Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Atacul clonelor lui Șoșoacă (PressOne)

Codruța Simina de la PressOne a descoperit în ultimele două săptămâni că prezența senatoarei Diana Șoșoacă pe Facebook este gonflată artificial de cel puțin 15 pagini create și administrate din afara României, din țări precum Vietnam, Filipine, India sau Republica Dominicană.

În articolul intitulat Atacul clonelor lui Șoșoacă aflăm că însumate, cele 15 pagini au o audiență de aproape trei ori mai mare decât canalul ei asumat oficial de comunicare scrie jurnalista. Și toate se ocupă să injecteze cu succces conținut conspiraționist preluat din Sputnik România Moldova și alte site-uri care publică falsuri pe bandă și live-urile ei.

O parte din aceste pagini acționează concertat, postând constant live-urile senatoarei pe un grup public de Facebook, Diana Iovanovici Șoșoacă Group, cu peste 55.000 de membri. În plus, o parte din paginile menționate mai fac ceva: postează constant conținutul unui singur site, newsfloe.com, al cărui deținător este secret.

Amplificarea artificială a conținutului pe rețelele sociale creează vizibilitate suplimentară și echo chambers – adică locuri în care utilizatorii sunt expuși la conținut care le confirmă în mod repetat propriile credințe, spune Mihnea Dumitru, specialist în comunicare și consultant politic.

Știri și conturi false, rețeta de succes a chemării la proteste pe grupurile de Facebook asociate AUR (Buletin de București)

Jurnaliștii au observat că activitatea pe grupurile susținătorilor AUR a crescut considerabil de când au început protestele antirestricții. Printre postări, au identificat mai multe știri false care îndeamnă la protest, conturi care folosesc poze de pe internet și care publică articole care dezinformează, dar și poze care prezintă informația într-un mod trunchiat. Conform Crowdtangle, în ultimele 24 de ore, videourile publicate de paginile George Simion, Luis Lazarus-Zeus Tv, Diana Iovanovici Șoșoacă- Oficial și Romania TV au fost cele mai distribuite din România. De exemplu, unul dintre video-urile postate de George Simion pe 29 martie a fost vizionat de peste 1.2 milioane de ori și distribuit de 44 mii de persoane.

Grupurile de pe Facebook sunt un alt spațiu unde se discută intens despre protestele antirestricții. Acolo, însă, nu mai e atât de clar de unde vine informația și cine e în spatele ei. Am analizat activitatea din ultimele trei zile de pe 5 grupuri AUR* și am descoperit că fiecare dintre ele conține fake news, postări care prezintă informații într-un mod trunchiat sau conturi false care contribuie la dezinformare.

Portretul manifestantului de la protestele faţă de restricţiile anti-COVID (Adevărul)

„Avem tipul cetăţeanului nemulţumit care nu acceptă o idee, o ideologie, care are propriile sale principii şi valori, şi, în concluzie, nu este de acord cu unele decizii care contravin principiilor sale. Ei sunt de obicei cetăţeni care înţeleg rolul democraţiei şi sunt paşnici la orice miting, protestează fără ameninţări, agresivitate fizică şi fără înjurături sau vulgarităţi. Apoi mai avem şi protestatarul antisocial, care este demn de subliniat, deoarece este imprevizibil şi periculos, deosebit de periculos. Sunt persoane cu comportament tipic agresiv, care încalcă orice normă socială şi care sunt capabile de violenţe fără limite. El nu este niciodată singur, ci acţionează în grup. Este organizat. Iar forţa grupului îl determină să exercite acte antisociale care pot pune în pericol viaţa altora şi chiar propria sa viaţă. El se simte foarte puternic şi este capabil de acţiuni de vandalism, incendieri, vătămări corporale etc., acte premeditate şi atent elaborate, deloc spontane”, este portretul făcut manifestantului de luni seara, de către psihologul Mihai Copăceanu.

Avem şi categoria celor care au strigat «Asasinii!» în faţa spitalelor în care sunt trataţi oamenii infectaţi cu SARS-CoV-2. Pe aceştia îi caracterizez simplu ca fiind idioţi, dar cu «i» mare spune sociologul Mircea Kivu citat de Adevărul.

Generația În Neștire (CTP Republica.ro)

M-am uitat cu atenție la cum arată acești manifestanți însetați de „Libertate!”. Ce m-a înfiorat e că majoritatea lor covârșitoare sunt tineri, stimați cititori. Cei mai mulți, în jurul vârstei de 20 de ani. Viguroși, tunși viking, plesnind de energie, filmând și filmându-se întruna cu smartfoane. Sunt cu toții crescuți după 1989.

Ei nu știu ce e aceea o dictatură.Nu știu ce e aceea libertate. Nu știu ce înseamnă un virus, o boală ucigătoare, spitalul. Nu știu să vorbească, nu știu să gândească, nu știu decât să hăulească, la comandă, fără să înțeleagă prea mult ce. Sunt generația care trăiește În Neștire.

Sunt produsul educației, mai exact al ignoranței primite acasă și la școală. Am văzut acum în stradă doar câteva mii. Din păcate, păcatele părinților, sunt mult mai mulți.Sunt copiii României din ultimele 3 decenii, pe care n-au făcut-o ei, ci părinții lor. Nu vreau să mă gândesc, gândiți-vă dumneavoastră, cum va arăta România următorului deceniu, 3 e deja prea mult.  România generației În Neștire.

Ce spun analiştii bancari de la Bucureşti despre creşterea cursului leu/euro din ultima perioadă şi unde va ajunge? Ziarul Financiar

Care scrie că estimările indică un curs de 4,92-4,95 lei/euro. Ciprian Dascălu, economistul-şef al BCR susține că deprecierea vine pe o tendinţă globală de aversiune la risc. Ne menţinem prognozele de 4,90 la finalul lunii iunie şi de 4,95 pentru finalul anului iar Valentin Tătaru, economistul-şef al ING Bank spune că nu vom asista la o depreciere prelungită a leului şi în general ne menţinem prognoza pentru un curs leu/euro de 4,92 atât la jumătatea, cât şi la finalul lui 2021.

Dacia Spring și când sosesc în showroom primele exemplare (Profit.ro)

Campania de lansare a automobilului electric Spring a ajuns în faza în care Dacia se pregătește să deschidă comenzile propriu-zise, după ce pe 20 martie a dat startul rezervărilor (precomenzi). Cei care au plătit 100 de euro pentru o rezervare vor avea prioritate, dar va putea comanda o mașină orice client care este dispus să plătească avansul și să aștepte cel puțin câteva luni până la livrare. Directorul Dacia, Mihai Bordeanu, a declarat pentru Profit.ro că în luna mai vor fi lansate deja comenzile, care presupun prezența clientului la un dealer, semnarea unui contract și plata unui avans. Valoarea acestui avans este de 5% din prețul total al mașinii, adică minimum 905 euro. Prețul trebuie plătit indiferent dacă mașina va fi cumpărată cu ajutorul Rabla Plus, unde se acordă o subvenție de până la jumătate din prețul mașinii.