Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Goran Tomasevic, fotoreporter de război: «Am acoperit multe războaie dar nu am nicio adicţie la adrenalină» (FOTO & AUDIO)

somalia_tomasevic.jpg

O femeie la geamul unei case din Mogadiscio, distrusà în timpul ràzboiului civil. 29 iunie 2012.
O femeie la geamul unei case din Mogadiscio, distrusà în timpul ràzboiului civil. 29 iunie 2012.
Sursa imaginii: 
Goran Tomasevic

La Perpignan, în sudul Franţei, continuă până duminică Visa pour l’image, cel mai mare festival de fotojurnalism din lume. Ca în fiecare an, s-au distribuit şi o serie de recompense. Cea mai prestigioasă dintre ele, Visa d’or News, i-a revenit fotoreporterilui ucrainean Evgheniy Maloletka de la agenţia Associated Press. Graţie lui Maloletka şi colegului său Mstyslav Şernov, lumea a putut vedea ororile comise de ruşi la începutul ocupaţiei oraşului-martir Mariupol. In cele ce urmează vă propunem un interviu cu o altă legendă a fotojurnalismului de război. Sârbul Goran Tomasevic a imortalizat mai toate conflictele ultimilor trei decenii – fosta Iugoslavie, Afganistan, Irak, Siria, şamd. O muncă realizată pentru agenţia Reuters şi care a fost déjà recompensată cu numeroase premii printre care Premiul Pulitzer. La Perpignan, Visa pour l’image a dorit să-l omagieze pe fotojurnalistul sârb oferindu-i anul acesta cel mai mare şi mai prestigios spaţiu expoziţional. Era aşadar normal ca Goran Tomasevic să le mulţumească organizatorilor.

Goran TOMASEVIC: În primul rând, mare respect pentru Visa pour l’image şi echipa lui Jean-François Leroy. Festivalul de la Perpignan e un loc unic în care fotojurnalişti din lumea întreagă ne întâlnim o dată pe an ca să ne schimbăm impresiile şi să arătăm ce am făcut. Expoziţiile şi proiecţiile de aici sunt uluitoare. Eu personal mă simt onorat să fiu expus în acest cadru.



Sursa imaginii: 
Vasile Damian


Sursa imaginii: 
Vasile Damian

Retrospectiva de fotografii realizate de Goran Tomasevic este gàzduità la Couvent des Minimes. 2 septembrie 2022.
Retrospectiva de fotografii realizate de Goran Tomasevic este gàzduità la Couvent des Minimes. 2 septembrie 2022.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

Vasile DAMIAN: Aţi acoperit mai toate războaiele ultimilor 30 de ani, aţi văzut şi uneori fotografiat sute, dacă nu chiar mii, de morţi în acest răstimp. Nu v-aţi săturat să fotografiaţi doar orori? Nu vreţi să face şi poze mai «calme», mai «liniştite» sau războiul e ca un drog pentru Dvs?

G.T: Nu, războiul nu e un drog pentru mine. Am debutat cu războiul care începuse la mine în ţară, la începutul anilor 90, război în care am pierdut prieteni şi oameni pe care îi cunoşteam demult. Acele evenimente, războiul acela, mi-a trasat în mare măsură cariera ulterioară. Este responsabilitatea mea şi a confraţilor mei să merg pe câmpul de luptă, în zone de război, pentru a arăta lumii ce se întâmplă acolo. Poate că aşa contribuim, în felul nostru, la oprirea unui război. Chiar dacă am scăpa de la moarte şi doar o viaţă omenească graţie fotografiilor noastre, ar fi extraordinar. Am acoperit multe războaie dar nu am nicio adicţie la adrenalină.


Doi bàieti urmeazà o patrulà de militari, Bujumbura, Burundi, 15 mai 2015.
Doi bàieti urmeazà o patrulà de militari, Bujumbura, Burundi, 15 mai 2015.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

V.D: Aţi spus dintotdeauna că fotografia e de partea adevărului, a realităţii. Azi din păcate se poate însă face orice cu o fotografie: o poţi modifica pentru ca apoi să manipulezi oamenii…

G.T: Trăim în lumea manipulărilor, inclusiv în războiul din Ucraina unde se ştie, toată lumea manipulează pe toată lumea. La fotografii adevăraţi nu există manipulare iar fotografiile nu mint. Cred că e o idee preconcepută că noi am manipula lumea cu fotografiile. Fotografia e mai importantă acum ca niciodată.


Manifestanti agreseazà o politistà, acuzatà cà a tras contra lor. Bujumbura, Burundi, 12 mai 2015.
Manifestanti agreseazà o politistà, acuzatà cà a tras contra lor. Bujumbura, Burundi, 12 mai 2015.
Sursa imaginii: 
Goran Tomasevic

V.D: De ce mai este fotojurnalismul azi atât de important de vreme ce avem reţele sociale şi milioane de potenţiali fotografi pe tot mapamondul?

G.T: Avem toate astea dar nu poţi avea încredere în reţelele sociale pentru că îţi arată şi impun doar ce vor ele. Eu personal cred în massmediile tradiţionale şi în fotografii care ne arată adevărul. De aceea fotojurnalismul este important. Eu personal nu am niciun cont pe vreo reţea socială. Ocazional mă uit la câte un prieten dar nu pot avea încredere în nicuna din fotografiile prezentate acolo. El pot fi retuşate cu Photoshop, pot fi făcute în locuri diferite. Fotojurnaliştii adevăraţi nu măsluiesc adevărul.

V.D: Care este imaginea care v-a marcat cel mai mult, care a fost cel mai greu de făcut ? Dacă ar fi alegeţi doar o poză din expoziţie, care ar fi aceea ?

G.T: În mod clar, fotografiile din Afganistan au fost cele mai periculos de realizat şi mi-au cerut cea mai mare atenţie. E ceva care ţi se întâmplă eventual o singură dată în carieră. Sunt însă multe poze greu de realizat. Când lumea mă întreabă care a fost locul cel mai periculos în care am lucrat, cum pot eu măsura periculozitatea unui loc? Avem vreun instrument, vreo scală ca s-o măsurăm? Pentru mine, fotografiile de război sunt cele care îmi aduc cea mai mare satisfacţie dar nu fac doar astfel de fotografii. Am fotografiat şi politicieni, evenimente sportive dar fotografia de război este cea mai dificilă pentru că trebuie să ştii să te controlezi şi ai competenţe în domeniu, să ştii să te fereşti, să nu te răneşti, să fi atent la tot ce e în jur. Uneori sunt cu militari nu foarte bine antrenaţi care pot fi şi ei periculoşi.


Soldatul american William Bee este tinta unor combatanti talibani, provincia Helmand, Afganistan, 18 mai 2008.
Soldatul american William Bee este tinta unor combatanti talibani, provincia Helmand, Afganistan, 18 mai 2008.
Sursa imaginii: 
Goran Tomasevic

Întreaga secventà cu tirurile inamice împotriva militarului american a fost imortalizatà de Goran Tomasevic.
Întreaga secventà cu tirurile inamice împotriva militarului american a fost imortalizatà de Goran Tomasevic.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

V.D: Ce ne spun toate aceste războaie despre noi, despre umanitatea noastră ?

G.T: Istoria se repetă şi oamenii tot nu fac destule eforturi ca să oprească războaiele. Interesele personale şi economice sunt puse mai presus de orice sentiment de umanitate. Aşa a fost dintotdeauna şi din păcate persistă şi azi această concepţie.

 
Goran Tomasevic, fotoreporter de război: «Am acoperit multe războaie dar nu am nicio adicţie la adrenalină»