Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Moartea în TIR. Marii absenți și marile întrebări (SpotMedia)

dogioiu.jpg

Ioana Ene Dogioiu
Image source: 
spotmedia.ro

10 întrebări și răspunsuri esențiale despre tragedia de la Spitalul Victor Babeș și de ce ea "se poate repeta în orice moment" (HotNews) - Riposta colegilor inginerului acuzat că n-a intrat în TIR-ul ATI: „8 aparate au dat în același timp alarmă de presiune înaltă. Nu putea face nimic” (Libertatea) - Arafat: „Nu înțeleg de ce în România când se întâmplă ceva atacăm un lucru în mod obsesiv până îl distrugem” (PressOne)

Moartea în TIR. Marii absenți și marile întrebări (SpotMedia)

De când s-a produs nenorocirea de la Spitalul “Victor Babeș”, niciuna dintre autorități nu a reușit să comunice ceva cu adevărat relevant. Cele mai importante informații lipsesc, atrage atenția Ioana Ene Dogioiu.

De ce a crescut presiunea oxigenului până la limita la care s-au oprit ventilatoarele? Este o întrebare esențială pentru că în România, în acest moment, mai funcționează și alte TIR-uri de același fel.

A fost așadar o problemă tehnică? Dacă da, una punctuală sau una structurală, care poate lovi oricând din nou? Este deja știut că aceste TIR-uri nu sunt concepute pentru utilizare continuă pentru perioade lungi, ci pentru intervenții punctuale pe durată limitată, în caz de catastrofe.

Dacă nu a fost o problemă tehnică, ci o eroare umană, a fost ea provocată de insuficienta instruire a celui care a comis-o? Restul sunt mai instruiți sau se impune o revenire rapidă?

Lipsesc nu doar informații, ci și persoane.

Principalul absent e Primarul general al Capitalei. În utimele 5 zile, 3 dintre spitalele administrate de Primărie au fost în mijlocul unor scandaluri importante, între care “Foișor” și “Victor Babeș”.

Și mai lipsește ceva: asumarea

Bun sau rău, inspirat sau nu, dictator sau nu, singurul dispus să își asume decizii și consecințele lor este Raed Arafat.

În rest, de la premier, la ministrul Sănătății și președinte, toți stau pitiți și explică de după corcoduș de ce nu e vina lor și cum nu au decis ei. Nicușor Dan nici pitit nu e. Primarul general pur și simplu nu există. Președintele Iohannis de această dată nici condoleanțe familiilor nu a transmis.

Derobare totală a celor mai votați oameni ai acestei țări. Ca să ne mirăm apoi că lumea nu mai merge la urne. Pentru că aleșii dispar când e mai mare nevoie de ei.

Integral pe SpotMedia.

 

10 întrebări și răspunsuri esențiale despre tragedia de la Spitalul Victor Babeș și de ce ea "se poate repeta în orice moment" (HotNews)

În total, în România avem 5 unități mobile de Terapie Intensivă - TIR-uri dotate cu aparatură ATI. 3 dintre ele sunt în acest moment instalate în curtea unor spitale din București: TIR-ul de la Spitalul de Boli Infecțioase și Tropicale Victor Babeș, sigilat după incidentul de aseară, în care au murit 3 pacienți, cel din curtea Institutului de Pneumoftiziologie Marius Nasta și TIR-ul din curtea Spitalului Sfântul Ioan.

Drama petrecută ieri la Spitalul de Boli Infecțioase și Tropicale Victor Babeș din București "se poate întâmpla în orice moment, oricând", avertizează surse medicale din spitale COVID-19.

Pe lângă clădirile și instalațiile vechi și pe lângă deficitul de personal medical, unul dintre motivele mai puțin cunoscute public este și faptul că spitalele au foarte multă aparatură, iar ultimul an de pandemie a însemnat pentru spitalele COVID dotarea cu aparatură în plus, mai ales în secțiile de Terapie Intensivă, pentru că în multe spitale era deficit. Cu toate acestea, numărul angajaților care asigură suportul tehnic a rămas același, a explicat Beatrice Mahler, medic pneumolog și managerul Institutului de Pneumoftiziologie Marius Nasta din București, pentru HotNews.ro.

