Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Va da înapoi Varșovia în confruntarea cu Uniunea Europeană?

polonia.jpg

Miting pro-european în fața Palatului prezidențial polonez, Varșovia, noiembrie 2017
Image source: 
REUTERS/Kacper Pempel via rfi.fr

Comisia Europeană a recurs ieri la așa-numita opțiune nucleară în cazul Poloniei, prin activarea Articolului 7 din tratat, care ar putea duce la pierderea de către Varșovia a dreptului de vot în instituțiile europene. Iată primele reacții din presa internațională.

Washington Post reamintește că Polonia, locul de naștere a trezirii democratice est-europene din anii 1980, a fost mult timp apreciată ca un model pentru tranziția sa de la comunism. O mare majoritate a polonezilor încă sprijină UE, iar Polonia rămâne unul dintre cei mai mari beneficiari ai fondurilor europene. Dar partidul Lege și justiție aflat la guvernare s-a aflat în contradicție cu câteva dintre deciziile recente ale blocului, pe care le consideră prea liberale.

Publicația europeană Politico notează că președintele Andrzej Duda s-a adresat națiunii miercuri seara și a anunțat că va semna cele două legi controversate despre care criticii spun că instituie controlul politic asupra sistemului judiciar al țării. Ceea ce a atras atenția în discursul lui Duda a fost tonul. Spre deosebire de raspunsurile aspre din anii trecuti din partea Varșoviei, în timpul confruntarii cu Bruxellesul, presedintele a fost remarcabil de conciliant.

Polonezii sunt cei ce pierd, avertizează Deutsche Welle:

Zi tristă pentru Uniunea Europeană. Asistăm la o premieră. Relațiile Poloniei cu restul UE au ajuns la un punct de cotitură. Dacă la sfârșitul procedurii prelungite, articolul 7 - cea mai gravă dintre toate sancțiunile posibile - ar fi într-adevăr activat, Poloniei îi va fi retras dreptul de vot, ceea ce ar echivala cu suspendarea calității de membru. Și ar însemna retragerea Poloniei din UE în rate, un Pol-Exit pe care nimeni nu și-l dorește cu adevărat.

Comisia Europeană a avertizat Polonia că riscă totodată excluderea din  piața unică europeană. Pentru că și aceasta funcționează doar într-un stat de drept. Măsura i-ar afecta în primul rând pe cetățenii polonezi, fiind resimțită în buzunarele oamenilor și îngrădind libertatea lor de stabilire în UE.

Guvernul polonez, care pe de-o parte vituperează la adresa Bruxelles-ului, dar pe de alta încasează în continuare toate subvențiile europene, mai poate împiedica această evoluție. Asumându-și greșelile, Varșovia poate opri oricând procedura de activare a articolului 7. Dar deocamdată nu pare că se va întâmpla așa. Liderul partidului de guvernământ PiS, Jaroslaw Kaczynski, dorește să dea un exemplu și să împingă la limită rezistența sa naționalistă împotriva presupusului dictat de la Bruxelles.

Cum ar reacționa Varșovia dacă țări ca Germania sau Italia, contribuitori importanți la bugetul UE, ar refuza să-și îndeplinească obligațiile financiare, iar UE n-ar mai avea bani pentru fermierii și infrastructura din Polonia?

La summitul de la Roma din martie 2017, cu ocazia aniversării a 60 de ani a Uniunii, Polonia și-a reafirmat angajamentul față de Europa, față de principiile de bază ale UE. Toate acestea nu mai valorează nimic. Polonia mai are acum o perioadă de grație de trei luni. Rămâne de văzut, dacă Jaroslaw Kaczynski o va folosi. La finele anului 2017, Comisia UE s-a văzut nevoită să acționeze pentru a salva bazele UE. O zi neagră care nu prevestește nimic bun pentru anul viitor.

 

Uber este un serviciu de transport și compania poate fi supusă reglementărilor potrivit dreptului national, a decis Curtea de Justitie a UE. Presa internațională analizează consecințele.

Este o lovitură pentru planurile viitoare de expansiune ale Uber din întreaga UE, scrie publicația europeană Politico. Dar nu reprezintă chiar un knockout pe care mulți l-ar fi vrut - inclusiv asociația spaniolă de taxi care a adus cazul în fața Curții.

Compania operează și va continua să o facă în multe țări europene.

Dar, declarând că Uber este un serviciu de transport și nu un serviciu digital, compania va fi restricționată în privința extinderii așa-numitelor servicii peer-to-peer care permit aproape oricărei persoane ce deține o mașină să utilizeze tehnologia companiei pentru a transporta clienți plătitori.

Asemenea servicii, disponibile în Statele Unite, reprezintă o componentă majoră a planurilor viitoare de afaceri ale Uber.

Pentru Financial Times, decizia are implicații majore. Transportul a fost mult timp un domeniu întunecos al pieței unice a serviciilor . Atunci când normele au fost concepute, acum două decenii, nu s-a luat în considerare pe deplin elementul transfrontalier al sectorului transporturilor; afacerile firmelor de taxi sau  de camioane fuseseră considerate o problemă limitată la frontierele naționale.

Apariția Uber în Europa, în 2012,  a scos la iveală o lacună de reglementare pe care judecătorii Curții Europene de Justiție  o completează acum.

The Guardian observă că în Marea Britanie, deciziile Curțiii Europene de Justiție îi deranjau adeseori pe  susținătorii Brexitului, dar acum pare să fie o salvare pentru șoferii de taxi din Marea Britanie și Europa.

În Statele Unite, The New York Times se concentrează pe efectele deciziei asupra pieței muncii. În întreaga lume se caută diverse forme de elaborare a legislației muncii, pe măsura schimbării rapide a modelelor de afaceri. Aceste schimbări au luat-o cu mult înaintea unor reglementări formulate de zeci de ani, în jurul locurilor de muncă tradiționale, de la 9 la 5.

Revista presei internaționale din 21 decembrie 2017
353