) și cei ai lui OUT (ieșire), dar și un procent semnificativ de nehotărâți.

Cele două organizații principale Britain Stronger in Europe pentru rămânere și Vote Leave pentru ieșire au la dispoziție 10 săptămâni pentru a convinge alegătorii britanici cum să voteze în cel mai important scrutin din ultimii 40 de ani. 

Campania IN beneficiază de sprijinul principalelor partide politice și al marilor companii, în timp ce campania OUT se bazează pe figuri de frunte din Partidul Conservator de guvernământ, printre care primarul Londrei Boris Johnson, pe Partidul Independenței Regatului Unit (UKIP) și pe o minoritate a deputaților Partidului Laburist de opoziție, dintre care Gisela Stuart, care a fost desemnată lidera lui Vote Leave.

Premierul Cameron și majoritatea miniștrilor săi sprijină rămânerea în UE după acordul semnat în februarie 2016 cu liderii Uniunii prin care Regatul Unit primește un statut special, scutit de orice viitoare integrare mai profundă.

Problema premierului Cameron este divizarea profundă a partidului său și implicit a electoratului Conservator între pro-europeni și euro-sceptici, care la rândul lor beneficiază de figura charismatică a lui Boris Johnson și de talentul propagandistic al liderului UKIP, Nigel Farage, între alții.

Argumente pro- și contra

Campania pro-UE are și dezavantajul că în calitate de sprijinitoare a statu-quo-ului se bazează în special pe argumente negative, cum ar fi riscurile pe care le-ar prezenta ieșirea și deci teama de necunoscut, ceea ce i-a atras din partea lui Vote Leave porecla de "Campaign Fear - Campania Teamă".

Campania anti-UE are câteva teme preferate, între care migrația, susținând că Marea Britanie poate controla afluxul de persoane venite din celelalte state ale Uniunii - foarte ridicat în ultimii ani, inclusiv din România - numai prin părăsirea ei. 

Dezavantajul taberei OUT este că nu poate oferi o imagine clară a statutului post-părăsire, modelele norvegian și elvețian fiind nepotrivite în comparație cu o țară de dimensiunile Regatului Unit. 

În campanie intevin însă factori perturbatori, cum ar fi de pildă gradul de încredere în persoana premierului Cameron, care este văzut ca principalul purtător de cuvânt al taberei pro-UE. 

Recentele dezvăluiri din afacerea Panama Papers în care s-a s-a aflat că liderul britanic a fost beneficiarul unui fond de investiții off-shore a avut efecte negative asupra popularității sale și implicit asupra sprijinului pentru rămânerea în UE. 

Există pericolul pentru tabăra pro-UE din care face parte majoritatea clasei politice și a oamenilor de afaceri ca referendumul din 23 iunie să fie văzut de mulți alegători ca un test de popularitate pentru actualul guvern sau chiar pentru premierul Cameron.

Experiența arată că este prea devreme pentru a face pronosticuri: la precedentul referendum din 1975 privind rămânerea Regatului Unit în ceea ce pe atunci se numea Comunitatea Economică Europeană campania electorală a început cu un avans în sondaje de 2 -1 în favoarea taberei anti-UE în timp ce votul a confirmat rămânerea cu un raport de 2 - 1.  

Ascultați relatarea corespondentului RFI la Londra, Petru CLEJ