Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ciudata relație a lui Julian Assange cu Rusia

assange_bun.jpg

Julian Assange la scurt timp după arestarea sa, Londra, 11 aprilie 2019
Image source: 
REUTERS/Henry Nicholls

Revista americană Foreign Policy expune și o altă față a problemei: WikiLeaks a împiedicat scurgeri de informații referitoare la Rusia, în timp ce difuza emailurile candidatei democrate Hillary Clinton.

În vara anului 2016, în timp ce WikiLeaks publica documente despre democrați, probabil obținute de la hackeri controlați de Kremlin, Julian Assange refuza un mare calup de documente legate de guvernul rus. Este vorba despre cel puțin 68 de gigaocteți de date - care proveneau din interiorul Ministerului de Interne al Rusiei, după cum arată documente văzute de Foreign Policy.

În primii săi ani, Wikileaks a publicat o gamă largă de informații, inclusiv e-mailurile liderei republicane Sarah Palin, documente ale Scientologilor, înregistrări telefonice ale politicienilor peruvieni și informații interne din partea companiilor de supraveghere. "Nu avem ținte", susținea Assange la vremea respectivă.

Dar, de prin 2016, WikiLeaks a schimbat cursul, concentrându-se aproape exclusiv pe Hillary Clinton și pe campania ei.

Iar relația WikiLeaks cu Rusia a început să fie contradictorie. În octombrie 2010, Assange și WikiLeaks difuzaseră un dosar masiv de documente de la Kremlin, inclusiv captura unui site de știri rusesc, gata de lansare.

În noiembrie 2010, WikiLeaks a început să lanseze documente furnizate de Chelsea Manning, ajunsă în fața Curții Marțiale din Statele Unite, care cuprindea telegrame de la diplomați americani din întreaga lume, inclusiv din Rusia.

WikiLeaks a colaborat cu ziarul rus Novaya Gazeta, însă numai o mână de povești au fost publicate din aproape un sfert de milion de dosare de la Ambasada SUA din Moscova. Novaya Gazeta a plătit pentru accesul exclusiv la documente, potrivit lui John Helmer, un corespondent străin la Moscova, care scrie pentru Business Insider.

Între timp, poziția lui Assange privitor la Rusia a evoluat. În 2012 Assange avea propriul show la televiziunea RT finanțată de Kremlin.

Semne de întrebare despre legăturile lui Assange cu Rusia au fost ridicate anul trecut, când portalul de știri Daily Dot a raportat că WikiLeaks nu a acceptat să publice documente care dezvăluiau o tranzacție de 2 miliarde de euro între regimul sirian și o bancă rusă deținută de stat.

Când Novaya Gazeta a vorbit, în aprilie 2016, despre mai bine de 11 milioane de documente cunoscute drept Panama Papers, Assange a criticat public acțiunea, susținând că reporterii au "cules" documentele anume pentru a "lovi în Putin”.

Până în iunie 2016, Assange amenințase că va arunca pe piață dosare despre Hillary Clinton, care ar fi dăunătoare pentru perspectivele sale de campanie. O lună mai târziu, pe 22 iulie, WikiLeaks a publicat zeci de mii de e-mailuri din Comitetul Național Democrat – acțiune care a precedat scurgerile masive din octombrie ale e-mailurilor ce aparțineau președintelui campaniei lui Clinton, John Podesta.

La sfârșitul lunii august 2016, când dezvăluirile erau în plină desfășurare, Assange a declarat că are informații și despre Trump, dar că nu merită să fie publicate.

 

Mesaje ale guvernului rus dovedesc modul în care Moscova încearcă să exploateze partidul Alternativa pentru Germania. Populiștii de dreapta par a fi complici voluntari - și un membru al parlamentului federal este în centrul scandalului, scrie Der Spiegel:

În luna aprilie a anului trecut, Markus Frohnmaier, membru al parlamentului german reprezentând partidul populist de dreapta (AfD), apăsa un mare buton roșu împreună cu alți cinci bărbați într-un hotel de cinci stele din Crimeea. Cuvântul "viitor" apărea pe un perete cu LED-uri, marcând începutul celui de-al patrulea Forum Economic Internațional din Yalta.

Bărbații care au apăsat butonul împreună cu politicianul german sunt susținători fideli ai Rusiei și ai președintelui său, Vladimir Putin. Vorbim, de exemplu, despre un viceprimar austriac al Partidului Libertății, populist de dreapta, precum și un fost membru al Dumei ruse,Serghei Aksyonov, primul ministru al Crimeei, instalat de Putin.

AfD, care s-a înființat acum șase ani ca partid euro-sceptic, s-a dovedit a fi o apariție norocoasă pentru Putin. Împărtășește obiectivul președintelui rus de a ataca instituțiile europene.

Conducerea rusă vede în cel mai mare partid de opoziție din Bundestag un aliat în războiul împotriva "Europei degenerate", după cum o descria odată ideologul neo-fascist Alexander Dugin. Scopul lor comun este de a slăbi inamicul.

Documentele exclusive ale aparatului de stat din Moscova arată modul în care acest obiectiv trebuie atins. Ele arată, de asemenea, modul în care politicienii AfD se transformă, în acest sens, în pioni ai lui Putin.

În urma unei anchete realizate în comun de Der Spiegel, radiodifuzorul public german ZDF, BBC și ziarul italian La Repubblica s-a descoperit cum Moscova slăbește democrațiile din Europa de Vest și încearcă să ajute partidele de dreapta .

Dezvăluirile sunt deosebit de relevante atunci când vine vorba de parlamentarul AfD Markus Frohnmaier. El joacă un rol central în documentul de strategie, care a fost trimis din Duma Rusă la cele mai înalte niveluri de conducere din administrația prezidențială. Oamenii din spatele lui nu au ascuns și cum îl privesc pe neofitul politic de 28 de ani: ca pe un idiot util.

Documentul afirmă că "vom avea propriul parlamentar absolut controlat în Bundestag".

Der Spiegel deține, de asemenea, un proiect de "plan de acțiune" în limba engleză pentru campania electorală a lui Frohnmaier, în care se solicită "material" și "suport media" pentru acesta, în schimbul promisiunii că va lucra cu sârguință pentru a promova interesele Moscovei, mai scrie Der Spiegel.

Revista presei internaționale din 15 aprilie 2019
179