Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi

Valeriu Irimescu, omul care a schimbat rugby-ul românesc: (10) România - Țara Galilor, de la basm la legendă (1) Vizita lui Carwyn James

Carwyn James
Carwyn James - celebru jucător galez și antrenor al Leilor Britanici - a vizitat România în august 1982
Chris THAU

Anul 1983 avea să fie unul de glorie în rugby-ul românesc, când s-a înregistrat prima victorie a Stejarilor împotriva Țăriii Galilor, Jurnalistul Chris Thau continuă evocarea epocii Valeriu Irimescu cu un episod neobișnuit: vizita în România a celebrului Carwyn James.

În vara anului 1982, când majoritatea jucătorilor internaționali români intraseră în vacanță după turneul din Zimbabwe, un vizitator mai puțin obișnuit ajungea la București spre sfârșitul lunii august. El ajunsese cu câteva zile înainte de 23 august, ziua națională a României comuniste, când se  sărbătorea cu mare fast și ceremonie răsturnarea regimului lui Antonescu în 1944. Cu câteva zile mai devreme, secretarul Federației Române de Rugby (FRR), Ovidiu Marcu, primise un scurt mesaj telefonic de la secția de relații externe a Ministerului Sporturilor (CNEFS) prin care era informat că un oarecare domn James, de la BBC Wales Sport, va sosi la București pentru a face un program radio despre rugby-ul românesc și că trebuia să aibă grijă de el. Deși doamna de la CNEFS menționase numele reporterului, care era Carwyn James, Ovidiu Marcu, la fel ca și restul funcționarilor de la Federație nu aveau habar nici cine era individul și nici de ce alesese să sosească într-un moment atât de nepotrivit. Toți jucătorii și antrenorii echipei naționale erau încă în vacanță, gata să se reunească la începutul noului sezon, pentru perioada de pregătire a tradiționalului test de toamnă împotriva Franței la sfârșitul lunii octombrie. Antrenorul federal Valeriu Irimescu, singurul care ar fi putut sa aibă o idee despre identitatea vizitatorului, era și el în vacanță, dar chiar dacă ar fi fost la biroul său din Vasile Conta, mă îndoiesc că și-ar fi dat seama că domnul James de la BBC Wales, era unul si același cu legendarul antrenor al Leilor Britanici, Carwyn James.

Carwyn James
Carwyn James a fost antrenorul Leilor Britanici și Irlandezi în turneul lor din Noua Zeelandă în 1971
You Tube

Într-un moment de inspirație Marcu a decis să-l trimită pe noul venit la Constanța, mai ales că clubul local Farul erau campioni naționali în acel an, iar stațiunea Mamaia de la Marea Neagră, lângă Constanța, era destinația preferată a multor cetățeni români în luna august. Carwyn venise la Bucuresti pentru a afla detalii despre pregătirile echipei României pentru meciul cu Țara Galilor programat pentru 1983, lucru cu care foarte putini din lumea rugby-ului autohton erau la curent. S-a zis că venirea lui fusese declanșată de o invitație din partea lui Dumitru Calimachi, corespondentul de rugby al ziarului Sportul, deși fostul sau coleg de rubrica de rugby Geo Raețchi a confirmat recent ca el nu fusese la curent cu venirea galezului. Se pare că individul de la Securitate, responsabil cu presa sportivă nu a fost prea încântat de inițiativa ziariștilor, astfel că niciuna din gazde nu se afla la aeroportul Otopeni pentru a-l primi pe dl James. Cel care-i făcuse aranjamentele de călătorie era Glyn Maddocks care reprezenta interesele rugby-ului românesc în Occident, conducând și o agenție de voiaj, specializată în rugby. Nu se știe de ce Glyn Maddocks nu anunțase pe nimeni din ierarhia rugby-ului românesc de sosirea iminentă a lui Carwyn James, astfel că Alex Pop, unul din puținii antrenori și oficiali români care vorbea limba engleză, a primit un telefon de la Carwyn James, prin care acesta, oarecum surprins, îl informa că era la București și că nu-l aștepta nimeni la aeroport.

