Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Presa din Slovacia este sub presiune (Foreign Policy)

slovacia_protest.jpg

Demonstrație de protest la Bratislava după asasinarea jurnalistului Jan Kuciak și a logodnicei sale, iunie 2018
Image source: 
Vladimir Simicek/AFP/GETTY IMAGES via foreignpolicy.com

Uciderea unui jurnalist, în luna februarie, a șocat Slovacia, dar nu a adus mai multă independență pentru mass media – este concluzia unui reportaj realizat la Bratislava de revista Foreign Policy:

Este greu să ratezi sediul Radioteleviziunii publice din Slovacia, în formă de piramidă inversată. Este una dintre acele clădiri bizare din vremea comunistă. În conformitate cu stilul său arhitectural, biroul președintelui este ascuns undeva la etajul al șaselea. Și arată ca și cum timpul s-ar fi oprit acum 30 de ani – cu o singură pată de culoare: un tablou colorat atârnat în spatele biroului.
"L-am adus aici la sfârșitul anilor 1990 pentru a lumina camera, dar succesorii l-au eliminat ", spune președintele Jaroslav Reznik, de 52 de ani. "Acum, l-am adus înapoi."

Criticii spun însă că a adus și un stil de conducere din anii 1990, o perioadă întunecată, când noua republică independentă a Slovaciei a fost transformată într-un stat semi-autoritar guvernat de Vladimir Meciar.

Pentru Reznik, absolvent de literatură la vârsta de 30 de ani, locul de muncă la postul public de radiodifuziune a reprezentat o trambulină în carieră. În 1997, a fost numit în mod neașteptat ca șef al radioului public al Slovaciei de către parlamentul controlat de Meciar.

Apoi, la mijlocul anului 2017, a fost numit în funcția de șef al Radioteleviziunii Slovace (RTVS). Reznik a intrat în focul criticilor după ce a angajat un grup de redactori seniori, care au lucrat anterior ca purtători de cuvânt pentru ministerele controlate de coaliția de guvernământ.

În ianuarie, a scos din grilă singura emisiune de investigație a RTVS și la sfârșitul lunii aprilie a demis un editor de radio și patru reporteri cu experiență care au semnat o scrisoare critică deschisă către conducere. Aceasta a fost urmată de demisia a încă 12 jurnaliști în semn de protest.

Oricare ar fi intențiile lui Reznik, există o teamă palpabilă că Slovacia se îndreaptă spre drumul vecinilor săi illiberali, Ungaria și Polonia, notează FP.

Aproape toată lumea a criticat recentele acțiuni, inclusiv jurnaliștii de la alte instituții, cadre universitare și chiar președintele independent al țării, Andrej Kiska.

Mulți se tem că, sub conducerea sa, radiodifuzorul public se va alinia unor organizații dubioase de știri care vântură teorii ale conspirației și pe care astfel le va legitima.

La urma urmei, Reznik este susținut de Partidului Național Slovac, de dreapta, anti-NATO și pro-rus, membru minoritar al coaliției de guvernământ.  Pe când era șef al agenției slovace de presă (din 2007 până în 2017), el a semnat un acord privind schimbul de informații cu agenția de știri pro-Putin, Sputnik.

"Am fost intern la BBC", precizează Reznik. "Acolo mi s-a spus că mijloacele de informare cele mai bune sunt acelea care prezintă variante diferite, uneori izbitor de diferite, și au jurnaliști imparțiali ca moderatori. Aceasta este ceea ce vreau să vă prezint la RTVS: "Când vine vorba de Sputnik, a susținut că multe agenții de știri serioase au acorduri cu acesta”, motivează el.

Dar unul dintre cei patru reporteri care au fost concediați, se teme că postul public poate deveni unul public fără personalitate, slab și servil, cu personal  slab pregătit și cu  realizatori care răspândesc știri false.

 

Revista britanică The Conversation vorbește despre fabricile de troli din Rusia și despre felul în care acționează. Mai precis, despre delul cum NEUTROLIZEAZĂ știrile neconvenabile Kremlinului:

"Fabricile de troli" au făcut prima pagină de multă vreme. În primul rând, ca agenți digitali ai Kremlinului, în blogosfera rusă. Apoi, ca  agenți subversivi amestecați în alegerile din SUA.

Acum, unii  - mai ales dintre  foștii trolli ruși – încep să vorbească și să ne facă să înțelegem cum funcționează în blogosfera rusă.

Trolii pro-Kremlin generează un zgomot asurzitor prin activismul pe Internet, care pare să provină de la simpli cetățeni. Ei răspândesc diferite teorii conspirative și creează un spațiu public cvasi-politic, dar în realitate complet gol de conținut, cu o multitudine de opinii diverse, dar prefabricate, care bruiază adevărata dezbatere.  

Acesta este modul în care au fost neutralizate – sau neutrOlizate - știrile de după asasinarea lui Boris Nemtsov. În martie 2015, ziarele Moy Rayon și Novaya Gazeta au dezvăluit o listă cu mai mult de 500 de conturi de troli, împreună cu instrucțiuni pe care  aceștia le-au primit despre cum să  trateze evenimentul. Ziarele au publicat, de asemenea, liste de cuvinte-cheie pe care trolii erau îndrumați să le utilizeze.

Astfel, trolii au răspândit opinia că uciderea lui Nemtsov a fost o provocare. În plus, li s-a spus să critice intervenția occidentală în afacerile interne rusești și să sugereze că această crimă era folosită ca un pretext pentru a exercita presiuni asupra Federației Ruse.

Neutrolizarea mizează pe capacitățile critice ale cetățenilor, mai întâi prin atragerea lor și apoi prin a semăna confuzie. Nu este vorba doar de a-i orbi, ci de a descuraja orice idee de acțiune a cetățenilor, într-un mod care duce la retragerea din politică.

Spre deosebire de formele mai frecvente de propagandă – în care mass-media își manifestă sprijinul pentru sistemul politic - neutrolizarea încurajează cinismul. Trolii păstrează senzația de sinceritate și autenticitate, urmând instrucțiunile. Ei nu pot fi "convinși", deoarece sarcina lor este de a distruge orice conversație semnificativă.

Neutrolizarea nu se limitează la granițele Rusiei, ci se întinde și pe plan internațional. Folosirea de roboți pentru a perturba dialogul politic este doar un exemplu. Iar această strategie poate provoca un dezastru.

Revista presei internaționale din 10 august 2018
549