Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ce am văzut în cea mai virusată campanie electorală (G4Media.ro)

dan-tapalaga.jpg

Jurnalistul Dan Tapalagă
Image source: 
g4media.ro

De la siguranță la speranță. Ce vor românii de la partide (România Liberă) - Efectele reale ale majorarii infime a preturilor carburantilor: nou val de scumpiri in 2021. "Este un atentat la puterea de cumparare" (Ziare.com) - Mare atenţie! România resimte problemele marilor branduri de modă din Marea Britanie: Peste 50 de fabrici locale de haine şi pantofi riscă să rămână fără comenzi, iar 10.000 de salariaţi, fără job (Ziarul Financiar) - Cum arată singurul aeroport ridicat de la zero după Revoluţie. Primul zbor va fi programat în 2021 (Adevărul)

 

De la siguranță la speranță. Ce vor românii de la partide (România Liberă)

Marea confruntare la alegerile parlamentare de duminică se va da între cele trei principale forțe politice, iar votanții acestora au caracteristici prin care se diferențiază sensibil unii de alții.

O companie de cercetare de piață, Reveal Marketing Research, a prezentat, în ultimele zile, portretele – robot ale votanților principalelor forțe politice naționale: PSD, PNL și USR – PLUS. Pentru o analiză cât mai fidelă, au fost urmărite caracteristicile acestor votanți în anul 2020 – pentru că, de exemplu, cel puțin în cazul PSD, se poate presupune că profilul acestora s-a modificat în ultimii ani.

Potrivit acestei analize comparative, simpatizanții PSD sunt cei mai puțin doritori de schimbare și cei mai orientați către stabilitate, în timp ce PNL și USR – PLUS ar vota mai ales pentru schimbare, observă România Liberă.

 

Ce am văzut în cea mai virusată campanie electorală (G4Media.ro)

Comportamentul candidaților, peisajul electoral, temele de campanie au fost, în ultimele patru săptămâni virusate, total distorsionate de cea mai gravă pandemie din ultimele decenii. Unii spun că alegerile nu trebuia să aibă loc în decembrie și că ne va paște o nouă explozie de corona. Alții susțin că nu exista de fapt nici o soluție și că amânarea lor până în martie, când numărul de infectări ar putea fi chiar mai mare, complica și mai rău lucrurile. Ce am văzut și merită reținut din campania electorală pentru alegerile parlamentare din 2020? Jurnalistul Dan Tăpălagă punctează în articol momentele esențiale.

Campania electorală s-a desfășurat atipic din cauza epidemiei: mai puțin contact direct cu alegătorii, fără obișnuitele evenimente electorale (concerte, mitinguri, băi de mulțime). În schimb, candidații s-au mutat în platourile televiziunilor și au investit mai mult în online, rețele de socializare etc.

Teme economice importante (răspunsul guvernului la criză, destinația fondurilor UE, creșterea pensiilor), problema corupției și a reformelor din justiție, alte probleme importante au căzut în plan secund. Agenda publică a fost ocupată aproape în totalitate de gestionarea pandemiei, de imagini cu spitalele arhipline, de vaccinare sau de alte subiecte referitoare la coronavirus.

 

Efectele reale ale majorarii infime a preturilor carburantilor: nou val de scumpiri in 2021. "Este un atentat la puterea de cumparare" (Ziare.com)

2021 va veni cu noi scumpiri pentru toate produsele aflate la raft, dupa ce statul roman a anuntat noi majorari la accizele pentru combustibili.

O scumpire a litrului de benzina sau motorina, chiar si cu 5 sau 6 bani, se va vedea in preturile de achizitie de care romanii se vor lovi, avertizeaza atat transportatorii rutieri din Romania cat si specialistii in economie.

"Majorarea accizei la motorina se va vedea in cresterea pretului produselor la raft, intrucat transportatorii rutieri vor trebui sa-si renegocieze contractele pentru a include aceasta majorare in tarifele de transport. Pentru firmele de transport rutier este vital ca statul sa returneze la timp taxa pe valoarea adaugata (TVA) pentru a nu presiune pe fluxul de bani, atat pentru transportatorii rutieri straini, cat si pentru cei romani care solicita rambursarea", ne-au declarat reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

De aceeasi parere este si economistul Mircea Cosea care spune ca aceasta majorare va avea un efect in lant pe segmentul de consum, dar cu toate acestea, majorarea accizei era necesara din punct de vedere al economiei per ansamblu.

Profesorul in economie considera ca, desi puterea de cumparare a romanilor va scadea, ei nu se vor orienta catre produse de calitate, ci mai degraba tot catre cantitate.

 

Mare atenţie! România resimte problemele marilor branduri de modă din Marea Britanie: Peste 50 de fabrici locale de haine şi pantofi riscă să rămână fără comenzi, iar 10.000 de salariaţi, fără job (Ziarul Financiar)

România este unul dintre principalii furnizori din Europa ai marilor bran­duri britanice de modă Debenhams, Topshop, Dorothy Perkins sau Wallis, care în ultima săptămână au anunţat închi­de­rea magazinelor sau intrarea în inca­pa­citate de plată. Astfel, aceste probleme generate de pandemie, dar nu numai, se răsfrâng asupra producţiei locale de textile, unele fabrici din România lucrând exclusiv cu grupuri britanice. În total, peste 50 de fabrici locale de haine şi pantofi riscă să rămână fără comenzi, iar 10.000 de salariaţi şi-ar putea pierde jobul din cauza lipsei comenzilor, scrie ZF.

 

Cum arată singurul aeroport ridicat de la zero după Revoluţie. Primul zbor va fi programat în 2021 (Adevărul)

România a construit un singur aeroport în ultimii 30 de ani, iar acesta va fi dat în folosinţă abia în vara anului viitor. Noul aeroport va constitui o concurenţă şi pentru cele mai mari şi cele mai importante aeroporturi din România, cel de la Bucureşti şi cel de la Cluj.

Aeroportul din Braşov este finalizat în proporţie de peste 90%, iar în prezent mai sunt de rezolvat doar câteva detalii şi finisajele.

Se pare că primele zboruri internaţionale de la Aeroportul Internaţional Ghimbav Braşov vor fi către Budapesta, München, Bergamo, Istanbul sau Tel Aviv. Nu vor lipsi, se pare, nici cursele interne, iar Bucureşti, Oradea sau Iaşi sunt cele mai cerute.