Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cat conteaza "stirile false" intr-o campanie electorala?

macron_.jpg

Emmanuel Macron a fost tinta preferata a acestei noi arme media
Emmanuel Macron a fost tinta preferata a acestei noi arme media
Image source: 
rfi

Subiectul stirilor false nu a avut cum sa lipseasca din campania electorala pentru alegerea presedintelui Frantei. Asa numitele “fake news” si intoxicarile au devenit o arma folosita din plin in ultima vreme.

Despre aceasta noua metoda de lupta s-a vorbit mai mult in ultima campanie electorala din Statele Unite ale Americii, dar si acum, in Franta. De altfel, la Paris s-a si ajuns la o ancheta in aceasta chestiune, Emmanuel Macron facind plingere impotriva Marinei Le Pen, cea care se intreba in ultima dezbatere electorala comuna daca nu cumva liderul miscarii “En Marche” ar avea conturi ascunse in Bahamas.

Emmanuel Macron este cel care a avut de suferit cel mai mult din cauza lansarii de informatii neadevarate, de zvonuri fara nici o baza. Recent, in timpul unei vizite la o fabrica de electrocasnice din Amiens, amenintata cu inchiderea si mutarea in Polonia, Macron s-a vazut refuzat de muncitorii pe care voia sa ii salute. “Oricum o sa refuzati sa ne stringem miinile”, ii spuneau acestia cind se apropia de ei. De unde insa aceasta idee de nepolitete din partea candidatului de centru-dreapta ? Explicatia este simpla – la origine sta o stire falsa, o intoxicare lansata si propagata pe internet, de fapt un montaj vídeo scos din context. Iar povestea adevarata este asa – Emmanuel Macron fusese in vizita intr-o piata alimentara si pusese mina pe citiva pesti, iar mai tirziu, intors in masina, s-a sters pe miini. Secventa vídeo cu acest gest a fost izolata de restul filmarii si postata pe internet insotita de un comentariu care dadea de inteles ca asa procedeaza Macron dupa fiecare intilnire cu oamenii obisnuiti. Iar montajul si-a atins scopul – muncitorii respectivi chiar credeau ca Macron o sa refuze sa dea mina cu ei.

O manipulare care pare sa isi fi atins scopul – sa deformeze imaginea publica a lui Macron, care a avut consecinte imediate si care a fost numai o parte din ceea ce s-a intimplat in actuala campanie electorala, situatia explodind in dezbaterea televizata din 3 mai.

In conditiile in care un francez din doi are cont pe o retea de socializare sau alta, este evident cum o astfel de stire falsa, promovata intens de inamicii politici, poate avea efecte greu de reparat. Chiar daca in Franta folosirea de fake news, de fapt minciuni, nu a avut amploarea vazuta recent in campania pentru alegerea presedintelui american, o analiza chiar superficiala demonstreaza ca stirile false au devenit o obisnuinta, o arma politica cu o amplitudine nemaivazuta. Trebuie amintit recentul episod din timpul alegerilor primare de dreapta, cind Alain Juppe era numit pe internet in deridere “Ali Juppe”, ceea ce sugera ca este un apropiat al islamismului radical, lucru care a si avut consecinte in procesul electoral.

In spatele acestui gen de manipulare, al acestor atacuri, stau de obicei putini actori, de multe ori aceiasi. In primul rind gasim asa numita “factosfera”, o grupare de site-uri, conturi si militante. Desi nu toti sunt apropiati de Frontul National, gruparea doamnei Le Pen, ei difuzeaza analize despre migratie si Islam si actioneaza simultan si coordonat, cu rezultate tot mai vizibile. Sfidind presa traditionala, cei implocati in astfel de activitati s-au numit singuri “reinfosfera”, un nume care incearca sa ascunda adevaratele intentii clar militante.

Cit priveste tehnica de manipulare in sine, metoda este de multe ori aceeasi: un internauta gaseste o informatie, adevarata sal falsa, si o transmite catre un asa numit “centru de distributie”, care poate fi un site sau un cont de Facebook sau Twitter cu trafic semnificativ, care tine de factosfera. Si cum exista tendinta de a imita si copia, stirea respectiva este multiplicata, preluata de sute sau mii de ori si in final poate ajunge pe un site considerat credibil, de unde este luata si folosita de un responsabil politic sau altul, ceea ce da amploare polemicii.

Fara sa fie deloc o surpriza, teme precum Islamul sau migratia au devenit recente preocuparile de virf ala “factosferei” si au generat majoritatea stirilor false, de fapt minciuni. Au aparut numeroase imagini sau materiale vídeo mai vechi, scoase din context, care schimba total realitatea. De exemplu, plecind de la o minciuna care anunta ca sarbatorile musulmane si cele evreiesti vor deveni sarbatori legale, un material de intoxicare se grabea sa explice cum guvernul francez va da drept de vot criminalilor aflati in inchisoare, inclusiv jihadistilor condamnati pentru acte de terorism. Sau un altul prezenta agresarea unui preot ca si cum s-ar fi intimplat astazi, desi incidentul dateaza din 2013.

Luate separat, una cite una, astfel de intoxicari pot parea anecdotice, mici glume ale unor internauti teribilisti; numai ca adunate ele reprezinta un adevarat val de dezinformare si favorizeaza aparitia unui climat de permanenta indignare, care il nelinisteste pe cel care primeste incontinuu astfel de informatii pe contul sau de social media. Si chiar daca in Franta amploarea acestui tip de manipulare este departe de ce se intimpla in Statele Unite, efectele incep sa se faca tot mai simtite.

Si ne intoarcem la Emmanuel Macron, cel care a fost tinta preferata a acestei noi arme. S-a incercat sa i se gaseasca tot felul de afaceri mai putin legale sau la vedere, chiar s-a vorbit, inainte de primul tur, de conturi offshore, de cadouri in bani sau de propuneri economice impopulare, asa cum ar fi introducerea unei noi taxe pe locuinte. La un moment dat chiar se afirma ca Arabia Saudita este cea care ii finanteaza campania electorala. Numai ca nu toate intoxicarile veneau din “factosfera”, adica din medii apropiate de Frontul National; unele porneau de la apropiati ai lui Francois Fillon, care deja avea numeroase probleme, chiar judiciare, si incerca in acest fel sa abata atentia.

Tehnicile de intoxicare pot deveni insa foarte sofisticate si am sa explic. Inainte de primul tur al alegerilor prezidentiale din Franta, un articol lansat pe internet dadea de inteles ca Emmanuel Macron ar avea un cont ascuns. Articolul a aparut pe site-ul Lexpress.fr, la rubrica unde posteaza colaboratorii. Chiar daca nu a stat mult pe pagina respectiva, fiind retras drept defaimator si mincinos, articolasul a fost preluat de unii simpatizanti ai lui Francois Fillon, iar altii au difuzat incontinuu capturi de ecran cu materialul respectiv, sustinind ca acesta a fost eliminat din motive de censura si astfel ar acoperi o ilegalitate.