Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Primul concurs internaţional rezervat femeilor dirijoare (Interviu)

img_20190124_121615.jpg

Dirijoarea Debora Waldman, presedintele juriului Frédéric Chaslin, presedinta-fondatoare MAWOMA Clémence Guerrand si Cyrille Vigneron, PDGul firmei Cartier
Dirijoarea Debora Waldman, presedintele juriului Frédéric Chaslin, presedinta-fondatoare MAWOMA Clémence Guerrand si Cyrille Vigneron, PDGul firmei Cartier
Image source: 
Vasile Damian

La Paris a fost prezentat presei „Primul concurs mondial itinerant consacrat femeilor dirijoare”. Botezat MAWOMA – de la Music And Women Maestra – concursul inedit începe în aprilie şi se va derula în 6 oraşe de pe 5 continente: Viena, Rio de Janeiro, Los Angeles, Johannesburg şi Sydney. Finala va avea loc la Paris în luna noiembrie. Iniţiativa îi aparţine unei pianiste franceze.

Clémence Guerrand, 37 de ani, este pianista la originea proiectului şi preşedinta-fondatoare a lui MAWOMA. Am întrebat-o de ce era nevoie de acest concurs inedit? „Organizăm acest concurs din cauza absenţei femeilor din rândul dirijorilor orchestrelor de muzică clasică. Cifrele grăiesc de la sine: pe scenele internaţionale există 586 de dirijori şi doar 21 de dirijoare. M-a frapat foarte mult acest lucru pentru că sunt pianistă şi mi-am zis că trebuie să fac ceva”.

Vasile Damian: De ce lipsesc femeile? Nu se prezintă la concursuri? Este lumea muzicii clasice macistă?

C.G.:”Femeilor le lipsesc modelele ori acest lucru este foarte important în muzica clasică. Ca dirijor, ai chef să faci carieră cu cât ai un model, o referinţă, de urmat. Eu de exemplu, ca pianistă, mi-am putut imagina că într-o bună zi voi deveni o Martha Argerich sau Maria Joao Pires. Ele au fost modelele mele foarte puternice şi acest lucru m-a ajutat, mi-a dat încredere şi m-a încurajat. Cred însă, aşa cum aţi remarcat-o şi Dvs, că există şi problema macismului. Există orchestre care au refuzat să fie dirijate de femei, lucru care mi se pare extraordinar. E clar deci că macismul există şi sper ca acest concurs să schimbe mentalităţile”.

V.D.: Si ce părere aveţi dacă s-ar introduce, dacă s-ar fixa, cote de femei-dirijoare? Aţi fi de acord cu acest lucru?

C.G.:”Personal nu sunt pentru cote. Cotele sunt foarte bune în lumea întreprinderilor. In lumea muzicii clasice, dirijorii sunt rari deci nu există un surplus demografic, nu e nevoie să impunem o mie de dirijoare. E o meserie rară şi diferită de ceeace se vede în rest. Nu e ca şi cum ai vrea să dirijezi o marcă de lux sau societatea EDF. Sunt deci contra cotelor pentru că a impune femei numai pentru că sunt femei, nu are sens. Cu riscul de a şoca anumiţi oameni, îmi asum complet această poziţie. Eu consider că important este talentul, personalitatea, calitatea umană şi dragostea pentru muzică”.

V.D.:Ce o să faceţi după concurs? Cum veţi ajuta sau sprijini mai departe participantele, câştigătoarele?

C.G.:”E adevărat că acest concurs serveşte înainte de toate ca să le pună pe participante în lumina reflectoarelor pentru a le propulsa spre o carieră. Am cerut însă diverselor orchestre cu care vor juca dirijoarele să fie mai mult partenere decât doar simple însoţitoare de-a lungul diverselor etape. Le-am cerut să se angajeze alături de MAWOMA, să le sprijine pe viitoarele „maestra” în carierele lor respective. In particular, le-am cerut orchestrelor ca timp de doi ani să le producă pe aceste dirijoare în cadrul programelor lor artistice. De partea noastră, le vom integra pe aceste dirijoare în comitetele artistice şi în viitoarele jurii ale concursului MAWOMA”.

V.D.: Am întâlnit-o la conferinţa de presă de prezentare a primului concurs mondial itinerant consacrat femeilor dirijoare pe Debora Waldman. Dirijoarea braziliano-israeliană ne spune cât de greu i-a fost ca să se impună, reuşind totuşi să devină una din cele 21 de dirijoare din lume:

D.W. :”Ca şi pentru femeile din politică sau din lumea literară, e nevoie de două ori mai mult timp ca să reuşeşti. Am crezut că am să scap de această regulă dar nu am reuşit. Cert, am ajuns la nivelul colegilor mei bărbaţi dar de două ori mai încet. Ca să reuşeşti îţi trebuie înainte de toate multă determinare, multă muncă, talent, competenţe dar mai ales, nu trebuie să renunţi la acest vis. Eu, în munca mea, sunt mai degrabă calmă şi deschisă. Se zice despre mine că sunt o mână de fier într-o mănuşă de catifea. Cert este că muzicienii spun că e plăcut să lucreze cu mine. E adevărat că eu încerc să colaborez cu muzicienii nu doar să le impun părerea mea”.

Concursul MAWOMA începe pe 10 şi 11 aprilie la Viena. Diferitele probe ale concursului vor avea loc cu public în sală. Finala acestui prim – şi pentru moment, singur – concurs internaţional rezervat doar femeilor, va avea loc în data de 11 noiembrie la Paris. Maestra desemnată în urma acestei etape final va primi un cec de 20.000 de euro şi un trofeu oferit de casa Cartier, sponsor al competiţiei.

Primul concurs internaţional rezervat femeilor dirijoare
340