Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Kremlinul întețește represiunea. ”Nimeni nu mai este în siguranță”

rusia_internet.jpg

Demonstrație de stradă pentru libertatea presei pe internet la Moscova, iulie 2017
Image source: 
AFP/ Mladen Antonov via rfi.fr

După cum notează portalul Eurotopics, autoritățile din Rusia au luat măsuri dure împotriva mai multor figuri independente ale opoziției, inclusiv operând  arestări, percheziții și proceduri de anchetă. Site-ul critic de știri Newsru.com a trebuit să închidă după 21 de ani de funcționare, iar Vtimes va fi întrerupt și el, pe 12 iunie.

”Nimeni nu mai este în siguranță”, avertizează Boris Vishnevsky, membru al Consiliului orașului Sankt Petersburg din partidul liberal Yabloko în publicația Echo Moskwy. „Aproape în fiecare zi legiuitorii puși pe steroizi fac noi propuneri pentru interdicții, pedepse și restricții legale. Oricine îndrăznește să ridice vocea cu privire la ceea ce se întâmplă sau care îi susține pe cei persecutați, care cere schimbarea guvernului prin alegeri sau care participă la alegeri din partea  opoziției poate fi acum zdrobit de mașina de represiune”.

Novaya Gazeta analizează închiderea Newsru, concluzionând că ”Știrile oneste au devenit prea toxice pentru clienții  de publicitate. Este mai sigur pentru ei să-și ducă banii către cei care scriu despre stilul de viață, festivalurile de gemuri de casă sau, în cel mai rău caz, despre geopolitică. Altfel, sunt acuzați că au finanțat opoziția. Dar având în vedere perchezițiile nesfârșite efectuate în casele și birourile politicienilor independenți și suprimarea susținătorilor lui Navalny, închiderea Newsru pare extrem de simbolică”. (Sursa: Eurotopics).

The Moscow Times preia mesajul pe care cei de la Vtimes l-au transmis cititorilor, înainte de închiderea publicației:

”Motivul deciziei noastre nu este doar din teama de urmărire penală pentru îndeplinirea onestă a datoriei noastre profesionale. Când am lansat VTimes anul trecut, am anunțat că nu creăm un instrument de propagandă, ci o publicație independentă de înaltă calitate și o platformă pentru schimbul liber de opinii constructive - fără a închide ochii la problemele existente și fără a evita subiectele acute. Și astăzi suntem mândri să spunem: am făcut-o! Dar am văzut singuri că autoritățile nu au nevoie de mass-media profesionistă”.

Agenți străini?

Le Monde amintește că, ”în ultimele săptămâni, autoritățile ruse au strâns șurubul în privința presei independente și opoziției în perioada premergătoare alegerilor parlamentare din septembrie.

O altă publicație online foarte apreciată, Meduza, cu sediul în Letonia, a fost, de asemenea, declarată „agent străin”, ceea ce a privat-o de resurse publicitare semnificative și a obligat-o să lanseze o strângere de fonduri pentru a supraviețui.

Pe 14 mai, VTimes a fost declarat „agent străin” deoarece era înregistrat în Olanda, potrivit ministerului justiției. Site-ul a fost fondat anul trecut de dezertorii din cotidianul de afaceri Vedomosti -  mult timp un punct de reper în Rusia - care au trântit ușa ziarului după ce acesta a fost preluat de oamenii Kremlinului.

În Rusia, organizațiile sau persoanele declarate „agenți străini” trebuie, conform unei legi din 2012, să se înregistreze la autorități, să efectueze proceduri administrative greoaie și să indice clar acest statut în publicațiile lor. Radio Svoboda, finanțat de Congresul SUA, clasificat în Rusia drept „agent străin”, a fost amendat drastic în ultimele luni pentru că nu a comunicat acest statut”.

Iar Europa Liberă relatează că purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe rus, Maria Zakharova a explicat că Moscova s-a văzut „obligată” să adopte măsura ca răspuns la acțiunile întreprinse de Statele Unite.

"Am fost nevoiți să o facem pentru a ne apăra jurnaliștii și spațiul nostru de informare", a spus Zakharova la o masă rotundă privind legea „agentului străin”  desfășurată la Sankt Petersburg. 

Zakharova s-a aflat într-un panel care i-a mai cuprins pe redactorul-șef adjunct al televiziunii RT finanțată de stat; directorul general al televiziunii ruse de la Sankt Petersburg controlată de stat; și redactorul-șef al radioului Ekho Moskvy, care este deținut de gigantul rus Gazprom.

 
Revista presei internaționale din 4 iunie 2021