Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Statul și Biserica nu au reușit să fie parteneri în campania de vaccinare anti-covid. De ce?

patriarhul_daniel_bor_basilica.jpg

Patriarhul Bisericii ortodoxe Române, Daniel
Image source: 
basilica.ro

Superioritate generată de neînțelegerea diversității, neînțelegerea societății, din partea statului laic, conservatorism din partea reprezentanților religioși și dihonia specific românească sunt cauzele pentru care statul și biserica nu au reușit să fie parteneri în campania de vaccinare anti-covid, credere sociologul Gelu Duminică. Mesajele autorităților nu au fost adaptate pentru cetățeni religioși sau atei, pentru analfabeți funcțional sau nu, pentru minoritățile naționale. Politicienii nu au făcut pentru vaccinare ceea ce fac în mod normal pentru a obține votul cetățenilor, explică Gelu Duminică.

"Sunt optimist. Toate vocile care contează în societate trebuie să aibă greutate şi să fie prezente în această campanie de vaccinare". Este delarația vicepremierului Dan Barna după discuția avută cu patriarhul Bisericii Ortodoxe despre campania de vaccinare anti-covid.
Întâlnirea a avut loc după ce săptămâna trecută copreședintele USR-PLUS i-a cerut șefului Guvernului să inițieze un dialog cu Biserica Ortodoxă pentru a deveni partener pentru vaccinare. Patriarhia a reacționat atunci amintind că Biserica și-a afirmat deja de nenumărate ori poziția favorabilă față de actul vaccinării în pandemie și că i-a îndemnat pe credinciosi să ia în serios boala și să discute cu medicii. În acceași discuție cu jurnaliștii, purtătorul de cuvânt al BOR a precizat că patriarhul Daniel nu s-a vaccinat până în acest moment.  
Între timp campania de vaccinare bate pasul pe loc. Abia la două luni după expirarea termenului limită România a reușit să atingă pragul de 5 milioane de persoane vaccinate.

Superioritate generată de neînțelegerea diversității, neînțelegerea societății, din partea statului laic, conservatorism din partea reprezentanților religioși și dihonia specific românească sunt cauzele pentru care statul și biserica nu au reușit să fie parteneri în campania de vaccinare anti-covid, credere sociologul Gelu Duminică.

"Cetățeanul, pentru autoritatea publică din România, în această perioadă de pandemie, nu a fost în niciun caz divers. Nu a fost în niciun caz religios, ateu, mediu urban, mediu rural, mediu sărac, mediu ne-sărac. A fost unul singur: cetățeanul. Toate campaniile pe care ei le-au propus, toate mesajele pe care le-au dat pe parcursul acestui an jumate au fost mai degrabă către cei care oricum s-ar fi vaccinat, ceea ce e stupid.

Tu nu ai ținut cont de faptul că:

  • x% din populație se consideră religioasă
  • y% din populație este analfabetă funcțional
  • w% din populație are nevoie de servicii la ușă și că pentru cetățeanul din acele comunități super vulnerabile să dea 50 de lei pe transport până la cel primul centru de vaccinare și înapoi echivalează că faptul că, seara, nu mai are ce să le dea copiilor săi de mâncare
  • România este țara în care se depistează cel mai greu bolile care în afară sunt depistate foarte precoce, pentru că românul nu se duce la doctor
  • cea mai mică rată de încredere în vectorii publici este în politician și ai pus politicianul principalul comunicator

Nu ai ținut cont de:

  • diversitatea religioasă
  • diversitatea etnică. Ai văzut vreun mesaj de vaccinare în limbile minorităților naționale? Că eu  nu am văzut. În schimb în timpul campaniilor electorale am văzut îndemnuri de a vota partidul X, partidul Y, în limbile minorităților naționale.

Am văzut politicieni ducându-se în biserică, promovându-și propria candidatură sau a partidului lor, însă nu am văzut politicieni, edili ducându-se în aceleași biserici și promovând nevoia de vaccinare.

Am văzut manele promovând candidatul X sau candidatul Y, dar nu am văzut aceiași actori promovând nevoia de a te vaccina.

Nu s-au făcut formări înainte cu cadrele medicale, cu asistenții sociali, cu preoții, cu cei care lucrează la nivel comunitar efectiv, cărora să li se transfere informația ce conține vaccinul. Pentru că “ce conține vaccinul” pe televizor, campania aia, e precum aghiazma: rău nu face, da’ nu știm cât folosește sau folosește doar dacă tu crezi în ea".