Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Concert în Sala Bizantină, după mai bine de un an şi jumătate de pauză din cauza epidemiei de Covid-19 (Reportaj)

20210921_213528.jpg

Ansamblul vocal Crescendo condus de dirijorul Christian Ciucà, pe scena Sàlii Bizantine, 21 septembrie 2021.
Ansamblul vocal Crescendo condus de dirijorul Christian Ciucà, pe scena Sàlii Bizantine, 21 septembrie 2021.
Image source: 
Vasile Damian

S-au reluat evenimentele culturale în Sala Bizantină a Palatului Béhague, reşedinţa ambasadorului României în Franţa. După o pauză de mai bine de un an şi jumătate impusă de pandemia de Covid-19, aseară a avut loc primul concert în această sală magnifică. Ansamblul Vocal Crescendo condus de dirijorul Christian Ciucă şi însoţit de pianistul Paul Staicu, percuţionistul Samuel Domergue şi chitarista Valérie Picard a prezentat un program variat sub titlul «Matisse. La musique à l’œuvre». Spectatorii au putut astfel asculta jazz, negro spiritual şi, bineînţeles, muzică clasică.

Concertul din Sala Bizantină dat de Ansamblul Crescendo, primul după o paranteză de un an şi 7 luni, a început cu o operă de Gabriel Fauré. Trebuie spus că acest compozitor francez de la mijlocul secolului 19, începutul secolului 20, şi-a condus propriul Requiem în 1905 în sala care avea să devină, trei decenii mai târziu, ambasada României în Franţa. Gabriel Fauré pentru care dirijorul Christian Ciucă are dealtfel o admiraţie imensă. «Fauré este pentru mine compozitorul francez pentru care poate chia ram venit în Franţa. Il ador. Este pentru mine un compozitor care mă unge pe suflet de fiecare dată. Faptul că el şi-a dirijiat aici Requiem-ul i-a emoţionat foarte mult pe corişti în momentul repetiţiilor. Ce privilegiu avem să cântăm în această sală, mi-au spus toţi. Eu cred că muzica aduce ceva suplimentar în sufletul omului când o cântă şi când o simte şi o trăieşte. Este o trăire intensă, este corpul nostru, trece prin corpul nostru, cel puţin partea vocală. Cred că muzica ne ajută să trecem mai uşor prin momentele dificile, muzica are un rol esenţial în zilele noastre».


Muzica gospel si negro spiritual a fost si ea prezentà în repetoriul concertului dat de Crescendo în Sala Bizantinà.
Muzica gospel si negro spiritual a fost si ea prezentà în repetoriul concertului dat de Crescendo în Sala Bizantinà.
Image source: 
Vasile Damian

Seara muzicală a continuat aşadar cu gospel şi jazz, totul sub semnul pictorului impresionist Henri Matisse. L-am întrebat pe maestrul Ciucă de ce această alegere. «Pe mine m-a inspirat foarte mult Matisse începând de latabloul lui intitulat La blouse roumaine. Aş fi vrut dealtfel să cântăm cu bluze româneşti dar nu am găsit. Matisse m-a inspirat însă pentru repetrtoriul din seara aceasta. Vroiuam să fie nu doar un concert clasic ci şi puţin jazz. Dacă Matisse nu ar fi fost pictor, ar fi fost muzician şi mai exact violonist şi ar fi pictat cu arcuşul dar probabil nu avea acest talent al unui muzician. Se ştie însă că adora muzica şi cred că deci că toate tablourile lui sunt inspirate de muzică şi chiar conţin muzică în ele. Asta e părerea mea. Matisse era un om foarte deschis – asculta Duke Ellington dar şi standarde de jazz sau New Orleans. De asemenea, cred că Summertime a lui Gershwin era o bijuterie pe care o ascuylta tot timpul. Noi aici am interpretat un aranjament pentru cor care mi-a plăcut foarte mult pentru că am introdus şi o parte de jazz care nu este în versiunea originală».


Luca Niculescu, ambasadorul României în Franta si gazda concertului dat de Ansamblul Crescendo în Sala Bizantinà.
Luca Niculescu, ambasadorul României în Franta si gazda concertului dat de Ansamblul Crescendo în Sala Bizantinà.
Image source: 
Vasile Damian

Palatul Béhague, acolo unde se află Sala Bizantină, este reşedinţa ambasadorului României în Franţa. L-am rugat aşadar pe ambasadorul Luca Niculescu să ne împărtăşească primele impresii. «Impreună cu ICR am organizat acest concert în care i-am văzut evoluând pe cei 40 de membri ai Ansamblului Crescendo atât de bine dirijaţi de Christian Ciucă. Spectacolul a fost un fel de playlist a lui Matisse. Era muzica pe care Henri Matisse o asculta atunci când picta. Dealtfel sunt convins că Matisse asculta şi Enescu atunci când picta La blouse roumaine şi coresponda cu Pallady pentru această operă minunată. In seara asta a fost însă mai mult vorba despre muzică decât despre pictură. Pictura nu a fost decât un pretext pentru a avea şi o imagine. Acest loc mitic, legendar de cultură care este sala Bizantnă – în care au fost Fauré dar şi Isadora Duncan, Brâncuşi, Enescu, Proust, Rodin, Paul Valéry - a vibrat din nou. Ne dorim să mai facem asfel de rendez-vous-uri la Hotelul Béhague pentru că am stat prea multă vreme fără să putem profita de această sală minunată care era, atunci când a fost construită, cea mai mare sală de teatru privat din Paris. Si astăzi rămâne o sală misterioasă pentru că nu toată lumea poate intra aici ca la cinema plătind un bilet. Este o reşedinţă diplomatică. Idea este de a avea, alături de cei de la ICR, în parteneriat cu ei, o programare muzicală cât mai frecventă şi diversificată. Sperăm ca situaţia sanitară să ne-o permită».


Melodia Joyful, Joyful a pus capàt concertului dat de Ansamblul Crescendo în Sala Bizantinà.
Melodia Joyful, Joyful a pus capàt concertului dat de Ansamblul Crescendo în Sala Bizantinà.
Image source: 
Vasile Damian

Din vastul repertoriu propus melomanilor veniţi la ambasada României în Franţa nu a lipsit nici Marţian Negrea, compozitor român decedat la începutul anilor ’70.

 
Concert în Sala Bizantină, după mai bine de un an şi jumătate de pauză din cauza epidemiei de Covid-19