Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Scandalul gunoiului din Sectorul 1 e departe de a se fi terminat

whatsapp_image_2021-06-09_at_19.12.10.jpeg

Image source: 
© Eliza Casandra

Premierul intervine în scandalul gunoiului din Sectorul 1. Potrivit lui Florin Cîțu, până la o decizie în instanță, și Romprest și primăria trebuie să își respectele angajamentele din contract. Șeful Guvernului așteaptă ca Garda de Mediu să își facă datoria și, dacă găsește vinovați, "să meargă în forță și să amendeze". Șeful Gărzii de Mediu explică la RFI că mai avem puțin de așteptat până la concluziile controalelor de la operatorul de salubritate și de la primărie.

Primărița Clotilde Armand cere Autorității Naționale de Reglementare pentru Servicii Comunitare să ridice licenţa companiei Romprest pe care o acuză de șantaj. Pentru ieșirea din criză, edilul a propus ca autoritatea locală să plătească direct sortatorii de deșeuri, nu prin intermediul Romprest.
Prefectul Capitalei este de părere că astfel s-ar fi eliminat blocajul în lanţul de colectare şi transport al gunoiului doar că Romprest nu acceptă propunerea fără să-i fie plătite mai multe facturi în valoare de 14 milioane de lei. Condiție inacceptabilă pentru Primăria Sectorului 1.

Prefectul Alin Stoica spune că  încă aşteaptă raportul Gărzii de Mediu. Asta pentru că primărița Clotilde Armand cere în continuare prefecturii să instituie starea de alertă sanitară, care i-ar permite să aibă un operator de salubritate şi să-i plătească direct pe sortatori.

Șeful Gărzii de mediu declară la RFI că, potrivit legii, e obligatoriu ca gunoiul să nu stea pe străzi. Octavian Berceanu admite că au existat sincope în această privință, iar compania Romprest mai mult ca sigur va fi amendată pentru levigatul scurs din gunoi. Întrebat dacă și primarul riscă veo sancțiune, Berceanu a refuzat să se pronunțe:

Octavian Berceanu: Indiferent de natura conflictului care poate fi tranșat în instanță, aceste servicii trebuiesc făcute. Primăria Bucureștiului prin lege are această obligație. Salubristul nu a încheiat un contract oarecare cu statul român, reprezentat prin administrația publică locală, ci are un monopol pe serviciul respectiv. În aceste circumstanțe el are obligația să facă curat și să nu lase gunoiul să zacă zile întregi în stradă. Mai mult, din gunoiul ăsta pe care a curs apa provenită din ploi, s-a scurs din el o parte din zeamă care se numește levigat și care e un factor de stres olfactiv pentru populație, evident. Aștept să văd concluziile colegilor care au demarat ancheta la cele două entități și sperăm ca pe viitor să evităm astfel de evenimente nedorite. Avem nevoie de un plan B în astfel de situații care să fie foarte bine structurat, să știe, indiferent de primăria de care vorbim sau salubrist, să știm ce avem de făcut în viitor.

Reporter: Pentru levigatul scurs ce sancțiuni riscă Romprest?

E la latitudinea comisarilor care sunt sancțiunile pe care să le aplice în urma controlului. Eu nu am voie să intervin și să mă pronunț, dar era o chestie de bun simț, ca cetățean care a simțit mirosul ală din deșeuri, ca străzile respective să fie spălate.

Rep: Primarul Clotilde Armand riscă vreo amendă?

Nu mă pronunț înainte de finalizarea controlului.  

E un eșec al statului în supervizarea unei politici publice, sumarizează Sorin Ioniță de la ExpertForum tot scandalul gunoiului din Sectorul 1. El se întreabă unde e în toată această poveste Autoritatea Națională de Reglementare pentru Servicii Comunitare care ar fi trebuit să supervizeze, cu ani în urmă, contractul dintre Primăria Sectorului 1 și Romprest:

"S-a făcut un contract prost și nejustificat cu ani în urmă, 10 ani și ceva, pe o perioadă de 25 de ani ceea ce nu justifică un contract de salubrizare unde amortizarea echipamentelor are 6-8 hai 10 ani, adică mașini și ce alte investiții mai fac ei. Cam așa se face maturitatea unui contract, pentru ca investitorul să-și recupereze (n.r. investiția), să nu-l lași cu ochii în soare după 2 ani.  Dar 25 de ani nu se justifică pentru că nu e infrastructură publică, nu construiesc poduri. Principalul vinovat este ANRSC despre care lumea nici nu știe că există deși e bine plătită. Cum e ANRE-ul pe energie așa sunt ei pe transport, salubrizare și tot felul de alte servicii municipale. Ei ar fi trebuit să adune date, să monitorizeze în fiecare an exact cum face ANRE-ul cu gigacaloria și prețul curentului. Nu cred că cineva i-a deranjat cu vreo întrebare de când există acest contract, nu cred că cineva știe că ei există și sunt plătiți cu mii de euro pe lună. (...)

Întrebarea este unde sunt ei în relație cu celelalte 3.100 de primării ale României. A văzut cineva vreun studiu de la ei? Există acest comparator de prețuri de servicii comunale, cum face presa zilele astea când am descoperit că Sectorul 1 plătea, nu știu, de 5 ori mai mult decât următorul. De ce nu au făcut ei chestia asta? Cum au putut tolera încheierea unui asemenea contract? Cu o lungime neobișnuită, nejustificată, și cu aceste niveluri de preț pe care ei aveau instrumente să le detecteze, noi nu avem… Am aflat abia acuma când a apărut scandalul. Și mai sunt orașe în România cu această problemă? Contracte clientelare? De ce plătim acești oameni cu funcție de secretari de stat? Mie mi se pare că e un eșec al statului în supervizarea unei politici publice. Și restul s-a rostogolit la vale. Că în satul fără câini fiecare semnează ce contracte vrea, cum a făcut domnul Chiliman, și pe urmă, când ai semnat cu primăria, urmează amendamentele la preț".