Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Propaganda Cafe, un local emblematic de la Chișinău, și-a închis ușile.”Totul are un început și un sfârșit” Reportaj

propaganda_afara.jpg

Propaganda Cafe, un local emblematic de la Chișinău, și-a închis ușile, după șapte ani de activitate.
Image source: 
RFI/Valeria Vițu

La Chișinău, Propaganda Cafe, un local emblematic pentru adolescenți, tineri, oameni mai în vârstă, dar și pentru mulți turiști străini, și-a închis ușile, după șapte ani de activitate. ”Până și simbolurile trebuie să aibă bani pentru a achita facturile, salariile, staff-ul. Din păcate pandemia ne-a lovit dur”, o spune la RFI, proprietara restaurantului, Natalia Morari. Anunțul despre închiderea localului din centrul Chișinăului, ”un spațiu pentru comunitate de oameni cu aceleași valori”, a bulversat mulți oaspeți care măcar o dată au ajuns în acest restaurant.

Propaganda Cafe, un local care acum aproape opt ani prindea viață pe strada Alexei Șciusev 70 din capitală, iată că s-a închis, zilele trecute. Doar câțiva chelneri, tablouri pictate în vin, mai multe mese și scaune din lemn, cărți și lucruri vechi, dar și sticle de vin, toate acum adunate în cutii de carton, mai amintesc că, până nu demult, aici a fost unul dintre cele mai inedite localuri din Chișinău. 

La intrare găsesc încă zeci de mesaje, lăsate de oaspeții restaurantului, fiind încântați de ceea ce găseau la Propaganda Cafe.

Zăresc și un stand plin cu sticle de vin Rădăcini de unde proVin. Urmau a fi împachetate.

Pe dreapta, unde altădată era barul, acum totul pustiu. Pe perete mai stă agățat drapelul Australiei, probabil făcut cadou de vreun oaspete.

Iar în sala mare, verde cum i se mai spunea, altădată plină cu oameni, unde era improvizată și o scenă pentru artiști, astăzi, doar cutii și pereți goi.

În sala mică, cea roză, unde se făceau de obicei ceremonii private, degustări de vin, găsesc o liniște apăsătoare. Doar scaune și mese, tablouri și cărți, un ceas vechi ce urmau a fi scoase.

”Aveam planuri mari pentru Propaganda Cafe” 

”Și aveam planuri mari pentru Propaganda, chiar din martie”, aflu de la Natalia Morari. Dar pandemia de coronavirus a fost cea care i-a pus l-a pământ.”Foarte mulți trec prin asta. Banii pe care am reușit să-i adunăm anul trecut, i-am investit pentru reparația bucătăriei. Simțeam, iată, după 7 ani, să facem reparații, îmbunătățiri. Noi vroiam să aducem un nou bucătar-șef. Noi aveam planuri de dezvoltare. În martie trebuia să lansăm un meniu nou. Fiecare afacere, fiecare local, fiecare restaurant are propria viață. Și noi aveam planuri care pur și simplu au fost șterse cu buretele”, ne mărturisește Natalia Morari.

Multe localuri se confruntă cu probleme, în contextul pandemiei, dar cei de la Propaganda au avut cel mai mult de suferit întrucât, povestește Natalia Morari, au depins prea tare de fluxul turistic. Cam 80 la sută dintre cei care treceau pragul erau turiști. Iar din 17 martie, de când a fost instituită stare de urgență în R.Moldova, din cauza pandemiei, turiștii nu au mai ajuns aici. Turiștii care veneau în Moldova erau baza noastră de clienți. Ei ne găseau pe Tripadvisor. Noi întotdeauna ne-am poziționat foarte bine. Eram în top 10 localuri din Chișinău”.

”Noi ne pregăteam de o perioadă grea de după acea interdicție de a lucra în domeniul HoReCa, dar nu ne-am așteptat că va fi atât de greu. Am rămas, haideți să zicem, nici măcar cu 20 la sută din oaspeții noștri. Pentru că moldovenii care au rămas aici, și ei au început să economisească”, continuă proprietara restaurantului.

