Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Prea mult petrol de care oamenii n-au nevoie

Presa din întreaga lume comentează intens evoluțiile de pe piața petrolului. De ce s-a ajuns la o asemenea prăbușire a prețurilor și ce se poate întâmpla în continuare?

Este prea mult petrol, titrează The New York Times. ”Pur și simplu nu mai există niciun loc unde să fie depozitat tot petrolul brut, care se extrage în continuare dar pe care oamenii nu-l mai folosesc”.

Fox News atrage atenția în context că prețurile la pompă nu vor urma tendința de pe piețele bursiere.

”Prețurile de desfacere vor rămâne pe termen scurt în media obișnuită de aproximativ 1,77 dolari pe galon.

Este probabil ca, în următoarele 10 zile, să vedem o cădere sub minimele anterioare din 2016 și, pe măsură ce vom continua să vedem scăderi pe piețe, este posibil un nivelul minim sub cel din 2000, cu media națională scăzând la 1,49 dolari pe galon”. (Un galon este echivalent cu aproape 3,8 litri).

Practic, spune Fox News, nu prea mai există nimeni care să ceară petrol, deoarece multe persoane au încetat să facă naveta la muncă din cauza pandemiei.

Proprietarii de benzinării se tem să-și reducă prețurile prea rapid pentru a ține pasul cu cererea brută, chiar dacă ar putea scădea costurile. Vânzătorii țin de preț, pentru a „absorbi marja”, în timp ce se pregătesc zile și mai grele.

Scăderea prețurilor este în mod clar un efect al pandemiei, explică La Stampa:

Cea mai afectată parte a economiei este sectorul transporturilor. În special transportul aerian și cel rutier, ambii consumatori mari de combustibil pe bază de petrol. Astăzi cerul de deasupra tuturor țărilor industrializate este aproape gol, la fel și autostrăzile. În plus, iarna trecută a fost destul de blândă, fabricile mari sunt închise sau au întrerupt producția, pe scurt, cererea de petrol în economia reală a scăzut mult mai rapid decât PIB-ul din ultimele săptămâni. Toate acestea creează dificultăți uriașe pentru țările exportatoare. ”

L'Obs opinează că dacă prețurile se prăbușesc atât de brusc, aceasta este și din motive de depozitare: ”Investitorii se confruntă cu o dilemă: să vândă acum petrolul sau să-l depoziteze pentru o livrare ulterioară. Cu toate acestea, rezervele de petrol americane au crescut enorm în ultimele săptămâni, ceea ce face ca stocarea să fie mai dificilă dar și mai scumpă”.

Impactul acestei căderi asupra climei este totuși incert, consideră revista franceză. ”Dacă scăderea cererii de petrol va permite o scădere temporară a emisiilor de CO2 , o prăbușire durabilă a prețului barilului n-ar fi deloc un lucru bun în perspectiva luptei împotriva încălzirii globale. De fapt, ar putea fi un stimulent pentru o reluare puternică a consumului la sfârșitul carantinei”.

În sfârșit, ziarul francez cu profil de business Les Echos spune povestea traderului din Singapore care a pierdut 800 de milioane de dolari - compania Hin Leong, supranumită ”Lupul din Singapore”:

Firma a ales să fie numită „Hin Leong”, „prosperitate” în chineză, pentru a aduce noroc într-un sector aventuros, supus capriciilor piețelor și comerțului mondial. Această afacere de familie a fost creată de Lim Oon Kuin, supranumit „OK Lim”, cu o avere personală de 1,5 miliarde de dolari, potrivit revistei Forbes. Ancheta va trebui să stabilească dacă societatea comercială din Singapore a fost victima propriei nesăbuințe sau a riscurilor luate de unii dintre traderii săi - genul de jucători numiți pe piață ”traderi escroci” . O altă ipoteză: OK Lim, un mare jucător de poker, și-a asumat perfect riscul luat de operatorii săi , dacă nu chiar i-a încurajat.

 
Revista presei internaționale din 22 aprilie 2020