Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Jean-Claude Coutausse, fotoreporter politic: «Politicienii care vor să ajungă preşedinţi, sunt personaje de tragedie»

20220901_153317.jpg

Expozitia lui Jean-Claude Coutausse are loc la Couvent des Minimes din Perpignan. 1 septembrie 2022.
Expozitia lui Jean-Claude Coutausse are loc la Couvent des Minimes din Perpignan. 1 septembrie 2022.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

La Festivalul Visa pour l’image, în plină desfăşurare actualmente la Perpignan, în sudul Franţei, sunt expuse de cele mai multe ori fotografii are celor mai renumiţi fotoreporteri de război. Există însă şi mici excepţii. Astfel, la această a 34-a ediţie, un loc de seamă îl ocupă imaginile lui Jean-Claude Coutausse. În vârstă de 62 de ani, el este un veteran al fotografiilor politice. Urmăreşte campaniile electorale pentru prezidenţialele franceze din 1988 încoace. După ce a lucrat la Agenţia France Presse şi apoi la ziarul Libération, Coutausse a început din 2005 să imortalizeze în exclusivitate pentru prestigiosul cotidian Le Monde actualitatea politică franceză. În interviul pe care ni l-a acordat, fotojurnalistul se declară mai întâi extrem de mulţumit de faptul că a fost invitat să expună la Visa pour l’image.

Jean-Claude COUTAUSSE: Aici sunt expuse de obicei reportaje de război, reportaje internaţionale sau aşa-zise “mari reportaje”. Acum e pentru prima oară că se expun poze despre politica franceză, lucru care evidente reprezintă o recunoaştere a muncii mele.


Fotograful Jean-Claude Coutausse face pe ghidul cu un grup de vizitatori veniti sà-i vadà fotografiile expuse la Visa pour l'image, 1 septembrie 2022.
Fotograful Jean-Claude Coutausse face pe ghidul cu un grup de vizitatori veniti sà-i vadà fotografiile expuse la Visa pour l'image, 1 septembrie 2022.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

Vasile DAMIAN: Într-un recent interviu acordat ziarului Le Monde spuneaţi că vă interesează să fotografiaţi doar “fiarele politice” şi mai exact doar candidaţii la prezidenţiale. De ce?

J-C.C: Fotografia politică cere multa prezenţă, e ceva foarte ingrat. Stăm mult timp prin curţile ministerelor, în spatele cordoanelor de securitate, şamd. E deci multă vreme pierdută. În cazul ăsta, mai bine să-mi pierd timpul cu cei mai buni dintre ei, cu cei mai buni politicieni, cei pe care eu i-am botezat “Top Guns” ai politicii. E vorba de oameni care cu adevărat se deosebesc de ceilalţi. Oameni care acceptă sarcina de a fi preşedinţi şi mai ales oameni care îşi doresc acest lucru mai mult ca orice altceva pe lume. Aceştia sunt foarte puţin numeroşi şi deci este foarte pasionant să-i urmăreşti.


Fotoreporterul Jean-Claude Coutausse face numai fotografii de oameni politici iar pentru Le Monde nu îl fotografiazà decât pe presedintele Emmanuel Macron.
Fotoreporterul Jean-Claude Coutausse face numai fotografii de oameni politici iar pentru Le Monde nu îl fotografiazà decât pe presedintele Emmanuel Macron.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

V.D: Politicienii de azi sunt înconjuraţi în permanenţă de PR-I, “spin doctors”, comunicanţi, şamd. În acest context, cât de oneste, cât de reale mai sunt fotografiile pe care le faceţi?

J-C.C: În orice caz încercăm să facem pozele cât mai onest posibil. Eu am obiceiul să spun că o fotografie nu povesteşte niciodată adevărul dar putem s-o facem să nu mintă. Aşadar eu evit să fac poze mincinoase pentru că singurul căruia trebuie să-i dau socoteală sunt eu însumi. Apoi, evident că toţi comunicanţii, PR-ii şi alţi “spin doctors” sunt pe lângă noi şi ne luptăm zilnic cu ei. Din păcate sunt tot mai puţini foşti militanţi printre ei şi tot mai mulţi oameni care vin din domeniul publicităţii şi care, de bună credinţă, încearcă să-ţi fabrice imaginile pe care să le faci tu apoi. Cu alte cuvinte, îi vând pe politciienii ca şi cum ar vinde un produs oarecare. Ataşaţii de presă de pe vremuri erau oameni care făceau politică din convingere şi estimau că presa trebuie să fie prezentă şi trebuie lăsată să lucreze liber. Cu comunicanţii de azi, care toţi vor să-ţi pregătească fotografia, idea este să eviţi axele lor oficiale pe care ţi le pregătesc pentru a încerca să faci un pas alături. Adesea am discutii cu ei pentru că nu stau la locul meu, locul pe care mi l-au rezervat. Si ei în continuare nu înţeleg de ce eu vreau un pas la dreapta sau la stânga când ei mi-au pregătit o imagine frumoasă. Ori eu nu vreau o imagine frumoasă, fotoreporterul vrea o imagine care povesteşte ceva.


