Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Revocarea lui Kovesi la CCR, pe muchie de cuţit (g4media.ro)

justitie

Image source: 
pixabay.com

„Penalii” au devenit de azi grup vulnerabil: cine sunt cei 5 membri CNCD care au decis amendarea lui Klaus Iohannis pentru discriminarea „penalilor” (Republica) - Dunărea, un culoar nevalorificat suficient. Cum facem din fluviul Dunărea o „autostradă“ a României? (Ziarul Financiar) - Cum a fost reparat Peleșul cu sticlă de sifon și tul pentru sutiene (Adevărul)

EXCLUSIV Revocarea lui Kovesi la CCR, pe muchie de cuţit (g4media.ro)

Curtea Constituţională va judeca joi, 10 mai, conflictul constituţional dintre Guvern şi Preşedinte privind refuzul lui Klaus Iohannis de a o revoca pe şefa DNA, Laura Codruţa Kovesi. Iniţial, termenul de dezbatere era 20 mai, însă CCR a devansat intempestiv data pentru 10 mai. Potrivit surselor G4Media.ro ar exista în acest moment o majoritate în favoarea ministrului Toader, dat fiind că judecător raportor în această cauză este chiar președintele CCR Valer Dorneanu, iar magistratul asistent care redactează raportul este Karoly Benke, care l-a avut conducător de doctorat pe actualul ministru al justiției, Tudorel Toader. 
Potrivit unor surse din preajma judecătorilor CCR, există o majoritate de 6 la 3 în favoarea admiterii solicitării Guvernului, deşi acţiunea iniţiată de ministrul Justiţiei Tudorel Toader este considerată “inadmisibilă de pe scaun” de majoritatea juriştilor consultaţi de G4media.ro. Alte surse susțin că majoritatea ar fi doar de 5 la 4. Prin urmare, potrivit surselor noastre, majoritatea CCR ar dori să declare că rolul preşedintelui este unul formal şi că şeful statului este obligat să accepte revocarea procurorului şef al DNA.

 

„Penalii” au devenit de azi grup vulnerabil: cine sunt cei 5 membri CNCD care au decis amendarea lui Klaus Iohannis pentru discriminarea „penalilor” (Republica)

Colegiul director al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării a decis miercuri, cu 5 voturi la 4, să îl amendeze cu 2.000 de lei pe președintele Klaus Iohannis pentru că a folosit cuvântul „penali” atunci când s-a referit la politicienii care atacă și discreditează DNA și conducerea sa. Grupul majoritar din Colegiu a considerat că termenul „penali” reprezintă „discriminare și încalcă dreptul la demnitate al persoanelor care se află în procedură judiciară fără a fi condamnate”.
Potrivit surselor Republica.ro, cei cinci care au considerat că termenul penali reprezintă discriminare sunt Thedora Bertzi, propusă de ALDE, și Luminița Gheorghiu, Cristian Jura, Maria Lazăr și Tatiana Sandu, ultimii patru fiind propuși de PSD în Consiliu. Înainte de a ajunge în CNCD, Tatiana Sandu a fost președinte al organizației de femei PSD Teleorman. Cei patru care au considerat că folosirea termenului de penali de către șeful statului se încadrează în limitele libertății de exprimare sunt președintele CNCD, Asztalos Csaba (UDMR), Haller Istvan (UDMR), Ilie Dincă (minorități) și Claudia Popa (PNL).
Jurnalistul Cristian Tudor Popescu consideră că, după ultimele decizii ale Consiliului Antidiscriminare, „unicul criteriu de judecată al CNCD e a fi sau nu pesedist”, adică „maxima vină de discriminare în acest moment în România e să nu fii pesedist”.
„Dl Iohannis ar trebui sancționat pentru discriminarea limbii române pentru că i-a adăugat un cuvânt inexistent”, a subliniat jurnalistul.Potrivit DEX-ului, penal nu e substantiv. E adjectiv. „Penal vine din latinescu poenalis, înseamnă care poate fi supus pedepsei, o persoană care poate fi sancționată. Penal e, prin urmare, o persoană sancționabilă”.

 

Dunărea, un culoar nevalorificat suficient. Cum facem din fluviul Dunărea o „autostradă“ a României? (Ziarul Financiar)

Fluviul Dunărea, portul Constanţa şi porturile fluviale româneşti joacă un rol important având în vedere că România se află la graniţa de est a UE, iar Dunărea şi portul Constanţa constituie puncte de intrare din şi spre Orientul Mijlociu şi Orientul Îndepărtat. 
România ar putea să facă din fluviul Dunărea o „autos­tra­dă” care să asigure o conexi­u­ne viabilă şi un culoar de acces spre Europa Centrală, în condiţiile în care infrastructura rutieră este slab dezvoltată, existând doar 750 de kilometri de autostradă, la fel ca reţeaua de cale fe­rată, unde trenurile de marfă circulă cu sub 20 km/oră.
„Dunărea este o bogăţie, ne leagă de Europa Centrală şi de lumea largă. Acest culoar are un potenţial ridicat, poate fi valorificat mai mult ca mijloc de transport şi resursă, putem mări capacitatea de mărfuri transportate. Este nevoie de mecanisme de asigurare a condiţiilor de trafic, de dragare şi alte elemente”, spune Bogdan Murgescu, istoric al economiei, profesor la Univer­si­tatea din Bucureşti. Transportul fluvial este mai ieftin decât cel rutier sau pe calea fe­rată şi poate să fie util pentru o mul­titudine de mărfuri.

 

Cum a fost reparat Peleșul cu sticlă de sifon și tul pentru sutiene (Adevărul)

Vasile Tănase, inginerul român care a coordonat lucrările de restaurare ale Castelului Peleş din perioada 1978 -1987, vorbeşte în premieră despre improvizaţiile uluitoare pe care le-a făcut la presiunile regimului comunist pentru a salva monumentul arhitectonic.
Fosta reşedinţă de vară a familiei regale, afectată de ciuperca merulius lacrymans, a fost închisă publicului începând cu anul 1975 şi până în 1989. În tot acest timp, la Sinaia a fost o adevărată desfăşurare de forţe, fiind implicaţi meşteri populari aduşi din Maramureş, Timişoara şi Comarnic, măicuţe de la mănăstirea Dărmăneşti, puşcăriaşi din Piteşti, muncitori de la Fabrica de Mobilă din Bucureşti, dar şi ingineri specialişti din cadrul Trustului de Construcţii Montaj Carpaţi Bucureşti.

Revista presei românești - 10 mai 2018
1103