Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


"Actul de deces" al motoarelor termice. Dar ce va fi după 2035?

poluare.jpg

Sursa imaginii: 
Facebook / European Parliament

Într-o ședință tensionată, eurodeputații nu au reușit să cadă de acord cu privire la încetarea cotelor gratuite de carbon, o parte cheie a pachetului „Fit for 55" privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Pe de altă parte, au aprobat încetarea vânzării de vehicule noi diesel și pe benzină în termen de 13 ani. Un succes sau un eșec în lupta contra schimbărilor climatice? Opiniile comentatorilor sunt împărțite.

"Nimic nu a mers așa cum era planificat la Strasbourg" – notează Le Monde – "deoarece subiectele sunt complexe din punct de vedere politic, social și economic".

Textul cheie al pachetului legislativ, care prevedea o revizuire a pieței cotelor de emisii de CO2, a fost respins cu 340 de voturi împotrivă (contra 245 pentru și 34 abțineri).

Pe de o parte, Verzii, socialiștii (S&D) și stânga radicală s-au opus, considerând propunerea  insuficientă. Pe de altă parte suveraniştii (ECR) și extrema dreaptă (ID) dimpotrivă, l-au considerat prea ambițios.

Voturile lui Renew și ale PPE nu au fost suficiente.

Le Figaro constată, totuși, că Europa trece într-o altă treaptă de viteză :

”Sfârșitul vânzărilor de mașini noi cu motoare termice este fixat pentru 2035. Aplauze și oftaturi de uşurare au răsunat în hemiciclul Parlamentului European la finalul zilei de miercuri. Până în ultimul moment, incertitudinea se simțea în atmosfera electrică ce domnea la Strasbourg după respingerea, cu câteva ore mai devreme, a propunerii de reformare a pieței cotelor de emisii.

Zero emisii

În negocierile cu statele membre, deputații europeni vor apăra politica de zero emisii pentru mașini și autoutilitare noi începând cu 2035. Pot fi vândute doar vehicule noi cu baterii electrice sau hidrogen”.

"Este „o victorie majoră pentru climă", estimează The Guardian. De facto, doar mașinile electrice pot fi vândute, cu excepția pieței second-hand.

Parlamentarii europeni tocmai au „semnat actul de deces pentru motoarele cu ardere internă", rezumă și Vanguardia.

În timp ce Euronews informează că "Ecologiștii au salutat deciziile parlamentului, considerând că oferă o șansă de a preveni schimbările climatice care se accelerează. Dar grupul de lobby al industriei auto din Germania, VDA, a criticat votul, spunând că a ignorat lipsa infrastructurii de încărcare din Europa. Grupul a mai spus că votul a fost „o decizie împotriva inovării și tehnologiei" - o referire la cererile din partea industriei de scutire de interdicție a combustibililor sintetici, cerere pe care parlamentarii europeni au respins-o. Guvernele statelor membre UE vor trebui să-și dea verdictele în următoarele săptămâni sau luni".

 „Consiliul UE s-ar putea totuși să nu pună la îndoială sfârșitul motoarelor termice. Astfel, această măsură va intra cel mai probabil în vigoare", estimează Süddeutsche Zeitung.

La Libre Belgique atrage însă atenția că  „prețul de achiziție rămâne un obstacol major pentru multe gospodării în aceste vremuri dificile, mai ales că prețul materiilor prime pentru baterii a crescut vertiginos de la criza din Ucraina. Ce va fi în viitor? Este înțelept să pariezi totul, de fapt, pe vehiculul electric chiar dacă alte soluții, precum hidrogenul, care rămâne marginal pentru vehiculele private și utilitare, ar putea vedea lumina zilei până atunci?" întreabă cotidianul belgian. (Pentru realizarea acestei rubrici au fost folosite drept surse: Courrier International și Toute L'Europe).

 
Revista presei internaționale din 10 iunie 2022