Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


La bordul bricului «Mircea» (Reportaj Audio şi Foto)

20190614_090418.jpg

Bricul "Mircea" la "Armada" de la Rouen, întâlnirea marilor veliere din lumea întreagà
Bricul "Mircea" la "Armada" de la Rouen, întâlnirea marilor veliere din lumea întreagà
Image source: 
Vasile Damian

La Rouen, oraş-port pe Sena, are loc până duminică a 7-a ediţie a manifestării navale «Armada». Participă circa 50 de vase din toată lumea, în mare parte veliere, vase mari cu pânze. Printre aceşti «giganţi» ai mărilor se numără şi bricul “Mircea”, prezent pentru a doua oară la Rouen.  Vasile Damian a urcat la bordul navei-şcoală şi a stat de vorbă cu doi studenţi ai Academiei navale «Mircea cel Bătrân» dar mai întâi cu comandantul vasului, Mircea Târhoacă.

Mircea Târhoacă: Am mai fost aici în 2008, deci acum suntem a doua oară în 11 ani. Inainte să venim aici ne-am oprit şi în portul Brest deci putem spune că ne-am întors la foştii prieteni din Franţa.

Vasile Damian: E important pentru bricul Mircea o astfel de escală, participarea la un eveniment cum este “Armada”?

20190614_101820.jpg

Mircea Târhoacă, comandantul bricului \"Mircea\"
Mircea Târhoacă, comandantul bricului "Mircea"
Image source: 
Vasile Damian

Mircea Târhoacă, comandantul bricului "Mircea" (Foto: Vasile Damian)

M.T.: Absolut. Pentru nava-şcoală «Mircea», pentru marina română, pentru Academia navală, pentru tot ceea ce înseamnă instituţii de învăţământ militar din România, înseamnă foarte mult. Pentru studenţii şi elevii de la bord care se instruiesc e important să interacţioneze cu cadeţii de pe celelalte nave, să cunoască lumea, să iasă în lume, să vorbească o limbă străină ca să devină nişte adevăraţi ofiţeri de marină şi să reprezinte cu mândrie pavilionul navei, pavilionul ţării şi tot ceea ce înseamnă România.

Pe puntea bricului "Mircea", deviza drapelului national "Onoare si Patrie" (Foto: Vasile Damian)

V.D.: Acest periplu coincide cu aniversarea a 80 de ani ai vasului…

M.T.: Anul acesta, nava participă la un marş istoric, comemorativ. Am împlinit 80 de ani de activitate, de intrare în serviciul marinei române, pe 17 mai. Tot ceea ce facem este pentru a promova imaginea României, de a dezvolta şi de a da studenţilor şi elevilor care sunt la bord şanse noi în devoltarea carierei lor. Marşul a început pe data de 5 mai, se va termina pe data de 7 august. Intre timp vom fi vizitat 11 porturi iar ca punct terminus este portul Hamburg, acolo unde nava a fost construită acum 80 ani, la şantierele navale Blohm & Voss. Din Hamburg nava se va întoarce acasă pe acelaşi itinerariu pe care l-a avut în 1939, cu aceleaşi opriri, cu aceleaşi escale, cu aceleaşi porturi şi va ajunge în portul Constanţa, nu pe 17 mai cum a ajuns în ’39, ci pe 7 august.

Sigla santierelor navale Blohm & Voss din Hamburg, cele care au construit bricul Mircea în 1939 (Foto: Vasile Damian)

V.D.: Cum se simte bricul Mircea la vârsta de 80 de ani?

M.T.: Din ce în ce mai bine. In fiecare an primim sânge proaspăt, primim entuziasmul studenţilor şi cadeţilor care vin la bord, primim entuziasmul celor care ne vizitează şi care ne dau forţa şi curajul pentru ca nava asta să meargă mult mai departe pentru a duce tradiţia românească şi a dezvolta şi perfecţiona oameni în cariera militară ca ofiţeri de marină.

Bucàtària de la bordul bricului Mircea (Foto: Vasile Damian)

V.D.: In 2021-2022 pregătiţi un înconjur al lumii. S-a lansat şi o colectă publică în acest sens. In ce stadiu s-a ajuns azi?

