Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Mercenarii digitali: piața globală a dezinformării și amenințările pentru democrație

ecran_mobil.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com/LoboStudioHamburg

Un consorțiu de publicații internaționale, printre care The Guardian, Der Spiegel, El Pais sau Le Monde a dezvăluit existența unei companii private ce pare să fi lucrat de mai bine de două decenii pentru influențarea alegerilor în diferite părți ale lumii. Unitatea este condusă de Tal Hanan, un fost agent al forțelor speciale israeliene în vârstă de 50 de ani, care acum lucrează în privat folosind pseudonimul „Jorge".

Echipa secretă de mercenari digitali, compusă din foști militari și agenți poate fi închiriată cu 15 milioane de dolari, informează Der Spiegel.

Potrivit The Guardian, Hanan și unitatea sa folosesc numele de cod „Team Jorge". Metodele și tehnicile lor ridică noi provocări pentru marile platforme tehnologice, care s-au luptat de ani de zile să împiedice actorii rău intenționați să răspândească minciuni sau să încalce normele de securitate pe platformele lor. Dovezile unei piețe private globale de dezinformare care vizează alegeri reprezintă, asemenea, semnale de alarmă pentru democrațiile din întreaga lume.

Potrivit El Pais, Hanan asigură că firma lucrează pentru servicii de informații, că a participat la 33 de campanii și oferă servicii guvernelor, candidaților și companiilor. De asemenea, ziarul spaniol mai scrie că un om de afaceri israelian atribuie acestei entități atacul cibernetic asupra guvernului catalan din timpul referendumului pentru independență din noiembrie 2014.

 

Iar Le Monde descrie astfel situația:

"O companie concurentă vă pune în pericol cota de piață? Adversarul politic urcă periculos în sondaje? Procesul dumneavoastră pentru corupție se apropie și ar fi indicat să distrugeți credibilitatea denunțătorului? Nicio problemă, veți găsi cu ușurință pe cineva care să vă pună în legătură cu un intermediar, care, la rândul său, vă va prezenta unui grup gata să vă ajute prin pornirea unei campanii de dezinformare la cheie, de la zero.

Pentru câteva sute de mii sau câteva milioane de euro, ei oferă toate armele pentru a distruge reputația unui adversar politic sau a unui concurent, sau chiar pentru a-l trimite la închisoare: piratare căsuței lui de e-mail sau a contului de socializare, crearea de documente false pentru a-l implica într-un scandal financiar sau sexual, organizarea de demonstrații false, mesaje acuzatoare pe rețelele de socializare.

Activitatea acestor grupuri nu ar putea prospera fără o întreagă galaxie de intermediari și prestatori de servicii, care permit publicarea de articole false și „curățare a reputației", sau chiar jurnaliști și „experți complezenți", care sunt de acord să transmită argumentele dezinformatorilor profesioniști", scrie ziarul francez.

 

Times of Israel notează că Tal Hanan a refuzat să comenteze acuzațiile, dar a adăugat că neagă orice faptă ilegală.

" Trei jurnaliști – de la Haaretz, The Marker și Radio France – au avut o serie de apeluri video cu Hanan timp de șase luni, anul trecut, dându-se drept consultanți pentru entități care doreau să amâne alegerile într-o țară mare și instabilă politic din Africa.

Munca lor a culminat în decembrie, când reporterii sub acoperire l-au întâlnit în persoană pe Hanan, aparent nebănuitor, în birourile sale nemarcate, filmându-l în timp ce se lăuda cu capacitățile echipei sale.

Hanan și-a descris colegii de echipă drept experți în finanțe, rețele sociale, campanii și „război psihologic", spunând că sunt „trecuți prin agenții guvernamentale".

El și-a demonstrat capacitățile programelor sale, alegând rapid un nume, sex, imagini și alte informații de fundal pentru un avatar fals de pe rețelele sociale, care avea conturi interconectate pe mai multe platforme, anume conceput pentru a arăta autentic pentru utilizatorii de internet".

 
Revista presei internaționale din 16 februarie 2023