”Dacă ar fi fost proprietatea noastră, poate noi am și mai fi riscat să rămânem și să continuăm într-un regim limitat. Dar a fost imposibil” 

Chiar dacă primește acum zeci de mesaje de susținere, Natalia Morari spune că nu mai e cale întoarsă.”Am și plâns în aceste zile. Sincer, este foarte greu. Doar cei care au construit ceva, înțeleg. Să fie aceasta și o echipă foarte mică, formată din trei persoane, o gheretă unde se vindea cafea și chifle. Tu ai investit timp, bani, efort, pasiune, o bucată din viață. Dacă aceasta ar fi fost proprietatea noastră, poate noi am și mai fi riscat să rămânem și să continuăm într-un regim limitat. Dar a fost imposibil. Totul are un început și un sfârșit”, conchide Natalia Morari.

”Ne pare extrem de rău să pierdem un loc atât de emblematic pentru Chișinăul turistic”Mulți moldoveni regretă că s-a ajuns la închiderea Propagandei. Aflăm din mesajele care continuă să fie lăsate pe pagina de Facebook a Nataliei Morari. ”Ce timpuri, păcat, tare trist că s-a ajuns aici, poate va renaște într-o zi. Ce dezastru pentru micile afaceri. Nu pot să cred, un local prea diferit de ce avem prin Chișinău”.

”Ne pare extrem de rău să pierdem un loc atât de emblematic pentru Chișinăul turistic. Extrem de dificilă decizie a fost cu siguranta. Ne veți lipsi”, scrie un alt internaut. 

”Pacat... Cu regret constat că multe afaceri au fost închise la fel. Oricum vă mulțumim pentru dăruirea, pentru că ne-am simtit ca acasă la voi în ospeție, dar și pentru bucatele delicioase”.

 ”Asta era locul nostru de suflet când veneam acasă”.

”Eu tare mi-am dorit să ajung în acest local frumos și deosebit anul trecut și visul meu a devenit realitate. Am mâncat gustos, m-am simțit foarte bine și cel mai mult mi-a plăcut interiorul localului, un fel de muzeu sovietic”, este mesajul unui alt oaspete al localului.

Propaganda-Cafe, mai mult decât un restaurant

La Propaganda Cafe se venea pentru atmosferă. Pe lângă clienții fideli care ajungeau pentru discuții interesante și dezbateri, veneau deseori și jurnaliști străini. Și pentru că era o ocazie minunată să promovezi vinul moldovenesc, o carte de vizită a Moldovei, se făceau frecvent degustări. Pe lânga bucatele delicioase, oaspeții aveau parte și de o muzică superbă.

Și pe bună dreptate, a fost mai mult decât un local. Au demonstrat-o nu o singură dată cei de la Propaganda Cafe. S-au implicat în campanii sociale. Bunăoară, au adunat bani, din vânzarea mai multor tricouri cu mesajul ”Unde-i miliardul”(cunoscutul jaf care a avut loc în sistemul bancar din R.Moldova”), iar ulterior au fost donați Asociației ”Mamele pentru viață” în cadrul campaniei ”Faptele bune au culoare”.

130 de copii bolnavi cu HIV/SIDA au fost ajutați. 

”Prietenii Propagandei deja ajută bolnavii cu HIV/SIDA, donând 8% din prețul anumitor bucate pentru proiectul Initiativei Pozitive "Faptele bune au culoare". Dar ne-am gandit că putem dona niște bani și din miliardul furat. Cineva fură miliardul, iar altii doneaza”, era mesajul celor de la Propaganda.

Iar dacă vorbim de meniul acestui local, să spunem că era unul cu totul special. Pe lângă bucate tradiționale, bucătăria europeană, aici găseai și ceva deosebit. Pasta ”Anticipate”, salata ”Unde-i miliardul”, gustarea ”Mâna Moscovei” sau ”BorșiȘor”, erau doar câteva dintre deliciile pregătite de bucătari. Din meniul Back in URSS îți alegeai alte bucate alese. Până și tacâmurile erau în stil vintage.

Acum că, Propaganda a fost închisă, a rămas pustie clădirea veche, un monument de arhitectură de însemnătate locală, introdus în Registrul monumentelor de istorie şi cultură a municipiului Chişinău. Iar cei care și-au petrecut timpul aici, speră că, Propaganda Cafe va renaște și se vor aduna, din nou, pentru a depăna amintiri, ca într-o familie.

Un reportaj de Valeria Vițu