Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


NSA ar fi ascultat și telefonul lui Gerhard Schröder (Sueddeutsche Zeitung)

Telefonul mobil al doamnei Angela Merkel nu este singurul care se afla pe lista de interceptare a NSA. O investigație Sueddeutsche Zeitung și a postului public de televiziune NDR arată că motivul ar fi fost atitudinea critică a fostului cancelar Schröder față de intervenția militară americană din Irak.

Cel târziu din 2002, Gerhard Schröder ar fi ajuns pe lista cu obiective de supravegheat a NSA la poziția 388. Criticile aduse de fostul cancelar german intervenției militare americane din Irak au reprezentat motivul pentru care americanii s-ar fi decis să îl supravegheze. Surse contactate de jurnaliștii germani au declarat că „aveam motive să credem că atitudinea lui Schröder nu va contribui la succesul alianței”. Reamintim că operațiunea din Irak nu s-a făcut sub egida NATO, ci sub forma unei coaliții a statelor care erau de acord cu misiunea.

Administrația americană nu a dorit să comenteze această informație și a reiterat o atitudine mai veche a Casei Albe: SUA colectează aceleași informații pe plan extern care sunt colectate și de alte state ale lumii. Gerhard Schröder a declarat în acest context că atunci nu bănuia nimic legat de interceptarea telefonului său, dar că acum nu mai poate fi surprins. Conform investigației publicate de SZ și NDR, agenția americană nu ar fi stocat doar metadate – adică momentul apelului și identitatea partenerului de discuție – ci ar fi salvat conținutul convorbirilor și al mesajelor scrise de pe telefonul fostului cancelar german.

Ultimul post al opoziției ruse, pe cale de dispariție (The Guardian)

TV Rain este singurul post de televiziune din Rusia care face opoziție președintelui Vladimir Putin și e pe cale să dispară de pe piață. Principalul furnizor de transmisii prin satelit din Federație a anunțat că va opri transmisia acestui post.

TV Rain a anunțat în consecință că este în pragul falimentului. Redacția era singura rămasă pe piața rusească de audiovizual care rezista în mediul dominat de conglomeratele de stat comandate de Vladimir Putin. Începând cu 10 februarie, operatorul principal de transmisii prin satelit a anunțat că nu va mai furniza servicii către TV Rain. Pretextul invocat este legat de un sondaj pe care televiziunea îl publicase pe internet care întreba publicul dacă armata sovietică ar fi trebuit să predea orașul Leningrad în al Doilea Război Mondial pentru a salva sute de mii de vieți. Sondajul a apărut în ziua aniversării a 70 de ani de la asediul orașului în care au murit peste 800.000 de oameni.

Deși sondajul a fost retras de pe site, atacul din partea deputaților pro-Kremlin și chiar a purtătorului de cuvânt al lui Putin – care a spus că postul ar fi trecut de linia roșie a moralității – a determinat scoaterea TV Rain din grilele mai multor operatori de satelit. Ultimul anunț al celei mai mari companii din domeniu va reduce audiența potențială a TV Rain de la 17,4 milioane de oameni, la puțin peste 500.000. Postul a fost înființat în 2010, iar audiența sa a crescut odată cu acoperirea in extenso a protestelor anti-Putin din 2010-2011 și a procesului intentat cântărețelor din formația Pussy Riot.

Proces istoric la Paris (Le Monde)

La 20 de ani de la genocidul din Rwanda, Parisul devine scena primului proces intentat unui fost ofițer militar acuzat că ar fi susținut acțiunile ce au dus la moartea a peste 800.000 de oameni în doar 100 de zile.

Avocații apărării au cerut în primă fază anularea procesului, dar cererea le-a fost respinsă. Apoi au cerut întreruperea sa și retrimiterea în faza de anchetă acuzând faptul că apărarea nu are aceleași mijloace ca parchetul francez care în 2012 a înființat chiar un departament special care se ocupă exclusiv cu genocidul. Avocații au argumentat și cu dificultatea de a găsi martori în tentativa de anulare a procesului. Judecătorii au respins însă această cerere după ce au deliberat o oră asupra ei, așa că acest proces istoric a continuat și va continua în capitala Franței. Prima zi a fost dedicată unei sesiuni de 10 ore în care judecătorii au ascultat explicații despre contextul istoric și despre cariera acuzatului.