Carwyn James cu Swansea 1954
Carwyn James - al cincilea din stânga în pricioare - a vizitat pentru prima oară România cu Swansea 1954
Chris THAU

Aceasta era a doua călătorie a lui Carwyn în România, la aproape 30 de ani după prima vizită cu clubul galez Swansea în 1954, prima echipă britanică de rugby care a vizitat România. În cursul vizitei din 1954, Carwyn l-a cunoscut pe Arthur Vogel, la acea vreme antrenorul naționalei, care tradusese în limba română unele dintre lucrările lui Danie Craven și cu care a discutat despre evoluția rugby-ului in România, discuție care l-a marcat și i-a rămas în memorie. Vizitatorii galezi fuseseră foarte bine primiți pe perioada șederii lor de 10 zile și James, probabil, credea că acesta este modul standard de a trata jucătorii de rugby, indiferent de timp și circumstanțe. Mai mult, el mai jucase împotriva echipei României, în poziția sa favorită de mijlocaș la deschidere, pentru echipa Llanelli, la Festivalul Mondial al Tineretului și Studenților de la Moscova din 1957.

Alex Pop
Fostul căpitan al naționalei, Alex Pop, a fost ghidul lui Carwyn James la București
Chris THAU

În fine, Sandu Pop s-a repezit urgent la Otopeni, să-l preia pe Carwyn James, pe care l-a dus la hotelul Lido din centrul Bucureștiului. Șeful hotelului, unul Carcelli, l-a rugat sa revină puțin mai târziu, pentru a da timp personalului sa “aranjeze” camera vizitatorului, un eufemism al oamenilor Securității, atunci când se referau la plasarea echipamentului de ascultare în camerele oaspeților din Occident. Pop i-a telefonat lui Dumitru Manoileanu să-l informeze de sosirea lui James și să-l invite la masă, după care a traversat bulevardul Magheru împreună cu oaspetele său, pentru a merge la cofetăria “Scala” de peste drum. În timp ce traversau bulevardul, Pop, l-a atenționat pe James de faptul că discuțiile din camera de hotel erau înregistrate. În fine, după ce au luat prânzul cu Manoileanu, - care din nefericire nu vorbea engleza - cei trei s-au dus la terenul “Parcul Copilului” unde urma să se desfășoare un meci de campionat și unde spre surprinderea lui James, niciunul din foștii săi adversari de pe teren care erau în tribună, nu a făcut niciun gest să-l salute sau să-i ureze bun venit. “Asta e clar ca i-a stricat dispoziția, dar el nu a făcut niciun comentariu, numai că după meci, a insistat să-l duc înapoi la hotel, unde am aranjat să-l reîntâlnesc a doua zi de dimineață”  își aduce aminte Sandu Pop. “Dimineața, când ne-am revăzut, mi-a explicat că era așteptat la Constanța, așa că l-am dus la Gara de Nord și i-am luat bilet de tren pentru litoral, unde am aflat mai târziu, il aștepta fostul meu coleg de echipă Peter Ianusevici, care antrena o echipa de juniori la Școala Sportivă și care, lucru foarte important, vorbea engleza foarte bine.”

Tovarășul  Ianusevici îl întâlnește pe domnul James

Peter Ianusevici
Internaționalul român Peter Ianusevici a fost gazda lui Carwyn James la Constanța în 1982
Chris THAU