Cu toate acestea, numărul angajaților care asigură suportul tehnic a rămas același, a explicat Beatrice Mahler, medic pneumolog și managerul Institutului de Pneumoftiziologie Marius Nasta din București, pentru HotNews.ro. Beatrice Mahler atrage atenția că personalul și partea tehnică a unui spital "trebuie ajustate în concordanță cu dotarea pe care o are un spital și cu nevoia pe care o are echipa medicală, pentru a avea întotdeauna aparatură funcțională, care să lucreze în parametri, dar pentru care medicul să nu fie nevoit să devină și inginer. Trebuie să aibă inginer în echipă, care să îl ajute să își desfășoare activitatea medicală conform dotării pe care o are spitalul și să utilizeze aparatura respectivă."

Aflați din articol cine a achiziționat TIR-urile dotate cu aparatură ATI; cum ajunge un astfel de TIR în curtea unui spital COVID-19, cum este pus în funcțiune, cine face mentenanța; cine a livrat ventilatoarele din unitatea mobilă de la Spitalul Victor Babeș și dacă TIR-urile ATI sunt conectate la instalația de oxigen a spitalului sau există o sursă separată.

La momentul incidentului de luni, un reprezentant al firmei distribuitoare a ventilatoarelor - Medist SRL - se afla în curtea spitalului, dar a refuzat să intre în TIR-ul ATI, de teamă că în interior erau tratați pacienți COVID, iar în final a plecat, potrivit Departamentului pentru Situații de Urgență. Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, a îndemnat luni, într-o conferință de presă, să se aștepte rezultatele anchetei oficiale și să nu se arunce vina pe acest angajat.

 

Riposta colegilor inginerului acuzat că n-a intrat în TIR-ul ATI: „8 aparate au dat în același timp alarmă de presiune înaltă. Nu putea face nimic” (Libertatea)

Mărturii din firma Medist SRL, cea care a importat și instalat ventilatoarele americane Zoll, care s-au oprit luni seară în TIR-ul ATI instalat în curtea de la „Victor Babeș”. În urma incidentului, trei oameni au murit. Libertatea a intrat în contact cu un om din firmă, care a prezentat faptele, așa cum sunt ele văzute din perspectiva angajaților.

Omul de mentenanță de la Medist era întâmplător în spital. Pentru că firmei i se semnalase faptul că în TIR-ul ATI unul dintre ventilatoare nu funcționează. „Nu se alimentează, ni s-a zis”. S-a dus la «Babeș» luând cu el un ventilator de schimb. „Niciun ventilator nu se repară într-un TIR sau în salon. Nu e, pur și simplu, loc. Și nu asta e procedura medicală”.

Ventilatorul reclamat a fost scos afară și decontaminat. Aceasta este procedura. Colegul nostru a văzut că nu fusese alimentat bine aparatul la intrarea în priza cu trei picioare. Nu avea altceva. Dar inginerul a mai sesizat ceva. A văzut pe ecranul acestui aparat alarma galbenă de presiune înaltă. Le-a spus celor dinăuntru că e o problemă cu presiunea. „Dar imediat s-a auzit cum intră toate cele 8 ventilatoare în alarmă de presiune înaltă”, continuă relatarea sursei. Instrumentele medicale care asigurau suportul de oxigen al pacienților s-au oprit. „În acel moment, nu avea ce să facă. Da, el s-a pierdut. Și nu a intrat în TIR-ul ATI. Dar nu avea ce să facă. Nu are ce căuta un inginer între medici, când ei încearcă să alimenteze manual cu oxigen pacienții”.

 

Arafat: „Nu înțeleg de ce în România când se întâmplă ceva atacăm un lucru în mod obsesiv până îl distrugem” (PressOne)

Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a stat de vorbă cu PressOne despre ultimele incidente legate de spitalele Covid și de camioanele folosite pe post de unități mobile, România fiind singura țară din UE care a făcut această alegere.

Iată principalele idei ale discuției:

Raed Arafat: firma turcească producătoare a TIR-urilor ATI face echipament la standard NATO;

Presiunea pe sistemul sanitar a dus la probleme, dar mortalitatea Covid din România e în media europeană;

Oamenii nu mai vin la spital pentru că sunt speriați de lucrurile exagerate pe care le văd la televizor sau în mass-media;

Între a crea disconfort și a salva o viață, noi ne-am concentrat pe a salva vieți

Nu ne-am consultat neapărat cu psihologi când am luat deciziile, dar ar trebui să o facem de acum încolo

Relaxarea va depinde de reușita vaccinării

Timpul nu ne permite și situația nu ne permite să așteptăm să luăm decizii perfecte.