Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Acord Dassault – Airbus pentru un nou avion militar european

airbus.jpg

Sursa imaginii: 
© LOIC VENANCE, Eric PIERMONT / AFP

Un acord benefic pentru ambele părți, cu Airbus: compannia Dassault Aviation a confirmat săptămâna trecută, că a făcut un pas către realizarea viitorului avion de luptă european, ca urmare a presiunilor venite din partea Franței și Germaniei, pentru a salva acest proiect ambițios și foarte scump, scrie AFP.

"Da, astăzi s-a încheiat. Avem un acord cu Airbus. Toate blocajele au fost ridicate", a declarat directorul general al companiei franceze Dassault Aviation, Eric Trappier pentru Le Figaro, precizând că "mai rămâne doar să semnăm contractele, în câteva zile".

Pe 25 noiembrie, alături de cancelarul Olaf Scholz, prim-ministrul francez Elisabeth Borne a afirmat că „s-a ajuns la un acord între producători referitoare la contractele de studii care să conducă la realizarea viitorului Air Combat System (SCAF).

„Proiectul trebuie validat de către Statele Unite și este în curs de realizare”, a adăugat doamna Borne.

"Au fost presiuni din toate părțile. Dar atâta timp cât acordul industrial nu era încheiat, era prematur să îl facem public", a declarat domnul Trappier într-un interviu postat online joi după-amiază de Le Figaro, un ziar care aparține grupului Dassault.

Potrivit acestuia, acum „vom putea demara execuția noii faze de studiu, numită 1B, care trebuie să dezvolte un model de avion, care ar trebui să poată zbura până în 2029”.

În ceea ce privește contractele, „acestea vor fi notificate de către Direcția Generală de Armament, în numele celor trei țări partenere - Franța, Germania și Spania”, a spus el.

Potrivit domnului Trappier, "toate negocierile presupun concesii. Dar da, am obținut toate garanțiile pentru a deschide o nouă fază a ceea ce este, vă reamintesc, o fază de studiu și nu încă un program". Compania a dorit în special să-și păstreze statutul de lider al proiectului dispozitivului în sine.

„Ne-a fost confirmat rolul de antreprenor principal și arhitect al aeronavei și am obținut protecție pentru know-how-ul nostru industrial și tehnologiile noastre”, a spus el.

„Program emblematic”

De precizat că „proprietatea lucrărilor care urmează să fie realizate în comun va fi împărțită, dar tehnologiile și know-how-ul care ne aparțin, nu. Este un acord care aduce beneficii pentru toate părțile”, după cum a precizat Trappier.

La rândul său, Airbus apreciază faptul că „toți partenerii industriali au semnat acordurile respective pentru lansarea următoarei etape a programului”.

„Este un mare pas înainte pentru acest program emblematic european de apărare”, a declarat președintele Diviziei de Apărare Airbus, Michael Schoellhorn, citat într-un comunicat transmis AFP.

Lansat în 2017, dar amânat de mai bine de un an din cauza neînțelegerilor dintre Dassault și Airbus, SCAF trebuie să înlocuiască avioanele de luptă Rafale și Eurofighters până în 2040.

Amploarea proiectului – aproximativ 100 de miliarde de euro – este de așa natură încât trebuie conceput la nivel european, realizarea lui la scară națională nefiind posibilă.

Franța conduce programul, împărțit în șapte piloni, sub coordonarea unui producător național.

Anul 2029, menționat joi de domnul Trappier pentru un prim zbor demonstrativ, pare să marcheze o schimbare față de etapele menționate anterior pentru acest proiect extrem de complex.

Avionul trebuia până acum să fie construit începând cu 2025 și să zboare doi ani mai târziu.

Concurent al SCAF, programul Tempest derulat de Marea Britanie, cu Italia și Suedia ca parteneri, a ajuns într-o etapă avansată în iulie anul trecut, când s-a anunțat că un pre-prototip va zbura „în următorii cinci ani”.

 

Traducere de Adriana Petrescu după un articol publicat de France24