La vremea respectivă, mă retrăsesem din activitate, atât de la nivel de club, cât și din rugby-ul internațional și lucram cu normă întreagă ca profesor de educație fizică la Școala Sportivă Nr 2 Constanța, având în plus grijă de clasa mea specială de rugby”, povestește Ianusevici. “În acea perioadă eram neobișnuit de ocupat, mai ales din cauza unui turneu de juniori de rugby al unei selecționate U18 din Bath cu numele de BOSA (Bath Overseas Sports Association ), pe care îi găzduiam săptămâna respectivă. Organizam sesiuni de antrenament în fiecare zi cu băieții mei, uneori de două ori pe zi, în timp ce pregăteam facilitățile pentru meci, marcam terenul  și căutam să-i distrez și pe oaspeți. În mijlocul tuturor acestor activități, am primit un telefon de la fostul meu antrenor la clubul Farul Constanța, Mihai Naca. “ ‘Ascultă Sucă (porecla mea), mi-a spus el, am primit un telefon de la Marcu, (secretarul FRR), care mi-a spus că a sosit un tip de la BBC din Anglia, pentru a face un reportaj despre rugby-ul românesc. Nu am idee cine este omul și nici ce vrea și, în plus, eu nici nu vorbesc engleză. Tu vorbești foarte bine engleza și îi poți arăta, școala și băieții pe care îi antrenezi. Înțeleg că are cameră rezervata la hotelul Mamaia International (Rex) și că așteaptă să te duci să-l întâlnești. La revedere și mult succes’, a spus el și a închis telefonul. Trebuie să spun că ăsta era ultimul lucru din lume de care aveam nevoie în acel moment, dar nu aveam nicio opțiune, așa că m-am dus la Mamaia,” povestește Ianusevici.

Carwyn James în Irlanda 1968
Carwyn James la un curs de antrenori în Irlanda în 1968
Chris THAU

Trebuie să mărturisesc că în acel moment habar nu aveam cine este acest domn James pe care trebuia sa-l întâlnesc. Mesajul vorbea de Mister James de la BBC Wales, fără să dea detalii suplimentare despre identitatea sa” a spus Ianusevici. “Nimeni nu ne atrăsese atenția că el era un fost jucător internațional de rugby și nici că era de fapt marele antrenor galez Carywn James. M-am suit în mașina mea miniaturală Trabant produsă în Germania de Est și m-am dus la Mamaia, la elegantul hotel Rex bine-cunoscut în România din anii ‘30. I-am explicat recepționerului că îl caut pe dl James, din Anglia, la care acesta s-a uitat la mine puțin cam ciudat. “Dl James, nu este în camera sa. Sunt sigur că-l veți găsi pe plaja din fața hotelului”, mi-a spus el.  Am ieșit prin ușa care ducea către plajă și, cum am ieșit, l-am și identificat. Atunci am înțeles de ce recepționerul se uitase la mine cam lung. Era o zi foarte caldă, soarele strălucea și plaja era plină de turiști în tricouri și chiloți de baie, care se prăjeau la soare. Printre ei am remarcat un individ îmbrăcat într-un sacou deschis, cu cravată. Nu știu de ce, dar am fost imediat convins că acesta era de fapt dl James de la BBC, așa ca m-am dus direct la el și m-am prezentat. S-a prezentat și el, dar părea foarte indispus și distant. Era ziua de 21 august și toată lumea se pregătea pentru fiesta națională de pe 23 august, care sărbătorea preluarea puterii practic de către comuniști în 1944. După reacția lui, mi-am dat seama că voi avea probleme cu vizitatorul, în timp ce eu eram în întârziere cu pregătirile pentru meciul cu echipa din Anglia, care era programat pentru sfârșitul săptămânii.

Carwyn James în anii '80
Vizita lui Carwyn James în România în 1982 nu a început sub cele mai bune auspicii
You Tube

I-am sugerat sa mergem la scoală unde aveam antrenament cu băieții, iar în drum ne-am oprit acasă, la apartamentul pe care-l împărțeam cu soția mea Viorica, care era destul de aproape. I-am făcut cunoștință cu Viorica, care era de meserie psiholog sportiv și vorbea engleza la perfecție. Asta la relaxat puțin și l-a făcut sa se simtă mai confortabil.  Cu toate acestea era încă iritat și hotărât se plece înapoi la Londra cu prima ocazie. În fine, l-am luat de-o parte și i-am explicat pe un ton foarte sec, că indiferent de importanța vizitei sale, fiecare avem priorități în viată și în acel moment familia mea si jobul de antrenor erau prioritățile mele și că trebuie să găsim un teren comun pentru amândoi. Am fost puțin cam direct, dar se pare că a folosit. S-a calmat și m-a rugat să-l las să dea un telefon la Ambasada Britanică de la București.”

