Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


PNDL – programul obscur prin care Sevil Shhaideh administrează ”din pix” 30 de miliarde de lei

Vice-premierul Sevil Shhadeh, ministru al Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și al Fondurilor Europene, va gestiona prin ordin de ministru cele 30 de miliarde acordate de Guvern pentru PNDL

Guvernul Grindeanu a alocat un buget uriaș pentru Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Până în 2020, aproximativ 30 de miliarde de lei vor putea fi direcționate din bugetul statului către primării printr-un simplu ordin de ministru, grație unei ordonanțe date de Executiv pe 18 ianuarie, fără vreo dezbatere sau consultare anterioară. ”Avem de a face cu o acțiune lipsită de transparență a Guvernului”, atrage atenția, la RFI, președintele Expert Forum (EFOR).

Expert Forum a monitorizat în ultimii ani modul prin care banii destinați Programului Național de Dezvoltare Locală au mers de la bugetul țării la autoritățile locale. Operațiuni suspecte au fost depistate în mai multe rânduri, spune președintele EFOR Sorin Ioniță.

El atrage atenția, într-un interviu acordat RFI, că, pentru următorii ani, suma acordată de Guvernul Grindeanu pentru PNDL (program coordonat de vice-premierul Sevil Shhaideh) este de aproape 6 ori mai mare decât cea precedentă (30 miliarde lei pentru 2017-2020 fata de aproximativ 6 miliarde pentru 2013-2016). În plus, spune Sorin Ioniță, dacă abuzul în serviciu va fi redefinit, așa cum dorește Guvernul prin ordonanță de urgență, va fi și mai greu de urmărit și verificat modul în care autoritățile locale gestionează acești bani.

Interviul acordat RFI de președintele Expert Forum, Sorin Ioniță:

Sorin Ioniță: Din totdeauna a existat în România unul sau mai multe fonduri pentru microinfrastructură rurală pentru comune. Acest fonduri nu sunt din bani europeni, ci din bani 100% românești. Sunt bani din buget, care se alocă anual. (...) Într-o vreme erau și pe la transporturi și pe la SGG (Secretariatul General al Guvernului) și la MDRAP (ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice). Prin 2013, domnul Dragnea, pe atunci ministru, le-a coagulat pe toate într-o mână, sub MDRAP. Nu este rău. Cel puțin ai un singur instrument. (...)

Reporter: Cum sunt cheltuiți acești bani?

S.I: În perioada din 2013 până pe la jumătatea lui 2016, noi, la EFOR, am calculat că s-au cheltuit sau au fost angajați aproape 6 miliarde RON. Nu știm exact ce s-a întâmplat. Evidența în proiect este proastă. Sunt câteva mii de proiecte terminate sau în derulare la nivelul comunelor. La un moment dat, domnul Dragnea a mai operat o schimbare. Proiectele ce se aprobau anual, nu se mai aprobă prin hotărâre de guvern, ci prin ordin de ministru. Aprobarea prin hotărâre de guvern implica publicarea listei în Monitorul Oficial. Ordinul de ministru (n.r. prin care, conform OUG nr. 6/2017 din 18 ianuarie, vor fi administrați banii pentru 2017-2020 de către Guvernul Grindeanu, prin vice-premierul Sevil Shhadeh, ministru al Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și al Fondurilor Europene) nu presupune publicarea. O vreme nu au mai fost publicate deloc, apoi le-au mai pus la ei pe site. Este o întreagă epopee cu acest fond. Noi am făcut analize pe el pentru a vedea dacă este politizat.

Rep: Ce ați aflat? Cum s-au cheltuit acești bani?

S.I: Este politizat în sensul că este mare probabilitatea ca banii să se ducă la cei de o ”culoare” cu ministrul MDRAP.

Rep: Ca să fie cât mai clar pentru cei care ne ascultă, acești bani pleacă din bugetul de stat prin ordin de ministru către autoritățile locale?

S.I: Pleacă din pixul ministrului fără niciun fel de altă justificare. Primarii propun niște idei. De fapt sunt niște proiecte, unele mai bune, unele mai proaste, mai pregătite sau mai puțin pregătite. Pot fi două foi de hârtie și proiectul se aprobă. (...) Nu este o competiție de proiecte transparentă.

Rep: Ca să ne dăm seama despre ce vorbim și de ce este importantă această discuție, este vorba despre o sumă foarte mare de 30 de miliarde de lei pentru perioada 2017 – 2020. Este sensibil mai mare decât ce a fost până acum...

S.I: Suma este de cinci ori mai mare! Pentru anii 2013 – 2016 au fost 6 miliarde de lei. Acum, pentru următorii trei, patru ani sunt 30 de miliarde de lei. Într-un program administrat netransparent, fără o evaluare eficientă a investițiilor și în care banii se dau netransparent, cu pixul ministrului pe comune, anvelopa bugetară s-a mărit de cinci ori. Ce vă închipuiți că va urma în următorii ani? Aceasta arată care este prioritatea. Nu confinanțarea proiectelor europene, pentru a atrage bani europeni, ci mărirea puternică a acestui instrument finanțat 100% cu bani naționali, peste care nu se mai uită deloc Comisia Europeană, Digi Regio sau OLAF. Aceștia sunt banii noștri. Ni-i dăm cum vrem noi primarilor noștri.

Rep: Așadar, sunt foarte mulți bani, care ajung foarte ușor din pixul ministrului, în cazul de față doamna Sevil Shhaideh, către autoritățile locale. Vă propun să ajungem, din nou, către mult discutatele și disputatele ordonanțe ale Guvernului. Conform dorinței guvernului, prin aceste ordonanțe, nu vor mai fi considerate abuz în serviciu acele contracte păguboase sub 200.000 lei. Nu vor mai putea fi cercetate dacă nu se face o plângere de către partea vătămată și nici dacă plângerea se face după mai mult de trei luni de la comiterea faptei...

S.I: Sunt enorm de mulți bani. Acum, ministru este doamna Shhaideh, apoi nu știm cine va mai fi. Revenind la ordonanțe. Nu contează după cât timp. În cazul unui contract de achiziții al unei primării partea vătămată este primăria. Dacă ea este furată tot de către primar, primarul trebuie să își depună plângere contra lui ca să se poată face acțiunea. Vă las să judecați cum arată acest fapt.

Rep: Odată reîncadrat acest abuz în serviciu în forma prevăzută de ordonanța de guvern, dacă va trece în această formă, primarii la care vor ajunge cele 30 de miliarde de lei prin acest PNDL vor putea face cam ce vor, fără a putea fi trași la răspundere. Este corect?

S.I: Și până acum făceau (n.r. acest lucru). Deși exista teama de DNA, am găsit nenumărate proiecte de infrastructură, cu valori destul de mari pentru comune rurale din România, în care fie nu apare licitația SEAP, sau apare, sau nu știi ce s-a mai întâmplat cu proiectul. La minister, nu reușesc să țină evidența proiectelor. Tot acest sistem slab și opac se multiplică de cinci ori în următorii trei ani. Cum zice cronicarul, te sperie gândul de ce o să se întâmple.

Ascultă interviul acordat RFI de Sorin Ioniță:

 
Președintele EFOR Sorin Ioniță, despre banii repartizați către PNDL