Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


AP: Demisia lui Iaţeniuk pare o mişcare planificată, nu una haotică

iateniuk.jpg

Premierul Arseni Iaţeniuk şi-a prezentat ieri demisia

Associated Press comentează că, judecând după reacţia preşedintelui Petro Poroşenko, anunţul premierului ucrainean Arseni Iaţeniuk că demisionează pare o mişcare planificată, nu un rezultat al haosului.

Demisia de ieri a premierului Iaţeniuk deschide calea către alegeri anticipate, alegeri care vor reflecta până la ce nivel s-a schimbat clasa politică ucraineană după demiterea preşedintelui prorus Viktor Ianukovici, în februarie.

Iaţeniuk, un susţinător al legăturilor mai strânse cu Europa şi un participant-cheie la protestele ce au culminat cu demiterea lui Ianukovici, a făcut anunţul în Parlament după ce două partide au anunţat că părăsesc coaliţia sa de guvernare. E vorba de formaţiunea naţionalistă Svoboda şi de partidul Udar al fostului boxer Vitali Kliciko.

Iaţeniuk a explicat că în acest fel, Parlamentul nu îşi mai poate face treaba şi nu mai poate trece legile necesare.

Preşedintele Petro Poroşenko, ales în  funcţie pe 25 mai, a lăudat retragerea celor două partide. Tot el a a comentat că "sondajele de opinie şi conversaţiile directe cu poporul arată că societatea vrea o transformare completă a guvernului".

Ei bine, tocmai aceste cereri de reînnoire politică formulate de liderul de la Kiev sugerează că demisia şi alegerile anticipate sunt rezultatul unei planificări şi ale unor manevre politice, nu o consecinţă a haosului.

 

“Le Monde” remarcă o săptămână neagră pentru aviaţia civilă. Au fost trei incidente grave cu câteva sute de morţi.

 

În timp ce rămăşiţele victimelor zborului Malaysian nici nu au fost încă toate repatriate spre Olansa şi în timp ce Taiwanul este încă sub şocul accidentului suferit de avionul TransAsia Airways, soldat cu moartea a 48 de oameni, aeronava companiei Air Algerie a dispărut de pe radar ieri, cu tot cu cele 116 persoane de la bord. A fost regăsită în Mali şi e a treia catastrofă aeriană în decurs de şapte zile.

 

Tot “Le Monde” se întreabă cine este compania care a închiriat avionul Air Algerie.

Aparatul de zbor era dat companiei algeriene de compania de leaging privată spaniolă Swiftair, creată în 1986. Necunoscută marelui public, aceasta asigură în principal zboruri pentru companii sau tur-operatori. "Îşi închiriază practic serviciile, locul unde avionul e garat, echipajul, asigurările pentru alte companii care nu dispun de o flotă suficientă"., explică purtătorul de cuvînt al sindicatului piloţilor polonez, Sepla.

Potrivit sindicatului, compania Swifair nu a înregistrat niciun accident grav până acum şi se bucura de o reputaţie bună. Organizează chiar zboruri pentru NATO sau Air Europa, iar avioanele sale sunt închiriate şi de companii de transport sau de mărfuri sau companii de curierat precum DHL sau Fedex.

 

Le Figaro scrie că avionul Air Algerie a fost localizat în nordul statul Mali şi că epava este pur şi simplu dezintegrată.

 

Epava a fost găsită în apropiere de graniţa cu Burkina Fasso, a fost identificată clar ca fiind avionul dispărut de pe radar, iar un detaşament militar francez a fost trimis acolo pentru a securiza locul prăbuşirii şi să strângă primele elemente ale anchetei, au explicat oficiali din cadrul Palatului Elysee. Preşedintele Francois Hollande a asigurat familiile celor 51 de cetăţeni francezi aflaţi în avion de toată solidaritatea sa. Tot el a explicat că deocamdată nu poate fi exclusă nicio ipoteză şi că ce se ştie cu certitudine e că pilotul se confrunta cu condiţii meteo nefavorabile şi că solicitase permisiune de schimbare a direcţiei. Vom şti probabil mai multe după ora 10 (ora României), pentru că la acea oră are loc o reuniune de criză la Elysee, la care participă preşedintele, premierul Valls, miniştrii de Externe, Interne, Apărare şi Transporturi.

Preşedintele a decis să îşi anuleze călătoria spre Reunion pe care trebuia să o facă astăzi.

Mlada fronta Dnes, cotidian liberal din Cehia scrie că Europa e setată pe modul “Business as usual”, în ciuda doborârii MH17

 

La o săptămână după doborârea zborului MH17 deasupra Ucrainei, Uniunea Europeană tot nu a fost capabilă să formuleze un răspuns şi se comportă cu Rusia de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat, comentează cotidianul liberal ceh. "Preşedintele francez confirmă că ţara sa nu va anula vânzarea de port-elicoptere Mistral din pricină că Rusia deja a plătit pentru ele de acum trei ani. Afacerea ar fi trebuit anulată cu luni în urmă, când Rusia a invadat Ucraina, opinează ziarul ceh. Dar Franţa nu e singura care acţionează în acest mod în situaţia turbulentă de după dezastrul MH17. Nici Olanda, care are cele mai multe victime în prăbuşirea avionului, nu are vreo intenţie să-şi limiteze cooperarea cu ruşii. Asta în special din cauza afacerilor extrem de lucrative ale Shell cu ruşii la rezervele de petrol din Siberia.

 

Cotidanul Kapital scrie că izolarea a fost cea care a forţat guvernul bulgar să demisioneze.

 

Premierul Plamen Oreşarski îşi înaintase miercuri demisia, după doar un an de mandat. Şi la mijloc nu au fostr doar protestele care au continuat de vara trecută, ci şi izolarea intrernaţională a Bulgariei şi îngheţarea fondurilor europene pentru ţara sa. Din 1997, niciun guvern bulgar nu s-a confruntat cu o respingere atât de masivă precum cel al lui Oreşarski. Niciun stat european nu a lansat invitaţii către prim-ministru. Guvernul, inclusiv socialiştii şi Partidul Minorităţii Turce, s-au prefăcut pur şi simplu că nu le pasă. Şi asta a adâncit prăpastia, iar într-un final s-au oprit şi finanţările europene. Există, bineînţeles, şi motive obiective pentru această sancţiune, dar politic vorbind ea a fost menită să demonstreze neîncrederea în guvernul bulgar. Aşa că, în vreme ce blocarea fondurilor europene a fost în mare parte responsabilă de colapsului coaliţiei de guvernare, izolarea Bulgariei în interiorul Uniunii Europene a grăbit prăbuşirea, mai scrie cotidianul bulgar Kapital.