Carwyn isi schimba atitudinea

După câteva încercări, a reușit să ia legătura cu ambasada, explicând situația lui precara unui funcționar de rang înalt. În timpul conversației el a menționat numele Carwyn James, de câteva ori, când deodată mi-a căzut fisa și am înțeles că dl James de la BBC era de fapt marele jucător și antrenor galez. Pur și simplu am rămas cu gura căscată. Din fericire sau nefericire, nu am avut prea mult timp pentru explicații și scuze, deoarece așa cum i-am explicat lui, aveam antrenament planificat pentru după amiaza aceea și că trebuia sa mă duc la teren. Deodată, în timp ce eu îi explicam situația, el m-a întrebat daca poate sa mă însoțească la antrenament. Bineînțeles că l-am invitat și deodată el și-a schimbat complet atitudinea și modul de comportare.”

Carwyn Jones anteenând o echipă din Tonga
Carwyn Jones era foarte interesat de rugby-ul din afara insulelor britanice, acici antrenând o echipă din Tonga
Chris THAU

În mașină, în drum spre teren, a început să-mi pună întrebări, despre băieți și metoda de antrenament, astfel că atunci când am ajuns in cartierul ‘Badea Cârțan’ din Tomis Nord, unde se afla terenul de antrenament, el a decis să ni se alăture. În timp de circa 10 minute el îi cunoștea pe toți băieții pe numele mic și părea plăcut surprins de nivelul lor tehnic și de înțelegerea  metodei. Devenise un alt om. Era clar ca-i făcea plăcere sa fie implicat, iar pentru noi era un adevărat privilegiu să-l vedem disecând și explicând băieților, anumite momente de joc.”

Toată iritarea lui dispăruse și deodată el devenise remarcabil de calm și relaxat. L-am întrebat de câteva ori dacă are sugestii la metodele pe care le aplicam sau la sistemul de antrenament, dar surprinzător el părea destul de confortabil cu metodologia mea, lucru care m-a bucurat și mi-a dat multă încredere în mine. De asemenea m-am simțit mai relaxat, ba chiar a început să-mi facă plăcere compania lui. Băieților le-a făcut multă plăcere să lucreze cu el și după antrenament când le-am spus cine era persoana care condusese pregătirea, au rămas cu toții tablou. După antrenament, el m-a rugat sa-i găsesc o cameră la internatul școlii, unde să rămână peste noapte. Mi-a spus ca nu vrea sa se duca la hotel și deși i-am oferit găzduire în apartamentul meu, el m-a refuzat. E clar ca nu uitase avertismentul lui Sandu Pop despre Hotelul Lido de la București”.

Carwyn Jones cu TP Williams
Carwyn Jones cu TP Williams - celebru cuplu de antrenori ai colegiului galez Llandovery
Chris THAU

După antrenament, ne-am reîntors la scoală, care se afla pe strada Ion Corvin nu departe de internat și cantină. I-am găsit o cameră micuță la internat, dar cu duș și toaletă pe coridor. Camera, a spus el, este perfectă, după care s-a alăturat băieților în sala de mese, unde luau cina și jucătorii englezi care ne vizitau. Între timp, jucătorii echipei din Bath aflaseră cine era oaspetele din Țara Galilor și erau absolut încântați. Carwyn i-a întâlnit pe cei doi profesori-antrenori ai vizitatorilor, Mike Jenkins si David Lease, care erau încântați să ia masa împreună cu el, ceea ce l-a făcut să se simtă și mai relaxat.”