Edouard Balladur si Charles Pasqua fumând trabuce.
Edouard Balladur si Charles Pasqua fumând trabuce (poza din stânga).
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

V.D: În acelaşi interviu din Le Monde citat mai înainte reaminteaţi vremurile când, mai ales la Libération, puteaţi publica şi poze ridicole cu politicienii. Azi oare se mai fac fotografii ridicole, hazlii cu politicienii şi dacă da, unde se mai publică ele ?

J-C.C: Cred că şi azi se mai pot publica poze ridicole. Nu ştiu în ce publicaţia le-aş putea publica dar pe internet oricum se poate publica orice. Eu însă azi nu mai am chef să fac fotografii hazlii cu politicienii. Când aveam 20 de ani şi sosisem la Paris din provincia mea sudică şi îndepărtată, eram un pic rebel şi aveam o părere mai feroce despre politicieni. În plus, aveam în spate un ziar, Libération, care de abia aştepta să poată publica o poză cu Jacques Chirac care gesticulează aiurea sau cu Georges Marchais scobindu-se în nas. Acum am o altă părere despre politicieni, după ce am făcut înconjurul lumii de vreo 3-4 ori, am acoperit mai multe războaie şi am lucrat pe chestiunea religiilor. Mi-am schimbat părerea despre bărbaţii şi femeile din politică şi îi privesc cu oarecare milă pentru că sunt oameni care lucrează foarte mult. Mai ales însă sunt personaje de tragedie. Prin definiţie, personaj de tragedie este cel care visează – şi uneori chiar are - un destin eroic dar care, până la urmă şi inevitabil, se va prăbuşi, va pierde. Luaţi exemplul ex-preşedintelui Giscard d’Estaing. După ce a fost un preşedinte foarte tânăr, şi-a terminat mandatul, a încercat să revină în politică, a încercat să existe dar degeaba. Avea o meserie – aceea de preşedinte – dar nu mai avea postul. La fel şi cu Hollande şi Sarkozy. O să vedem cum va acţiona Macron odată ce îşi va termina acest al doilea şi ultim mandat. Vedeţi însă că de fiecare dată totul se termina destul de tragic.


Vizitatori ai expozitiei lui Jean-Claude Coutausse, 1 septembrie 2022.
Vizitatori ai expozitiei lui Jean-Claude Coutausse, 1 septembrie 2022.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

V.D: Aţi evocat internetul. Vă întreb, azi, unui fotoreporter la cei servesc reţelele sociale?

J-C.C: Mie personal, reţelele sociale îmi aduc foarte multe. În primul rând, e un mod de aţi face publicitate dar e şi un mod de a scăpa de agenţi. Pe vremuri, fotoreporterii se întrebau tot timpul dacă să lucreze pentru o agenţie sau să-şi ia un agente care să-i reprezinte. Odată ce au apărut aparatele foto digitale, agenţii au avut mai puţin de lucru. Înainte, erau intermediari. Ei duceau filmele la developat şi apoi fotografiile la ziare. Azi, noi suntem în contact direct cu publicaţiile dar şi cu publicul, graţie reţelelor şi festivalurilor precum acesta de aici. E foarte interesant pentru unul ca mine de exemplu. Eu muncesc izolat, în jurul preşedintelui Republicii. Cu confraţii mei, lucrăm permanent într-o bulă – de aia îl şi numesc uneori reportaj în captivitate. Acceptăm de exemplu, din motive de securitate, să fim închişi câte o zi întreagă cu poliţişti. Apoi, când lucrezi pentru un ziar, precum eu pentru Le Monde, tot nu te întâlneşti cu cititorii. A veni deci la Visa pour l’image pentru aţi expune pozele este ceva extraordinar. În plus, uneori mă strecor incognito printre vizitatori ca să aud ce se vorbeşte despre fotografiile mele. În fine, legătura directă cu cititorii prin Instagram sau Facebook nu ne poate fi decât benefică.


Expozitia lui Jean-Claude Coutausse vàzutà de la etajul lui Couvent des Minimes din Perpignan. 1 septembrie 2022.
Expozitia lui Jean-Claude Coutausse vàzutà de la etajul lui Couvent des Minimes din Perpignan. 1 septembrie 2022.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

 
Ascultati interviul cu fotoreporterul francez Jean-Claude Coutausse