Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Metroul din Varșovia și lecția poloneză de absorbit fonduri europene pentru mari proiecte de infrastructură

În timp ce Comisia Europeană și Guvernul României vorbesc două limbi diferite atunci când vine vorba de banii pentru extinderea rețelei de metrou în București, la Varșovia autoritățile au deja pregătite proiecte care să completeze investițiile ce se derulează la această oră pentru infrastructura subterană de transport public.

Criticile instituțiilor europene la adresa măsurilor care ar putea submina statul de drept în Polonia sunt diluate cu laude la adresa strategiilor actuale de absorbție a fondurilor comunitare pentru investiții în domeniul public.

Statisticile europene arată că Polonia și România se numără printre principalii beneficiari ai fondurilor comunitare, cu diferențe semnificative în privința sumelor primite. Sertarul polonez cu mari proiecte de dezvoltare regională care obțin finanțare de la Bruxelles este, la rându-i, mult mai consistent.

constructii1-naszemiasto.pl_.jpg

Constructori la metrou
Image source: 
NaszeMiasto.pl
  • În capitala Poloniei, construcția metroului a început mai târziu ca în cazul nostru. 

  • Cu toate acesta, investițiile europene în această rețea numără în prezent peste 1,5 miliarde de euro.

  • Patru proiecte de infrastructură au beneficiat de asistența financiară a Comisiei Europene. 

  • O primă secțiune a metroului din Varșovia a fost inaugurată în 1995, iar în 2008 a fost definitivată prima linie cu fonduri europene. 

constructii2-naszemiasto.jpg

Constructori in site, la metrou
Image source: 
NaszeMiasto.pl

Polonezii s-au apucat acum de construirea celei de-a doua artere a metroului. Aceasta presupune extinderea de la centru către vest și este în curs de construcție, după ce aproximativ 432 de milioane de euro au fost aprobați în acest sens din Fondul European de Coeziune, după cum a precizat Maciej Fijalkovski, directorul Departamentului pentru fonduri și politici europene din cadrul Primăriei Varșovia. El este de părere că într-o administrație locală, cea mai importantă ramură este managementul fondurilor europene, în pofida numeroaselor controale, ajustări și regulamente de implementare și audit. De asemenea, o atenție deosebită este acordată proiectelor strategice ale căror documentații sunt pregătite înainte ca programele operaționale să fie structurate la nivel central și european.

maciej-foto-press.warszawa.jpg

Maciej Fijalkovski
Maciej Fijalkovski
Image source: 
Press Warszawa

Maciej Fijalkovski:În 2016 am început să construim traseul pentru 6 stații, 3 la est, 3 la vest [n.r. a doua linie a metroului]. Acest proiect este aproape terminat, în 2019 va fi deschis publicului. Ce este important este că în următoarele 2-3 săptămâni vom semna o serie de contracte care prelungesc a doua linie cu încă 8 stații. După toate investițiile, vom avea 21 de stații, gata până în 2022.

Reporter: Câți oameni lucrează pentru scrierea și implementarea proiectelor europene în departamentul pe care îl coordonați?

Maciej Fijalkovski:În total suntem 50 de oameni responsabili pentru toate proiectele de investiții în oraș, în legătură cu fondurile europene. Mai avem și alte departamente responsabile de fonduri structurale, iar un număr similar de oameni lucrează acolo. Cu privire la metrou, sunt 2-3 persoane care lucrează exclusiv pentru banii europeni. Municipalitatea din Varșovia are un sistem de bonusuri pentru funcționarii care lucrează cu fonduri europene. În general, să lucrezi cu fonduri europene este cel mai provocator, cel mai eficient lucru, cu orientare spre rezultat.”

Reporter: Care este drumul unui proiect european, de la pregătirea documentației până la răspunsul din partea Uniunii Europene?

Maciej Fijalkovski: „În cazul Poloniei, din momentul în care avem proiectul pregătit, cred că este posibil ca în 6-9 luni să avem acordul Comisiei pentru acordarea fondurilor pentru investițiile majore. Sigur că e vorba de proiecte costisitoare, valoarea lor depășește sute de milioane de euro, așa că avem nevoie de o analiză financiară. Noi, aici în Varșovia, pregătim întotdeauna proiectele înainte ca programele de finanțare să fie disponibile. Nu orice beneficiar poate face treaba asta. Noi putem și o facem. ”

Reporter: Este vreun organism intermediar care să acorde puncte înainte ca proiectul să fie trimis la Uniunea Europeană?

Maciej Fijalkovski: „Avem un sistem mixt. Este o listă de proiecte identificate ca fiind strategice, iar metroul este unul dintre ele, așa că nu trebuie să intrăm în competiție atunci când vine vorba de proiecte strategice. Știm că finanțarea este rezervată și trebuie să pregătim documentația în timp util.” 

Reporter: Este metroul popular în Varșovia?

Maciej Fijalkovski: „Avem o populație de 1,8 milioane de cetățeni. Avem o medie de 600.000 de călătorii. Ceea ce observăm este că anul trecut au fost aproape 200 de milioane de călătorii. Ne așteptăm ca odată cu deschiderea celei de-a doua linii a metroului să ajungem la o cifră de 216-218 de milioane de călătorii pe an. Metroul are o cotă de 20-22% în rândul întregii oferte de transport public. Metroul va fi mai popular după ce a doua linie va fi finalizată.”

interior1.jpg

Interior metrou
Interior metrou

Linia a doua a metroului din Varșovia ar trebui să aibă la final o lungime de 32 de km. Comisia Europeană anunță că întregul proces este completat și de achiziționarea de material rulant nou, care ar putea mări  atractivitatea transportului public ecologic în capitala poloneză. Proiectul curent presupune și achiziționarea de  17 trenuri noi de metrou, ce urmează a fi puse la dispoziţia autorităților locale ca parte a pachetului de investiții, iar 15 dintre acestea vor înlocui vechile unități. Planurile sunt în curs de dezvoltare și pentru construirea unei a treia artere, prilej pentru cei doi candidați principali la primăria Varșoviei să își creioneze strategiile de campanie. 

„Alegerile vor avea loc pe 21 octombrie, iar cei doi candidați, Rafał Trzaskowski, din partea Platformei Civice și Patryk Jaki, din partea Partidului Lege și Justiție, lansează teme cu privire la viitorul metroului din Varșovia sunt din ce în ce mai aprige. În timp ce candidatul conservator plusează cu mai multe linii de metrou, oponentul său urmărește planurile administrației actuale pe ideea fondurilor europene. Potrivit unor studii, Varșovia are deja unul dintre cele mai eficiente sisteme de transport public din Europa. Aș spune că strategia mai puțin realistă aparține lui Patryk Jaki, mai ales pentru că este un proces anevoios în privința construcției liniilor de metrou, în Varșovia, un oraș distrus în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, cu obstacole subterane. De partea cealaltă, Trzaskowski este mult prea modest, poate că are nevoie de o strategie îmbunătățită. Este o dezbatere între continuare sau revoluție”, a precizat Karol Pawlowicki, jurnalist la RMF FM, cel mai ascultat post de radio din Polonia.

Polonia este cel mai mare beneficiar al asistenței acordate de Uniunea Europeană, după ce blocul comunitar i-a alocat 82,5 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020. La ora actuală, statul polonez a absorbit peste 13 miliarde de euro numai din alocările specifice Politicii de Dezvoltare Regională, cele mai importante investiții publice fiind derulate de administraţia publică din Varșovia.

 

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și RFI România în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio. Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Articol scris de Lucian Bălănuţă, jurnalist, corespondent RFI România în Iaşi.


1228