Carwyn alege Constanța

Nu știu care a fost rezultatul discuției sale cu Ambasada Britanică, dar pot spune că, cu o zi înainte el era absolut decis să se întoarcă la București și de acolo să plece înapoi la Londra. Pentru a obține bilete de tren pentru Constanța sau pentru București în miezul verii, a fost un coșmar, dar prin soția mea Viorica, care lucra la Policlinica CFR din Constanța, am reușit să obțin un bilet dus, pentru un tren de București pentru a doua zi. De asemenea am luat legătura și cu soția lui Valeriu Irimescu, Camelia, pe care am rugat-o să ne ajute să obținem un bilet de avion pentru Cursa TAROM de Londra, iar ea ne-a telefonat să ne anunțe că a reușit să obțină biletul. După toate aceste eforturi, când l-am informat că totul este organizat pentru a-l ajuta să revină în Anglia, el s-a uitat la mine lung și mi-a spus foarte calm și relaxat că s-a răzgândit și că va rămâne la Constanța până la sfârșitul săptămânii.

Peter Ianusevici
Peter Ianusevici l-a invitat pe Carwyn Jones la Școala Sportivă 2 Constanța unde era antrenor de juniori
Chris THAU

Am rămas cu gura căscată. N-am mai știut ce să fac, așa că i-am ținut un discurs despre toate greutățile pe care le-am întâmpinat și toate persoanele care s-au zbătut ca să-i satisfacă dorințele și cât de urât era din partea lui să ne trateze astfel. Probabil că l-am șocat cu cuvintele mele dure, dar el a rămas calm și a scos din sacoșa lui o sticla de vodcă și două paharele. Le-a umplut și s-a uitat în ochii mei, invitându-mă să beau cu el. Am golit paharele și instantaneu am decis să uit totul. El nu era un om pe care sa poți să te superi.

Din clipa aceea relația dintre noi a înflorit. Seara următoare, l-am invitat pe el și pe cei doi antrenori de la Bath, cu soțiile, să vină la noi acasă la un pahar de vorbă. Viorica a gătit salata ei de vinete coapte, asezonată cu castraveciori și roșii proaspete din Dobrogea, care sunt cele mai gustoase din țară. Carwyn se simțea tot mai bine și după ce am băut câteva păhărele a început sa ne cânte niște cântece minunate în limba rusă, care m-au lăsat cu gura căscată. Viorica i s-a alăturat și am petrecut o seară de vis. El ne-a explicat mai târziu că învățase limba rusă ca să poată citi literatura lor în original. Ce om!”

(de la stânga la dreapta) Peter Ianusevici, Mircea Paraschiv, Petre Motrescu și Viorica Ianusevici
Peter Ianusevici (umblând la port-bagaj), cu colegii de la națională, Mircea Paraschiv, Petre Motrescu și soția sa, Viorica Ianusevici
Chris THAU

“Am petrecut o întreagă săptămână împreună, el locuind în chilia lui monahală de la internat, scriind zi și noapte despre Andy Irivine, iar in restul zilei alăturându-se băieților pe plajă sau pe terenul de rugby al școlii, jucând miuțe,sau cu barca cu pânze pe mare. În fiecare seară ne adunam din nou în apartamentul nostru micuț împreună cu antrenorii de la BOSA și soțiile lor, pentru salatele Vioricăi și recitalul lui Carwyn. O fost o săptămână neobișnuită, care l-a încântat atât pe el, cât și pe noi și pe oaspeții noștri englezi.

Mi-aduc aminte că înainte de a pleca la București, m-a rugat să fac tot posibilul să vin la aeroportul Otopeni să-l primesc data următoare când va veni la București, lucru care m-a emoționat. Din nefericire nu a fost să fie, deoarece câteva luni mai târziu (în ianuarie 1983) el a murit într-un hotel din Amsterdam.

Llanelli 9 All Blacks 3
Carwyn James era antrenorul lui Llanelli când echipa galeză a obținut victoria senzațională, 9 - 3, cu All Blacks