Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


În adâncurile pandemiei. Cum arată realitatea pe care am obosit s-o vedem (Recorder)

ati.jpg

Reportaj în secția ATI a Spitalului Universitar din București.
Image source: 
recorder.ro

Semnele de întrebare legate de tragedia de la Spitalul Victor Babeș: la ce oră s-a produs incidentul soldat cu moartea a trei pacienți? (G4Media) - Care este povestea TIR-urilor transformate în unități mobile de Terapie Intensivă care au ajuns în curțile mai multor spitale COVID din țară? (HotNews) - Afacerea SERINGA (Rise Project)

Semnele de întrebare legate de tragedia de la Spitalul Victor Babeș: la ce oră s-a produs incidentul soldat cu moartea a trei pacienți? (G4Media)

Moartea celor trei pacienți din unitatea mobilă de la Spitalul Victor Babeș din Capitală este însoțită de mai mutle semne de întrebare, legate atât de cauza defecțiunii de la aparatele de ventilare, cât și de momentul producerii incidentului.

Ministerul Sănătații a anunțat incidentul printr-un comunicat oficial de presă la ora 20.44. Ministerul arăta la acel moment că a fost informat prin Centrul Operativ pentru Situații de Urgență că trei pacienți și-au pierdut viața la Unitatea Mobilă de Terapie Intensivă, operaționalizată sub coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență (Ministerul Afacerilor Interne), operată tehnic de Institutului Național Victor Babeș (PMB / ASSMB). Ministerul Sănătății nu a specificat ora producerii incidentului, dar arăta că ”ministrul Sănătații a fost la fața locului și s-a informat despre starea pacienților și asupra cauzelor incidentului”.

Pe de altă parte, presa a început să primească informații neasumate despre incident în jurul orei 19.20.

Ministrul Vlad Voiculescu a anunțat luni noaptea pe Facebook că a aflat despre ”problemele de la spitalul Victor Babeș” în jurul orei 18:30.

Raed Arafat a spus că ”în jurul orei 16.25” a apărut problema creșterii presiunii la TIR-ul mobil de la Victor Babeș, el a aflat ”după orele 17.00” și ”ulterior am luat legătura cu ministrul Voiculescu. Dânsul m-a sunat după ora 18 și i-am explicat toată situația, deja era anunțat”.

G4Media a aflat, pe surse, că firma care asigura mentenanța instalației de oxigen din tirul ATI de la spitalul Victor Babeș, unde au decedat trei persoane, este Medist SRL, compania deținută de fosta soție și fiul fostului ministru PNL al Finanțelor, Sebastian Vlădescu. Contractul de mentenanță ar fi încheiat între Medist SRL și Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU).

 

Care este povestea TIR-urilor transformate în unități mobile de Terapie Intensivă care au ajuns în curțile mai multor spitale COVID din țară? (HotNews)

Trei din cei 8 pacienți COVID-19 care erau internați în unitatea mobilă de Terapie Intensivă de la Spitalul Victor Babeș din București, pusă în funcțiune sâmbătă, de fapt un TIR dotat cu aparatură ATI, au murit luni seară. Departamentul pentru Situații de Urgență a transmis că toate ventilatoarelor din TIR-ul ATI au intrat în avarie, iar reprezentantul firmei distribuitoare a ventilatoarelor, sosit la fața locului , a refuzat intrarea în unitate, în final plecând. Tragedia are loc la nici două luni după ce TIR-ul ATI de la Institutul Marius Nasta din București a fost la un pas de dezastru. Atunci, un generator s-a aprins și a scos fum.

TIR-urile au fost donate vara trecută Inspectoratului pentru Situații de Urgență în urma unei campanii umanitare derulate de Fundațiile SMURD și Mereu Aproape. Pentru dotarea lor s-au alocat și bani de la Guvern. Unele dintre ele au avut nevoie de reparații la scurt timp după ce au fost achiziționate. La Botoșani, spre exemplu, TIR-ul ATI a fost scos temporar din uz după ce a plouat pe el.

România are, în acest moment, 5 astfel de unități mobile de Terapie Intensivă.

 

În adâncurile pandemiei. Cum arată realitatea pe care am obosit s-o vedem (Recorder)

Reportaj VIDEO în secția ATI a Spitalului Universitar din București.

Asistenta Petruța Rădanță tocmai a ieșit din zona roșie și s-a dezechipat. Îi lucește fața de la sudoarea îmbibată în piele și i se văd urmele măștii care i-a stat strânsă pe gură: „E ora 22 și mai urmează încă trei runde până dimineață la 7”.

Rundele sunt intervalele de trei ore în care asistentele ies și intră în zona unde se află pacienții COVID cu forme severe. Ele duc greul secțiilor ATI.

Privite din exterior, prin peretele de sticlă, aceste femei cu costume și ochelari de protecție par niște scafandri scufundanți în adâncul unui ocean. Mai ies din când în când să tragă aer în piept, apoi se scufundă din nou, să salveze ce se mai poate salva.

Recorder a petrecut o noapte de gardă cu asistentele de la Spitalul Universitar, ca să vedem prin ochii lor cea mai dură perioadă a acestei crize sanitare. Sunt imagini cu un puternic impact emoțional, care ne obligă să privim realitatea în față.

La momentul publicării materialului, numărul pacienților COVID internați la ATI a trecut de 1.500.

 

Afacerea SERINGA (Rise Project)

Urgența. Livrarea seringilor pentru campania națională de vaccinare împotriva COVID-19 a întârziat mai bine de două luni, deși n-a fost organizată o licitație pentru cumpărarea lor.

Decizia. Guvernul a aprobat achiziția publică a 10 milioane de seringi pe 5 noiembrie 2020, prin ordonanță de urgență. Primele seringi – 250 de mii de bucăți – au ajuns în țară, din Qatar, abia pe 16 ianuarie 2021, când începuse deja a doua etapă din programul de vaccinare.

Armata. Articolele medicale au fost aduse cu un avion militar care transportase soldați la o misiune NATO în Irak pentru combaterea terorismului. Implicarea Armatei în transportul seringilor, deși nu era prevăzută în contractul inițial, a viciat procedura de achiziție publică, susțin experții consultați pe marginea acestui subiect.

Rezultatul. Unele spitale își cumpără singure, mai ieftin, seringile necesare. Compania care a câștigat contractul guvernamental poate obține, la final, un profit de 2,8 milioane de lei. Câștigul estimat de pe urma acestui contract reprezintă aproape 80 la sută din profitul cumulat de companie în opt ani de existență.

Investigația, aici.