Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Italia, pe Drumul Mătăsii – o temă controversată

xi_jinping.jpg

Președintele Chinei Xi Jinping și soția sa, Peng Lijuan la sosirea la Roma, 21 martie 2019
Image source: 
http://english.gov.cn

Președintele Chinei a ajuns ieri la Roma, pentru a semna un acord de infrastructură care a ridicat  multe suspiciuni printre aliații occidentali ai Italiei.

După cum transmite BBC, proiectul lui Xi Jinping prevede un  nou drum al mătăsii care, la fel ca vechiul traseu comercial, își propune să lege China de Europa.

Pentru Italia, potențialul de investiții este enorm și proiectul îi poate oferi un acces sporit la piețe și la materiile prime din China.

Dar, pe fondul influenței crescânde a Chinei și a semnelor de întrebare asupra intențiilor sale, aliații occidentali ai Italiei din Uniunea Europeană și Statele Unite sunt preocupați.

Criticii consideră că aceasta reprezintă, de asemenea, o încercare îndrăzneață pentru o influență geo-politică și strategică a Beijingului.

China a finanțat deja căi ferate, drumuri și porturi, iar firmele chinezești de construcții au primit contracte avantajoase pentru a conecta porturile și orașele – toate finanțate prin împrumuturi de la bănci chineze.

Potrivit The Economist, primul ministru al Italiei, Giuseppe Conte, speră că acordul care ar urma să fie semnat  sâmbătă, va stimula exporturile italiene în China. Dar acordul a provocat consternare atât în ​​cadrul guvernului său, cât și în rândul aliaților tradiționali ai Italiei.

De ce președintele chinez a ales Italia? Atitudinea binevoitoare a Romei față de proiectul chinezesc lansat în 2013 de către Xi Jinping, explică această alegere.

Agenția oficială chineză Xinhua, citată de Courier international, consideră Italia drept "o punte între civilizațiile răsăritene și cele occidentale ”.

 

Beijingul dorește, de asemenea, să facă din portul italian Trieste unul dintre punctele esențiale pentru noul drum al mătăsii. Le Monde a realizat un reportaj pe această temă:

În ciuda avertismentelor din partea Casei Albe și a partenerilor europeni, Camera Deputaților din Italia a votat în favoarea acordului. Aceasta, în timp ce șantierul este în toi pe această platformă artificială de 12 hectare, dintre care 8 sunt câștigate din mare.

Până la sfârșitul anului sau cel mai târziu la începutul anului 2020, un nou terminal se va deschide la sud de portul Trieste, și la doar o aruncătură de băț de granița cu Slovenia.

În câteva luni, o companie chineză ar trebui să asigure, cel puțin parțial, exploatarea. Această perspectivă, dorită de președintele Xi Jinping, a provocat în Italia - și dincolo de ea - o vie emoție vecină cu provocarea.

Acordul, negociat timp de mai multe luni, trebuie să fie unul dintre primele anunțuri concrete care vor însoți semnarea unui memorandum de înțelegere între Roma și Beijing.

Lansată în 2016, activitatea a fost una titanică. Bugetul a fost de140 de milioane de euro, iar întârzierile au fost evitate, ceea nu este în mod necesar în concordanță cu obiceiurile italiene.

La 18 martie, Trieste a sărbătorit 300 de ani de la acordarea de către împăratul Carol al VI-lea de Habsburg, a statutului de port liber – cea ce i-a asigurat două secole de prosperitate, până la primul război mondial.

Desigur, secolul XX a fost mult mai puțin favorabil portului de la Adriatica, dar în ultimii ani, se simte o adevărată renaștere. Iar noul terminal naval este cel mai strălucitor simbol al acestei reveniri.

De la Pirelli la AC Milan, Italia a salutat multe investiții chineze în ultimii ani. Dar, cu  noul drum al mătăsii, perspectiva este diferită, deoarece cel puțin la fel de importantă ca economia este și geopolitica, notează Le Monde.

 

Președintele turc Recep Tayip Erdoğan folosește videoclipul masacrului de la Christchurch în campanie. Aceasta atrage critici dure în presă.

După cum spune The Daily Telegraph "Noua Zeelandă este ultimul loc pentru a-i căuta pe noii cruciați. Este, dimpotrivă, un exemplu al îmbrățișării postmoderne a diversității. Dimpotrivă, Erdogan riscă să cufunde Turcia pentru totdeauna într-o stare de antagonism cu lumea. Turcia are o moștenire prea bogată și valoroasă pentru întreaga lume, pentru a se transforma într-o armă a unui președinte auto-izolat".

Ori de câte ori se apropie campaniile electorale, Erdogan  începe să se concentreze asupra dușmanilor presupuși ai Turciei, observă și Gazeta Wyborcza:

"Erdoğan a preluat procuratura, tribunalele și mass-media, dar nu are prea multe noi promisiuni pentru alegători. Întreaga sa campanie vizează mobilizarea alegătorilor împotriva unei ofensive din partea inamicilor Turciei".
Iar Bloomberg explică de ce se teme cu adevărat Erdogan:
"Alegerile locale din 31 martie sunt o chestiune de supraviețuire", a spus Erdogan în weekend.  Iar el are toate motivele să se teamă, câtă vreme opoziția este pe cale de a câștiga capitala Ankara. Și aceasta, pe fondul unor perspective economice tot mai sumbre.

Revista presei internaționale din 22 martie 2019
294