Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Ungaria: Nu carburanții sunt cauza inflației

hernadizsoltmol.jpg

Zsolt Hernadi este directorul general al companiei MOL.
Zsolt Hernadi este directorul general al companiei MOL.
Sursa imaginii: 
MOL

În urmă cu un an guvernul ungar fixa prețul carburanților, pentru a stopa creșterea inflației, care se apropia de 7%. Măsura era anunțată pentru 3 luni, dar este încă în vigoare, în ciuda problemelor de aprovizionare tot mai mari.

În vara anului trecut, prețurile au început să urce tot mai drastic în Ungaria, depășind de fiecare dată prognozele analiștilor. Dacă ținta Băncii Naționale era menținerea unei rate de 3%, în august ajunsese la 4,9%, în septembrie la 5,5%, doborând recordul ultimilor 9 ani. Inflația din octombrie a fost publicată pe 8 noiembrie și a depășit din nou previziunile economiștilor, ajungând la 6,5%. Câteva zile mai târziu, guvernul anunța plafonarea prețului carburanților de la 15 noiembrie, mai exact a benzinei CO95 și a motorinei. Cabinetul spera că prin această plafonare, inflația pe noiembrie nu va atinge 7%. Însă măsura s-a dovedit ineficientă, inflația a ajuns la 7,4%.

Termenul plafonării era stabilit pentru 3 luni, adică expira în februarie anul acesta. Însă în aprilie erau programate alegeri parlamentare, deci era exclus ca guvernul să revină la prețul de piață cu doar 2 luni înaintea alegerilor. Între timp, Rusia a început invazia Ucrainei, ceea ce a fost ultima lovitură asupra pieței regionale de petrol și în general, de energie. Prețul carburanților este și acum plafonat în Ungaria, iar inflația a trecut de 21%.

Turismul carburanților

În mod cert, pentru populație prețul preferențial este un ajutor. Dar în rest, plafonarea a venit cu multe probleme. Prima, turismul carburanților. În afară de România și Slovacia, prețul stabilit în Ungaria era sub cel al țărilor din zonă, ceea ce a atras mulți automobiliști străini din zona graniței. Consumul a crescut substanțial la benzinăriile din zonă, iar guvernul a decis ca mașinile cu număr de înmatriculare străin să poată cumpăra la prețul de piață. Acest lucru a atras criticile Uniunii Europene, pentru că reprezenta o discriminare a consumatorilor străini pentru același produs. Între timp, singura rafinărie din Ungaria a intrat în renovare, ceea ce a dus la oprirea producției și la cantități limitate pe piață. A fost lovitura de grație pentru benzinăriile private, care nu numai că își vedeau profitul puternic redus, dar nici măcar nu mai primeau cantitățile comandate de la comercianții en-gros. Multe din aceste benzinării nu mai vând la preț plafonat. Shell a anunțat vineri limitarea cantității ce poate fi alimentată, cam o jumătate de rezervor pentru benzina CO95.

E o situație pe care o semnala dealtfel încă în iunie directorul general al companiei MOL, Zsolt Hernadi. Prețul plafonat contravine logicii de piață și dă peste cap echilibrul cererii și ofertei, a spus el. "Ca economist, dar și ca manager responsabil pentru securitatea livrărilor trebuie să spun că asemenea intervenții sunt sustenabile doar pe un termen foarte scurt", a spus Hernadi în perioada când plafonarea era prelungită până la 1 iulie. După aceasta, spunea directorul MOL, plafonarea ar trebui desființată treptat. Ar trebui redus consumul, de exemplu prin subvenționarea transportului public și a weekendurilor fără mașini. Iar categoriile cu venituri mici trebuie sprijinite prin alocații, a spus Hernadi.

Nimic din toate acestea nu s-a realizat de atunci, iar plafonarea este încă în vigoare până pe 31 decembrie.

 
Corespondentul RFI Balazs Barabas despre plafonarea prețului carburanților în Ungaria