Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


”Petrolierele-fantomă”, soluția Rusiei pentru a scăpa de sancțiuni? (France24)

nave_petrol.jpg

Sursa imaginii: 
© Tatiana Meel, Reuters via France24

Presa internațională a informat în repetate rânduri că Rusia ar fi achiziționat recent peste o sută de nave - cisternă uzate, care ar putea fi folosite pentru a ocoli sancțiunile internaționale asupra exporturilor rusești de petrol. Și acesta este doar un aspect al fenomenului „flotelor - fantomă”, care a luat amploare în ultimii ani, comentează France24.

Se numește „Flota din Umbră” sau „Flota Fantomă”. În spatele acestei sintagme foarte folosită în mass-media internațională se conturează un fenomen prin care poate fi subminată structura sancțiunilor internaționale împotriva exporturilor rusești maritime de petrol, sancțiuni intrate în vigoare luni, 5 decembrie.

„Rusia își alcătuiește, cu cea mai mare discreție, o flotă de aproximativ 100 de nave - cisternă vechi pentru a face față sancțiunilor asupra petrolului său”, a informat vineri (2 decembrie) Financial Times.

Wall Street Journal a adăugat a doua zi că, timp de câteva luni, unele companii maritime mai mici, mai ales din Asia, au vândut multe nave petroliere second - hand, în special cele capabile să navigheze în „ape înghețate”, cum sunt cele din jurul porturilor rusești, care au ieșire la Marea Baltică.

Sustrase de la casare

Scopul Rusiei ar fi ocolirea sancțiunilor internaționale, care instituie un plafon de 60 de dolari pe barilul de petrol peste care Rusia nu poate să-și exporte prețioasa marfa în lume (pe lângă un embargo total asupra exporturilor de petrol pe mare către Europa). Pentru a asigura respectarea acestei reguli, Statele Unite și aliații săi interzic companiilor de asigurări maritime să asigure navele care ar transporta petrol destinat vânzării la un preț mai mare decât cel prevăzut.

Majoritatea navelor petroliere trebuie să rezolve această problemă, deoarece asigurările sunt cheia pentru a face afaceri cu mai marii industriei, pentru a avea conturi în marile bănci internaționale și pentru a beneficia de majoritatea serviciilor oferite de grupurile maritime ale marilor țări occidentale, afirmă Wall Street Journal.

„Sunt nave vechi care, teoretic, ar trebui să fie demontate în curând, dar sunt răscumpărate pentru a se întoarce pe mare fără să fi încheiat asigurare cu companii dependente de un stat membru G7, pentru a putea continua să facă comerț cu țările afectate de sancțiuni internaționale”, explică Lawrence Haar, specialist în economie energetică la Universitatea din Brighton.

„De asemenea, sistemul care le transmite poziția în timp real poate fi oprit, pentru a nu putea fi reperate pe mare”, precizează Lawrence Haar. De aici și denumirea de „flotă fantomă”, folosită de mass-media.

Prețul vechilor nave - cisternă explodează

Fenomenul nu a apărut însă odată cu războiul din Ucraina și sancțiunile împotriva Rusiei. S-a întâmplat și în cazul petrolului iranian, mai ales după ce fostul președinte american Donald Trump a repus pe ordinea de zi sancțiunile împotriva sectorului energetic iranian în 2018. „Este și cazul petrolului din Venezuela”, adaugă Lawrence Haar.

Este dificil de estimat amploarea fenomenului, dar firma americană de consultanță în afaceri maritime Capital Link a apreciat, în noiembrie 2022, că numai din categoria navelor petroliere (cu aproape 900 de nave în activitate), în jur de 7% făceau parte din această „flotă din umbră”.

Acest fenomen continuă să se răspândească încă din 2019. „Marile companii producătoare de nave de transport comercial estimează că numărul navelor petroliere „ din umbră” a crescut de trei ori în această perioadă”, afirmă Financial Times.

Și ar fi explodat de la începutul războiului din Ucraina. Navele scoase din uz se pot vinde de două ori mai scump decât acum un an. „În această vară, un armator grec a vândut o navă veche  de 22 de ani pentru 32 de milioane de dolari, în timp ce o navă similară s-a vândut cu doar 17 milioane de dolari anul trecut”, conform Wall Street Journal.

O creștere din care rezultă importanța cererii. Este dovada că această „flotă din umbră” „devine principalul instrument pe care Kremlinul îl are la încemână pentru a evita sancțiunile internaționale referitoare la exporturile de petrol”, spune Francesco Sassi, specialist în geopolitica energiei la institutul de cercetare RIE din Bologna, dedicat industriei energetice.

Este greu de spus dacă această măsură va fi suficientă. Desigur, ținând cont de sutele de nave petroliere pe care Moscova le-a achiziționat în ultimele luni și de micile companii gata să ofere Rusiei aceleași servicii pe care le oferă deja Iranului sau Venezuelei, această „flotă din umbră” poate părea impunătoare. Cu toate acestea, „s-ar putea ca măsura să nu fie suficientă pentru a permite Rusiei să exporte la fel de mult petrol ca înainte de război”, crede Francesco Sassi.

Cu toate acestea, Moscova s-ar putea să nu aibă nevoie de ele prea curând. „Plafonul stabilit la 60 de dolari nu ar trebui să afecteze veniturile din export ale Rusiei, având în vedere că prețul este aproape de cel pe care Moscova îl percepe deja pentru a-și vinde petrolul în India sau China”, explică Lawrence Harr.

 

Articolul France24 integral aici

Traducere de Adriana Petrescu