M.T.: Da, aşa este. Avem un proiect major pentru următoarea perioadă. Aşa cum a fost şi când s-a lansat proiectul de construire, în 1939, a navei-şcoală “Mircea”, tot printr-o colectă publică s-a început, la fel se face şi acum, la acest proiect major. Facem aşa pentru a putea desfăşura şi duce mai departe tradiţia marinărească românească, pentru a arăta lumii întregi că România are o astfel de navă care instruieşte cadeţi la nişte standarde foarte ridicate, apreciate foarte mult de alte academii din Europa şi din lumea întreagă. Anul acesta avem sau vom avea la bord cadeţi din China, Albania, Bulgaria, Ucraina, Polponia, Portugalia, Turcia şi, nu în ultimul rând, din Franţa. E pentru prima oară că Ecole navale din Brest trimite un cadet la noi. Probabil că este doar un început.

Baba de care se agatà parâmele pe puntea bricului "Mircea" (Foto: Vasile Damian)

V.D.: Care-i atuul bricului Mircea? De ce vin aici cadeţii străini ?

M.T.: “Nu vreau să fiu răutăcios dar marina franceză nu are o astfel de navă. Are două mai mici, goeletele “Etoile” şi “Belle Poule”, cu care ne-am întâlnit dealtfel aici pentru că sunt exact vizavi de noi. Ne-am întâlnit cu francezi şi în celelalte porturi, spre exemplu în portul Brest, unde pilotul militar era un fost comandant al navei «Etoile» cu care ne întâlnisem în 2009 când am traversat Atlanticul în cadrul competiţiei “Atlantic challenge”. Ne-am revăzut deci după zece ani de zile iar lumea asta, deşi pare mare, este destul de mică iar comandanţii de nave se întâlnesc la un moment dat deşi sunt puţini. Asta denotă că oamenii care finalizează cursurile Academiei navale sunt nişte oameni foarte bine pregătiţi.”

Adunarea matinalà a cadetilor pe puntea bricului "Mircea" (Foto: Vasile Damian)

Printre cei care speră – şi probabil o să reuşească - să iasă foarte bine pregătiţi se numără şi caporalul George Dragoş Drăgan, 21 de ani, student în anul 2 la Academia navală. El ne spune în cele ce urmează ce înseamnă aceste câteva luni petrecute la bordul bricului «Mircea», ce este greu, sau nu, pe vas şi ce-i lipseşte în perioada pe care o petrece pe mare.

Studentul-caporal George Dragos Dràgan (stânga), studenta-caporal Paula Ros (mijloc) si un coleg, pe puntea bricului "Mircea" (Foto: Vasile Damian)

G.D.D.: “Bricul Mircea reprezintă o etapă foarte importantă, una dintre cele mai frumoase din pregătirea oricărui student de la Academia navală. Mai ales anul acesta când facem un marş istoric, o experienţă unică pentru mulţi studenţi. Avem ocazia să vedem alte echipaje, alte veliere asemănătoare bricului, culturile altor nave. Fiind o navă veche, suntem nevoiţi să ne adaptăm, să învăţăm partea de navigaţie tradiţională şi astronomie. Serviciile pe care le facem aici sunt complet diferite de cele pe care le facem la Academie deci e o experienţă nouă dar plăcută. Să navigăm de exemplu cu vele este ceva ce nu multă lume are ocazia s-o facă. Avem un sentiment  foarte plăcut: muncim pentru un motiv bun» ne spune George Dragoş Drăgan.

Paula Roş, 21 de ani, este şi ea studentă-caporal la bordul navei-şcoală. Am întrebat-o pentru început de ce a vrut să urmeze această carieră în marină.

P.R.: “Iubesc marea şi de aceea am vrut să intru la Academia navală. Suntem 13 fete la bordul vasului, 56 de băieţi de la Academia navală şi 30 de băieţi de la Scoala de maeştri militari. Viaţa la bord pentru o fată nu este chiar atât de complicate doar că sunt momente în care băieţii fac mai multe lucruri cu toate că şi noi le-am putea face. Dorul de casă este cel mai dificil moment pentru că pentru noi fetele este mai grea despărţirea de părinţi şi de mama dar ne-am adaptat stilului de viaţă” afirmă tânăra studentă-cadet.

Douà din cele trei catarge ale bricului "Mircea" au 44 m (Foto: Vasile Damian)

Până să ajungă acasă în portul său mamă, Constanţa, bricul “Mircea” mai are de cutreirat mări şi de vizitat porturi. Revenirea la bază va avea loc la începutul lunii august, după un periplu istoric de 3 luni.

Reportaj la bordul bricului «Mircea»